۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82710562
T T
۰ نفر
مزیت‌ها و موانع پیش‌روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان مركزی

اراك - ایرنا - استان مركزی به عنوان قطب صنعت كشور همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده است و برای تقویت سرمایه گذاری می طلبد مزیت های استان شناسایی و برجسته سازی و با برنامه هدفمند موانع و مشكلات موجود نیز از مسیر تولید برداشته شود.

استان مركزی با مساحتی معادل 29 هزار و 127 كیلومترمربع، یك و هشت دهم درصد از كل مساحت كشور را به خود اختصاص داده و از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است.
استان مركزی دارای آب و هوای متنوع است و طبق سرشماری سال گذشته یك میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت در 12 شهرستان دارد.
موقعیت­های ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراكز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد كشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیكی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف، اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی، توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت موجب شده است استان مركزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی به كشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یكی از مقاصد جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی به شمار آید.
دارا بودن منابع سرشار و غنی تاریخی و باستانی، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و موقعیت ویژه جغرافیایی استان مركزی از ظرفیت های مهم استان برای توسعه و جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود كه شناسایی و ساماندهی آن ها موجب رونق اقتصادی، ایجاد درآمد و اشتغال در استان می­ شود.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی در این خصوص گفت: این استان با داشتن یك و 79 صدم درصد مساحت و یك و 78 صدم درصد از جمعیت كل كشور، بالاترین نرخ مشاركت اقتصادی و با نرخ بیكاری هفت و چهار دهم كمترین نرخ بیكاری كل كشور را در سال گذشته به خود اختصاص داده است.
حسن میرزاخانی افزود: نرخ پایین بیكاری نشان از فضای كسب و كار مناسب این استان نسبت به بسیاری استان های كشور است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استان مركزی در زمینه شاخص فضای كسب و كار به طور میانگین در پنج سال گذشته رتبه چهارم را در میان 31 استان كشور و رتبه نخست را در میان استان های صنعتی به خود اختصاص داده است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی با یادآوری ظرفیت‌های ویژه‌ استان در زمینه های مختلف اقتصادی برای حضور سرمایه گذاران در این بخش گفت: این استان در زمینه صنعت با وجود شهرك ها، نواحی و قطب‌های صنعتی و برخورداری از 2 منطقه ویژه اقتصادی مستقر در شهرصنعتی خصوصی كاوه، به‌لحاظ تعداد و مساحت زمین‌های در اختیار شهرك‌های صنعتی رتبه نخست را در كشور به خود اختصاص داده است.
میرزاخانی ادامه داد: استان مركزی رتبه پنجم را از لحاظ ارزش افزوده صنعتی، رتبه ششم در زمینه اشتغال صنعتی و جایگاه پنجم در شاخص توسعه یافتگی صنعت دارد.
وی افزود: در بخش معدن نیز استان مركزی با استخراج 60 درصد تراورتن كل تولید كشور رتبه نخست تولید تراورتن، رتبه نخست تولید سولفات سدیم با 70 درصد كل تولید كشور، رتبه سوم در زمینه تولید سرب و روی با ظرفیت سالیانه بیش از200 هزار تن، رتبه هشتم در تعداد معادن، رتبه یازدهم تولید مواد معدنی، رتبه یازدهم ایجاد اشتغال و رتبه چهاردهم ذخایر مواد معدنی را داشته و در بخش كشاورزی نیز جزء 10 استان برتر كشور در تولیدات كشاورزی و دامی قرار گرفته است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی گفت: وجود آزادراه تهران- ساوه- سلفچگان، آزاد راه ساوه- همدان، بزرگراه سلفچگان- اراك، بزرگراه اراك-ملایر، بزرگراه اراك- فرمهین و بزرگراه قم - اصفهان در محدوده شهرستان دلیجان و دو بزرگراه اراك- خمین و بزرگراه خمین- محلات- دلیجان كه در دست ساخت قرار دارد این استان را به شاهراه‌ ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق كشور تبدیل كرده است.
میرزاخانی افزود: استقرار پالایشگاه و پتروشیمی، نیروگاه‌های مولد برق حرارتی و سیكل تركیبی، قرار گرفتن در مسیر عبور خط لوله اصلی گاز كشور، هاب انرژی منطقه مركزی و غرب كشور، وجود اراضی مستعد با قابلیت كاربری‌های تولیدی، جمعیت فعال و نیروهای متخصص تحصیل كرده از دیگر ظرفیت های استان مركزی برای حضور سرمایه گذاران در استان است.
وی خاطر نشان كرد: استان مركزی به عنوان یكی از قطب های فعال صادراتی كشور سال گذشته به بیش از 74 كشور خارجی كالاهایی شامل محصولات پتروشیمی، صنعتی، كشاورزی، فلزات، سنگ و مواد معدنی صادرات داشته است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی گفت: این استان سالیانه به بیش از 60 كشور از جمله تركیه، عراق، پاكستان، تاجیكستان، ایتالیا، تركمنستان و بسیاری كشورهای دیگر انواع كالاهای غیرنفتی صادرات دارد.
میرزاخانی ادامه داد: ارزش واحد صادراتی استان مركزی از متوسط كشور بسیار بالاتر است كه این مهم نشان از كاهش خام فروشی در استان نسبت به سطح كشور می باشد.
وی افزود: وجود ظرفیت ها و مزیت های صنعتی، معدنی، كشاورزی و صادراتی، استان مركزی به یكی از استان های موثر در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تبدیل كرده است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی یادآور شد: بر اساس مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تا كنون 43 سرمایه‌گذار خارجی از كشورهای آلمان، تركیه، سوئیس، ایتالیا، افغانستان، هلند، كشورهای عربی حاشیه خلیح فارس، انگلستان و ایرانیان مقیم خارج كشور با مجموع سرمایه گذاری 978 میلیون دلار در استان جذب شده كه 300 میلیون دلار آن در بخش صنعت جذب و به كارگیری شده است.
میرزاخانی، 2 نرخی بودن ارز در نظام پولی كشور، برخی تبعات تحریم‌های ظالمانه بخصوص تحریم‌های اعمال شده به شبكه بانكی در نقل و انتقالات خارجی، هژمونی اقتصاد آمریكا بر شركت های بین‌المللی و ممانعت از فعالیت آنها در اقتصاد ایران، تنگناها در بازار تولید و فروش محصولات به علت ركود جاری در اقتصاد كشور و وجود كاغذبازی اداری و طولانی شدن امور متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در برخی دستگاه های اجرایی از جمله مشكلات موجود بر سر راه سرمایه گذاری در استان مركزی عنوان كرد.
وی گفت: مشكل تامین زیرساخت های مورد نیاز سرمایه‌گذاران بخصوص در شهرستان های كمتر توسعه یافته به دلیل كمبود بودجه، كمبود شدید منابع آب استان و عدم امكان تامین آب مورد نیاز بخش‌های تولیدی در سطح مطلوب و رانتی و غیررقابتی بودن برخی زمینه‌های جذاب تولیدی در كشور از دیگر مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری در استان مركزی است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی استان مركزی یادآور شد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون 41 سرمایه گذار خارجی با حجم سرمایه گذاری 978 و 9 دهم میلیون دلار در این استان جذب شده كه 11 سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری 391 و سه میلیون دلار آن در چهار سال اخیر بوده است.
وی ادامه داد: 298 و چهار دهم میلیون دلار از مجموع سرمایه گذاری های خارجی در استان مركزی محقق شده است.
مدیركل امور اقتصادی و دارایی استان مركزی خاطرنشان كرد:این سرمایه گذاری ها منابعی را شامل می شود كه هیات های سرمایه گذاری برای حضور در طرح ها به استان وارد كرده و پرونده آن در هیات سرمایه گذاری خارجی تصویب شده و سرمایه گذاری جذب شده آن دسته از منابعی است كه سرمایه و ماشین آلات متقاضی برای اجرای طرح ها به استان وارد شده است.
