دوربین نیمه شفاف امکان دنبال کردن چشم بدون مسدودکردن دید را فراهم کرد

تهران- ایرنا- یک گروه از مهندسان در موسسه علم و فناوری بارسلونا یک دوربین تقریبا شفاف ابداع کردند که می‌تواند برای دنبال کردن چشم بدون مسدود کردن مسیر دید به کار رود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور»، استفاده از فناوری برای دنبال کردن حرکت چشم برای کاربردهایی مانند کلاه‌های مخصوص واقعیت مجازی، دستگاه‌های دستیار خودکار و حتی دنبال کردن تبلیغات سودمند است.

این در حالی است که این فناوری به علت موانع زیادی که وجود دارد، موفق به پیشرفت چندانی نشده و علت آن هم این است که دستگاه هایی که در برابر چشم قرار می‌گیرند مسیر دید کاربر را مسدود می‌کنند.

اما در این تلاش جدید، محققان در کشور اسپانیا با ساخت یک دوربین تقریبا نامرئی بر این مشکل غلبه کرده اند.

این گروه تحقیقاتی برای ساخت دوربین جدید یک نوریاب (photodetector) از طریق افزودن لکه‌ها یا نقاط کوچکی از سولفید سرب به ورقه‌هایی از گرافن ساختند. این لکه‌ها زمانی که فوتون‌ها با آنها برخورد می‌کنند، الکترون‌ آزاد کرده که در طول لایه‌ای از اتم‌های کربن جریان پیدا می کنند.

از آنجا که مواد مورد استفاده برای ساختن این نوریاب بسیار کوچک هستند، برای چشم غیرمسلح تقریبا نامرئی هستند. این وسیله در آزمایش ها توانست ۹۵ درصد نور را از خود عبور بدهد.

آزمایش های بیشتر نیز شامل فرافکنی الگوهای مقیاس خاکستری بر روی نوریاب ذکر شده و مقایسه کردن خروجی آن با یک حسگر نوری استاندارد بود.

محققان می‌گویند که نتایج به دست آمده امیدوارکننده است. آنها همچنین می گویند که این دستگاه نرخ تجدید یا رفرش کردن ۴۰۰ هرتز دارد که تقریبا دو برابر حد مورد نیاز برای ساخت تصاویر قابل اتکا است.

در عمل این دوربین بطور بالقوه می تواند برای عینک‌های استاندارد یا لنزهای تماسی استفاده شود. اما محققان می گویند که پیش از استفاده از این دوربین برای چنین کاربردهایی لازم است که کار بیشری انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha