۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82710642
T T
۰ نفر

كمبود پزشك؛ درد بزرگ بيماران خراسان جنوبي

۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82710642
كمبود پزشك؛ درد بزرگ بيماران خراسان جنوبي

بيرجند - ايرنا - كمبود پزشك متخصص در استان مرزي خراسان جنوبي مشكلاتي را براي مردم به وجود آورده و سبب نگراني و سرگرداني آنان شده است، اين كمبود پزشك سلامتي بيماران مناطق محروم استان را تهديد مي كند.

به گزارش ايرنا، رفع مشكلات و محروميت هاي مردم در حوزه بهداشت و درمان يكي از مهمترين اقدامات دولت يازدهم به شمار مي رود كه در اين زمينه طرح تحول نظام سلامت از 15 ارديبهشت ماه سال 93 به عنوان يكي از برجسته ترين فعاليت هاي دولت در سطح كشور اجرا شد كه به نوبه خود اقدامي مهم و اثرگذار است.
از آنجا كه ايجاد بيمارستان يكي از نيازهاي ابتدايي هر مركز جمعيتي است اما برخي شهرستان هاي خراسان جنوبي از امكانات حداقلي بهداشت و درمان بي بهره اند كه اين سبب شده اهالي روستايي و عشايرنشين منطقه براي رسيدن به بيمارستان فرسخ ها راه را بپيمايند.
برخي بيماران شهرستاني به دليل نبود بيمارستان يا مراكز بهداشتي درماني در شهر محل سكونت خود، به اجبار راهي مركز استان مي شوند و علاوه بر رنج بيماري، همراهان آنها از نبود مكاني براي استراحت نيز رنج مي برند.
در سال هاي اخير حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبي بيش از پيش مورد توجه دولت قرار گرفت اما هنوز به نقطه مطلوب نرسيده است و اين استان مرزي با 460 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان در معرض ابتلاي بسياري از بيماري ها بوده و نبود مراكز بهداشتي درماني و بيمارستان در برخي شهرستان ها، مردمان سختكوش، متدين، انقلابي و مرزبانان كشور را تهديد مي كند.

** نگراني و سرگرداني بيماران
مرجان يكي از زنان عشاير سربيشه كه در نوبت متخصص زنان بود به خبرنگار ايرنا گفت: در سربيشه پزشك متخصص زنان وجود ندارد به همين دليل بايد فاصله 110 كيلومتري را به مركز استان بپيمايم.
وي ادامه داد: امروز با وجود مشغله هاي كاري همسرم، بالاخره راهي بيرجند شديم اما توسط گشت نامحسوس پليس مبلغ 500 هزار تومان جريمه شديم و اين فقط به دليل اجبار براي رسيدن به پزشك بود.
وي بيان كرد: از مجموعه علوم پزشكي درخواست داريم در خصوص تامين پزشك متخصص به ويژه متخصص زنان در اين شهرستان تمهيداتي بيانديشند چراكه امروز استقبال از پزشك متخصص زنان، قبل، حين و بعد از بارداري بسيار بيشتر از گذشته است.
محمد حسن ترشابي پيرمردي كه از يكي روستاهاي توابع خوسف به كلينيك ويژه امام رضا (ع) بيرجند مراجعه كرده بود، گفت: يك هفته است كه هر روز براي دريافت نوبت متخصص قلب روزي 10 هزار تومان كرايه مي دهم اما هنوز موفق به دريافت نوبت نشده ام.
وي با بيان اينكه مسئولان روستاييان را دريابيد و ما را زنده به گور نكنند، عنوان كرد: يك هفته است كه هر روز از ساعت 12 ظهر تا هشت شب در نوبت هستم اما بعد از ساعت ها انتظار نوبت من نمي شود و بايد هر شب از جاده اصلي تا روستا 2 كيلومتر پياده بروم كه در بيابان هاي تاريك با گله سگ ها مواجه مي شوم و هر شب مرگ را جلوي چشمانم مي بينم.
وي تاكيد كرد: هر روز عوض اينكه آسايش ما بيشتر شود كمتر از گذشته شده است اگر در شهرستان نزديك ما پزشك عمومي يا متخصص وجود داشته باشد بسياري از مشكلات ما روستاييان رفع مي شود اين در حاليست كه نبود پزشك سبب مرگ و ميرهاي زيادي از اهالي روستا شده است.
پيرمردي عصا به دست با كوله پشتي كه بر دوشش سنگيني مي كرد افزود: سواد ندارم از مردم مي خواهم اسمم را در نوبت پزشك متخصص بنويسند اما نمي دانم يادداشت مي كنند يا نه چون سه روز است كه مي آيم و نمي دانم چرا اصلا نوبتم نمي شود.
خراسان جنوبي با حدود 800 هزار نفر جمعيت داراي 11 بيمارستان در 11 شهرستان استان است كه با يكهزار و 100 تخت بيمارستاني فعال به بيماران خدمات دهي مي كند كه هر سال به نسبت افزايش جمعيت و بيماران تعدادي تخت به بيمارستان هاي استان افزوده شده است.
براي پاسخ به اين گلايه ها كه كمبود پزشك متخصص عمده مشكل بيماران مطرح شد به سراغ دكتر محمدرضا ارجمندي مدير درمان دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند رفتيم.
وي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در ارتباط با كمبود پزشك متخصص در استان افزود: در حال حاضر در مركز استان فقط در زمينه تخصص هاي جراحي عمومي و راديولوژي با كمبود پزشك مواجه هستيم.
گفت: سال گذشته 6 شهرستان نهبندان، بشرويه، سرايان، سربيشه، درميان و زيركوه به عنوان شهرستان هاي منطقه محروم ويژه به وزارت بهداشت معرفي شدند كه پزشكان متخصص طرح تعهد خدمت 12 ماه يا يكساله دارند.
وي ادامه داد: سالانه 51 پزشك متخصص سهيمه استان از طريق وزارت بهداشت معرفي مي شود كه برخي به استان مراجعه نمي كنند و مابقي بعد از اتمام دوره 12 ماهه مجدد از شهرستان خارج مي شوند.
وي عنوان كرد: از ابتداي آذرماه امسال پزشكان متخصص جديد در قالب اين طرح وارد استان شده و در شهرستان هاي منطقه محروم ويژه به مردم ارايه خدمت خواهند كرد.
وي اضافه كرد: علاوه بر پزشك متخصص حتي در زمينه پزشك عمومي در اين شهرستان ها با مشكل مواجه هستيم و دلايل متعددي از جمله محروم بودن منطقه، كمبود امكانات و تجهيزات، تردد سخت، نبود سيستم حمل و نقل ريلي و هوايي و غيره سبب شده پزشكان تمايلي به ماندن در اين مناطق نداشته باشند.