میرزاخانی یادآور شد: 21 سرمایه گذار جذب شده در استان مركزی از آسیا، 17 سرمایه گذار از اروپا و سه سرمایه گذار نیز از ایرانیان مقیم خارج كشور بوده است.
وی گفت: از میزان كل سرمایه گذاری های محقق شده در استان مركزی، 2 سرمایه گذاری در شهرستان آشتیان، 10 مورد در اراك، سه مورد در زرندیه، یك سرمایه گذاری در دلیجان، 20 مورددر ساوه،چهار مورد در محلات و یك سرمایه گذاری در شهرستان شازند بوده است.
وی ادامه داد: 9 سرمایه گذاری خارجی استان در زمینه صنایع شیمیایی، سه مورد در زمینه صنایع ساختمان، چهار مورد در زمینه صنایع الكترونیكی، چهار سرمایه گذاری در صنایع غذایی، سه مورد در حوزه خودروسازی، سه مورد در زمینه محصولات فلزی، سه مورددر صنعت نساجی، 2 مورد در حوزه بازیافت ضایعات، چهار سرمایه گذاری در محصولات غیر فلزی، یك مورد فلزات اساسی، یك مورد در زمینه محصولات كشاورزی، یك سرمایه گذاری در زمینه معادن، یك مورد در در زمینه برق و یك مورد نیز در زمینه صنایع سلولزی بوده است.
مدیركل امور اقتصاد و دارایی استان مركزی افزود: تشكیل كمیته استعداد یابی و بازدید از اراضی ملی استان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، تهیه و تدوین كتاب شناسایی و اولویت بندی مهمترین موانع جذب و جمایت از سرمایه گذاری خارجی در استان، تهیه و تدوین كتاب بررسی و پایش محیط كسب و كار و ارایه راهكارهای بهبود سرمایه گذاری با تاكید بر شاخص های بانك جهانی از فعالیت های انجام شده در چهار سال اخیر بوده است.
میرزاخانی خاطرنشان كرد: در این مدت در كارنامه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی استان بهسازی پورتال مركز خدمات سرمایه گذاری استان، برگزاری نشست با هیات های خارجی و متقاضیان سرمایه گذاری و برگزاری مستمر نشست های مركز خدمات سرمایه گذاری نیز وجود دارد.
وی گفت: 55 فرصت سرمایه گذاری به تفكیك شهرستانی استان مركزی شناسایی شده و یك طرح با عنوان تولید كاغذ سنگی نیز در تمام شهرستان ها به ویژه محلات و دلیجان قابل اجرا است.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی در این خصوص گفت: موانع و مشكلات سرمایه گذاری خارجی را می توان به 2 گروه اصلی تقسیم كرد كه بخش اول مشكلات با ماهیت ملی بوده و در استان ها تا حدود زیادی قادر به كنترل آنها نبوده و بر جذب سرمایه گذاری خارجی در استان تاثیر مستقیم دارند.
مجید نیكی ملكی افزود: موانع قانونی و یا تفسیر نادرست از مفاد قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان مانعی اساسی در برابر جذب سرمایه‌گذاران خارجی در كشور محسوب می‌ شوند.
وی بهره‌وری پایین در تولید و افزایش بهای تمام شده را از دیگر مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری در استان عنوان كرد و ادامه داد: با وجود جنبه‌های مثبت اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به كشور از جمله قیمت مناسب حامل‌های انرژی در خصوص زیر ساخت هایی چون بنادر، جاده‌ها، حمل ونقل و مسائلی از این قبیل مشكلات عدیده‌ای وجود دارد.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی خاطر نشان كرد: وجود كاغذبازی اداری پیچیده و فرساینده از جمله مشكلات اساسی جذب سرمایه گذار خارجی است كه در بسیاری موارد، سرمایه‌گذارن خارجی برای سیر تشریفات اداری برای چندین بار مجبور به حضور در وزارت خانه‌ها و ادارات در تهران می‌باشند كه بنابرتجربه، طی كردن مراحل اداری پیش از اجرای یك طرح، در ایران حدود یك سال به طول می‌انجامد.
