۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۰۶
کد خبر: 82711341
T T
۰ نفر
پژوهشگر آمريكايي: آيا عربستان در آينده نزديك، اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت؟

تهران- ايرنا- پايگاه خبري «العربي الجديد» روز شنبه در مقاله اي به قلم «آندري كوريبكو» پژوهشگر آمريكايي نوشت: «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي در صورت پيروزي در مقابله با نهادهاي ديني اين كشور، در آينده نزديك، اسرائيل را به رسميت خواهد شناخت.

«آندري كوريبكو» در مقاله اي كه توسط نشريه «اورينتال ريويو» (Oriental Review) منتشر و از سوي «گلوبال ريسرچ» باز نشر شده، نوشت: نزديكي محمد بن سلمان به اسرائيل (رژيم صهيونيستي) تنها براي مقابله با دشمن مشترك يعني ايران يا نشان دادن ميزان جديت تغييراتي كه در عربستان در حال انجام است، نيست بلكه قبل از همه اين موارد، براي اين است كه طرح شهر سرمايه گذاري «نيوم' در خليج «عقبه' مشرف بر درياي سرخ كه وليعهد سعودي اوايل هفته گذشته از آن پرده برداشت، بدون همكاري و مشاركت اسرائيل، قابل اجرا نيست.
اين پژوهشگر آمريكايي متخصص در روابط امريكا، اروپا و آسيا كه در حال حاضر مقيم روسيه است، در ادامه نوشت: چين و روسيه كه از مهمترين سرمايه گذاران احتمالي در طرح ياد شده سعودي هستند، به دو دليل تمايل به مشاركت اسرائيل در اين طرح دارند؛ يكي مسير ديگري از سرزمين اشغالي فلسطين كه درياي سرخ را به درياي مديترانه وصل مي كند، تامين مي شود و ديگري اينكه درصدد آن هستند از طرح پيشنهادي اسرائيل براي ايجاد شبكه حمل و نقل ريلي از درياي سرخ تا درياي مديترانه، استفاده كنند.
كوريبكو معتقد است: در صورتي كه عربستان، اسرائيل را به رسميت نشناسد، «طرح شهر بن سلمان' اهميت راهبردي خود را براي نظام جهاني و به تبع آن جذابيتش را براي سرمايه گذاران بزرگي مثل چين و روسيه از دست خواهد داد. در نتيجهِ اين شكست، چشم انداز راهبردي بن سلمان براي سال 2030 نيز در سراشيبي سقوط قرار مي گيرد.
اين پژوهشگر آمريكايي احتمال مي دهد كه عربستان براي تضمين اجراي طرح شهر «نيوم' و عبور عربستان از مرحله اقتصاد نفتي به اقتصاد بازِ مبتني بر سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي و بخش گردشگري، گزينه به رسميت شناختن اسرائيل را برگزيند.
محمد بن سلمان، روز گذشته (سه شنبه) در يك همايش سرمايه گذاري در رياض، از پروژه بزرگ «نيوم' پرده برداشت.
اين پروژه موسوم به منطقه «نيوم'، قرار است در مساحتي به اندازه 26 هزار و 500 كيلومتر مربع در شمال غرب عربستان اجرا شود و نخستين مرحله آن در سال 2025 به بهره برداري خواهد رسيد.
طبق اين گزارش، اين منطقه اولين منطقه ويژه اي خواهد بود كه سه كشور عربستان، مصر و اردن را در بر مي گيرد.
عربستان، صندوق سرمايه گذاري عام و ساير سرمايه گذاران محلي و بين المللي، طي سال هاي آتي براي حمايت از اين طرح، بيش از 500 ميليارد دلار اختصاص خواهند داد.
خاورم**9329**3404** مترجم: ندا بهبودي**انتشار: محسن اسماعيلي
۰ نفر