** پزشكان در مناطق محروم نمي مانند
به گزارش ايرنا ارجمندي اظهار كرد: محروميت اين شهرها سبب شده تا پزشكان رغبتي به استخدام و زندگي در اين مناطق نباشد لذا اين شهرستان ها هميشه با نيروهاي طرحي (طرح تعهد خدمت اجباري پزشكان متخصص در مناطق محروم) اداره مي شود.
وي با بيان اينكه در چند سال گذشته همواره در اين شهرها سطح خدمات افزايش يافته است، افزود: همچنين از سه سال قبل در شهرستان هاي بشرويه و نهبندان علاوه بر متخصص داخلي، اطفال، جراحي عمومي، زنان، بيهوشي و راديولوژي، متخصص قلب نيز مستقر و دستگاه تست ورزش و اكو نيز در اختيارشان قرار گرفت.
وي اضافه كرد: همچنين در شهرستان هاي درميان، سربيشه، سرايان و زيركوه متخصص داخلي و اطفال از 2 سال قبل به صورت دايم مستقر و متخصص زنان و راديولوژي به صورت پاره وقت تامين شد در شهرستان درميان نيز جراح عمومي و بيهوشي به صورت دايم از سال گذشته فعاليت مي كنند.
وي يادآور شد: در طرح تحول سلامت براي ماندگاري پزشكان متخصصان در شهرهاي محروم به ازاي هر 24 ساعت حضور 300 هزار تومان به پزشكان پرداخت مي شود.
مدير درمان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند در رابطه با مكان استقرار و استراحت همراهان بيماران افزود: تنها در بيمارستان امام رضا (ع) مكاني موقت در اختيار همراهان قرار گرفت اما در سطح شهر منزل هايي به صورت وقفي به اين امر اختصاص يافته كه همراهان بيمار استقبال نمي كنند و تمايل دارند در نزديكي بيمار استراحتگاه جانمايي شود.
ارجمندي ادامه داد: در حال حاضر در مركز استان يا شهرستان ها به دليل كمبود بودجه مورد نياز امكان ساخت مكاني ويژه استراحت و استقرار همراهان بيمار نداريم اين در حاليست كه حتي براي اقامت پزشكان متخصص در بيمارستان ها با كمبود جا مواجه ايم.
وي گفت: از آغاز طرح تحول سلامت تا كنون اقدامات بسيار خوبي در حوزه تجهيز بيمارستان هاي استان انجام شد و تمام بخش هايي كه تخت نياز داشت تجهيز شد.
وي بيان كرد: همچنين در اجراي برنامه تحول نظام سلامت در دولت تدبير و اميد همزمان با افتتاح هزار تخت روانپزشكي در كشور، 96 تخت روانپزشكي در بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند به بهره برداري رسيد.
وي عنوان كرد: در برخي ايام سال ممكن است در بخش ويژه از جمله NICU وICU با كمبود تخت بيمارستاني مواجه باشيم كه اين مشكل نسبت به گذشته بسيار اندك شده است.
وي در ارتباط با تجهيزات مورد نياز بيمارستان هاي استان يادآور شد: در زمينه تامين تجهيزات بيمارستاني نيز اقدامات شايسته اي در سه سال گذشته شاهد بوديم به طوريكه تنها در يكسال 13 ميليارد و 600 ميليون تومان تجهيزات بيمارستاني توسط وزارت بهداشت خريداري و در اختيار بيمارستان هاي فعال استان قرار گرفت.

** خدمات محدود براي انبوه بيماران
اما يكي از بسته هاي مهم طرح تحول سلامت راه اندازي كلينيك هاي ويژه بيمارستاني بود كه با تعرفه هاي ارزان قيمت تحول اساسي در افزايش رضايتمندي بيماران به همراه داشت.
از طرفي ازدحام بيماران، صف هاي طولاني، وضعيت نابسامان نوبت دهي و نبود سالن انتظار در كلينيك هاي ويژه تخصصي و فوق تخصصي در شان بيماران نبود و گلايه هاي زيادي به دنبال داشته است.
متاسفانه وضعيت ضعيف سيستم نوبت دهي در كلينيك هاي ويژه حالتي روزمره پيدا كرده و گرفتن نوبت در اين كلينيك ها بقدري دشوار و دست نيافتني شده كه بيماران را ستوه در آورده است.
در پايان بايد گفت راه اندازي كلينيك هاي ويژه فكر بسياري خوبي بود اما اميد است مسئولان مربوطه هر چه سريعتر نسبت به رفع وضعيت نابسامان نوبت دهي حضوري و پشت شيشه هاي كلينيك چاره اي بيانديشند.
7557*6054* انتشار- مريم پنجابي
گزارش از: رقيه محمدي
۰ نفر