نیكی ملكی، مشكلات شبكه بانكی كشور و فقدان مشوق‌های مناسب به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی را از دیگر مشكلات جذب سرمایه گذاری در استان و كشور دانست و گفت: در قوانین و مقررات اقتصادی كشور، فقدان مشوق‌های مناسب به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی به كشور احساس می شود.
وی افزود: دسته دوم موانع استانی است كه مربوط به برخی نارسایی‌های موجود در فضای اداری و محیط طبیعی در استان است كه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های اجرایی و حاكمیتی، نسبت به تعدیل و كنترل آنها اقدام كرد.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی تعلل و كندی در صدور مجوزها و موافقت‌های سرمایه‌گذاری را یكی از این مشكلات عنوان كرد و ادامه داد: سیستمی نبودن مراحل صدور مجوزها و موافقت‌های سرمایه‌گذاری و وجود مراحل متعدد و استعلام‌های چندگانه برای ارایه خدمات دستگاه‌های اجرایی به سرمایه‌گذاران، دوره زمانی اخذ مجوزها در استان ها را افزایش و زمینه نارضایتی سرمایه‌گذاران خارجی را به همراه داشته است.
نیكی ملكی، نبود نظام اطلاع رسانی مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی استان به سرمایه‌گذاران خارجی را از دیگر مشكلات در حوزه سرمایه گذاری در استان ها دانست و افزود: باوجود تلاش های مجموعه حاكمیتی و اجرایی استان و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بسیاری از ظرفیت های اقتصادی استان به خوبی در عرصه بین الملل معرفی نشده است.
وی دشواری‌های اخذ تسهیلات بانكی و كمبود منابع بانكی استانی را از دیگر مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری در استان ها عنوان كرد و گفت: بیشتر سرمایه‌گذاران متمایل به تامین منابع مالی طرح‌های خود از طریق تسهیلات بانكی می‌باشند و با توجه به اینكه قدرت بانك‌ها در پرداخت تسهیلات تابع پس انداز جامعه است و به دلیل محدودیت پس‌‌انداز و كمبود منابع بانكی در استان،‌ ارایه تسهیلات ارزی و ریالی برای تامین منابع مالی طرح های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با دشواری‌های بسیاری مواجه است.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی خاطر نشان كرد: نبود استراتژی و راهبرد شفاف و واحد به منظور هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی از دیگر مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری در استان ها است.
نیكی ملكی ادامه داد: باوجود تلاش دستگاه‌های اجرایی مؤثر در ارایه خدمات و مجوزهای سرمایه‌گذاری استان،‌ به دلیل نبود برنامه راهبردی مشترك، در برخی مواقع در این زمینه موازی‌كاری‌هایی وجود دارد كه منجر به اتلاف زمان و هزینه، برای مجموعه دولت و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استان می‌ شود.
وی، موانع طبیعی را از دیگر موانع و مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری در استان دانست و گفت: استان مركزی به عنوان یكی از استان‌های منطقه مركزی كشور، از نظر منابع آب سطحی و زیر زمینی از غنای كافی برخوردار نبوده و تخصیص آب به صنایع، به ویژه صنایع آب‌بر، با دشواری‌های بسیاری مواجه است.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی افزود: صنعتی بودن شهرستان‌های استان در كنار مزایای بسیاری كه برای استان به وجود آورده، مشكلاتی را نیز برای استان به همراه داشته است.
نیكی ملكی ادامه داد: آلودگی زیست محیطی و بروز شكاف‌های فرهنگی بین مردم بومی و نیروی كار مهاجر منجر به یك مقاومت مردمی در برابر سرمایه‌گذاری‌های جدید به خصوص در صنایع بزرگ و آلاینده شده است.
وی یادآور شد: با توجه به اینكه بسیاری مشكلات پیش روی سرمایه گذاری خارجی و داخلی ماهیت مشتركی دارند ولی نامناسب بودن فضای كسب و كار در كشور، ادامه فضای ركود حاكم بر اقتصاد كشور، ریسك بالای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و ضعف پوشش بیمه ای مناسب برای پوشش این ریسك، سهم ناچیز بازار سرمایه در مقایسه با بازار پولی در تامین مالی طرح های سرمایه گذاری و نبود امكان تامین مالی طرح های كوچك و متوسط توسط بازار سرمایه از جمله مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری داخلی در استان مركزی و برخی استان ها است.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی ادامه داد: كمبود شدید منابع بانك های داخلی برای تامین مالی طرح های سرمایه گذاری و سرمایه در گردش واحدهای موجود، ممنوعیت و محدودیت اعمال شده توسط بانك مركزی برای بانك های داخلی در صدور ضمانت نامه بانكی برای استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) به منظور اجرای طرح های سرمایه گذاری، فقدان سیستم حمایتی كارآمد و جامع در زمینه حمایت از كارآفرینان و وجود مطالبات معوقات كلان بانكی كه كاهش توان تسهیلات دهی بانك های عامل را به همراه داشته از دیگر مشكلات بر سر راه سرمایه گذاران داخلی است.
نیكی ملكی، نبود ثبات در قوانین و مقررات تاثیرگذار بر حوزه سرمایه گذاری از جمله مقررات صادرات و واردات و محیط زیست، نبود انطباق قوانین و مقررات دست و پاگیر بانكی با واقعیت های اقتصادی و نیازهای كنونی كشور در تامین مالی طرح های سرمایه گذاری و سرمایه در گردش واحدهای موجود، كمبود امكانات زیربنایی بویژه آب برای اجرای طرح های سرمایه گذاری جدید، قاچاق گسترده كالا به كشور، نبود اجرای دقیق قانون حداكثر استفاده از توان فنی، مهندسی و تولیدی داخل كشور در اجرای طرح های ملی نیز از دیگر مشكلات بر سر راه سرمایه گذاری داخلی در استان عنوان كرد.
وی یادآور شد: نبود تعادل بازار كار در استان ها در ابعاد مختلف جنسیتی، سنی، تحصیلی، شهری و روستایی، بالا بودن و رشد صعودی نرخ بیكاری دانش آموختگان و نرخ بیكاری گروه سنی 15 تا 29 سال كشور، بالا بودن فاصله نرخ بیكاری میان مردان و زنان و همچنین نقاط شهری و روستایی در اكثر استان ها و حضور سالمندان، بازنشستگان و نوجوانان كمتر از سن كار در بازار كار نیز از عوامل و مشكلات بر سر راه ایجاد اشتغال در استان هاست.
مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مركزی افزود: وجود پدیده چند شغلی و پركاری، انعطاف ناپذیری بازار كار ناشی از ثابت بودن سطح دستمزدها، نبود مدیریت یكپارچه بازار كار، وجود هزینه های بالای ناشی از تعهدات كارفرمایان در بكارگیری نیروی كار و وجود اتباع خارجی در بسیاری از استان ها و اشغال تعداد قابل ملاحظه ای از فرصت های شغلی توسط آنان از دیگر عوامل و مشكلات بر سر راه ایجاد اشتغال است.
مدیركل گمركات استان مركزی نیز در این خصوص گفت: 673 هزار و 812 تن كالا به ارزش 464 میلیون و 930 هزار و 215 دلار در سال جاری از گمركات این استان به خارج كشور صادر شده است كه صادرات این كالاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 69 و 54 درصد افزایش یافته است.
مهدی میراشرفی افزود: صادرات این كالاها نسبت به گذشته افزایش مناسبی داشته است ولی با توجه به ظرفیت های صنعتی، شرایط آب و هوایی، ذخایر معدنی و زیر ساخت ها مناسب استان مركزی رقم مناسبی برای استان نبوده و افزایش هرچه بیشتر صادرات نیازمند مدیریت صحیح برای افزایش صادرات در این استان دارد.
وی ادامه داد: روند صنعتی شدن از دهه 40 و 50 در استان مركزی آغاز شده است و با توجه به تجربه 50 ساله استان در این حوزه باید از وضعیت بهتری برخوردار باشد.
مدیركل گمركات استان مركزی خاطر نشان كرد: نا هماهنگی دستگاه ها در حوزه صنعت، تولید و اشتغال و عدم به روز رسانی تكنولوژی، ماشین آلات و دستگاه ها مهمترین عامل موفق نبودن استان در حوزه صنعت و تولید بوده است.
میراشرفی گفت: كمبود نقدینگی در بخش تولید و سوء مدیریت در بخش صنعت و تولید از دیگر عوامل عقب ماندگی استان در حوزه صنعت به شمار می رود.
وی ادامه داد: گمركات استان مركزی برای كاهش عملیات ترخیص كالا و تسریع در خدمت رسانی به تولیدكنندگان، 20 گمرك در شركت های بزرگ تولیدی استان ایجاد و بر روند تخلیه، انبارداری و نگهداری كالا نظارت دارد.
مدیركل گمركات استان مركزی افزود: نبود گمرك تخصصی فرش، شركت حمل و نقل بین المللی در استان و فراهم نبودن زمینه ایجاد گمرك هوایی از جمله مشكلات استان برای صادرات كالا در استان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مركزی نیز در این خصوص گفت: سرمایه گذری خارجی 25 درصد از منابع مالی برنامه ششم را به خود اختصاص داده و باید در این راستا تلاش های ویژه ای در استان مركزی صورت گیرد.
رقیه یادگاری افزود: استان مركزی در جمله استان هایی است كه شرایط مطلوبی در جذب سرمایه گذاری خارجی دارد اما، هنوز سهم این استان نه تنها در این بخش بلكه در بخش های دیگر نیز برای رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی مشخص نشده است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه به طور متوسط سالانه باید هفت هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش های مختلف در كشور صورت گیرد تا بتوان به رشد هشت درصدی اقتصاد دست یافت.
یادگاری اظهار كرد: دفتر برنامه ریزی كشور در حال مطالعه و تعیین سهم استان ها برای رسیدن به این رشد است و امید است كه این سهم هر چه سریعتر مشخص شود تا تلاش ها برای تحقق آن با جدیت به كار گرفته شود.
وی گفت: راهبردهای مختلفی در راستای برنامه ششم توسعه در استان مركزی تدوین شده اما، می طلبدكه بر اساس هدفگذاری های تعیین شده حركت شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مركزی افزود: در صورتی توازن و موفقیت در بخش های مختلف برقرار می شود كه حركت بر اساس برنامه باشد زیرا بدون هماهنگی بین بخشی و شهرستانی نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.
استان مركزی با 12 شهرستان دارای یك میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است و این استان به عنوان چهارمین قطب صنعت كشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی كشور مطرح است.
جذب مستقیم سرمایه گذاری خارجی در استان مركزی از 82 میلیون دلار در سال 92 به 350 میلیون دلار در سال 95 رسیده كه این رقم بالاترین میزان تصویب طرح های سرمایه گذاری خارجی در سال های گذشته بوده است.
به طور تقریبی حدود 19 درصد مساحت استان مركزی را اراضی كشاورزی، 57 درصد اراضی مرتعی و 24 درصد اراضی غیر مزروعی از قبیل دریاچه­ها، كویرها، جاده­ها و شهرها تشكیل می دهد.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
۰ نفر