۶ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۳
کد خبر: 82710502
T T
۰ نفر
استاندار ایلام: فعالیت دستگاه ها در ایام اربعین با هماهنگی ستاد اربعین استان باشد

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام با اشاره به اینكه تعدد مراكز تصمیم گیری در ایام اربعین آزار دهنده است، گفت: تمامی افراد در هر رده ای بجز سران سه قوا باید تابع ستاد اربعین استان ایلام باشند.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی روز شنبه در نشست اعضای ستاد اربعین استان ایلام اظهار كرد: زیر بار تصمیم گیری جزیره ای در ایام اربعین نمی رویم و باید این كار به طور حتم نظم بگیرد، ضمن اینكه پیش از اربعین باید نشست ستاد اربعین هر 2 یا سه روز برگزار شود.
وی افزود: تمامی روسای كمیته های زیرمجموعه ستاد اربعین باید 2 روز قبل و بعد از اربعین در مرز مهران مستقر شوند.
استاندار ایلام یادآور شد: شیوه نامه ای در خصوص اطلاع رسانی در ایام اربعین تدوین شده است و اخبار و آمار و اطلاعات لازم تنها از یك منبع اطلاع رسانی خواهد شد.
سلیمانی تاكید كرد: فعالیت های عمرانی تا چند روز آینده در مسیرهای تردد زائران اربعین متوقف خواهد شد اما فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، تبلیغاتی و امنیتی كه به رفت و آمد بهتر زائران كمك می كند، باید انجام شود
وی اضافه كرد: وضعیت پایانه مرزی مهران در شرایطی كه هنوز ترافیك تردد زائران را نداریم بسیار بی نظم است، كمیته بهداشت و درمان استان باید به گروه درمان، نیروها و آمبولانس های مستقر در پایانه نظم دهد.
استاندار ایلام گفت: كاركنان و عوامل مرز مهران برای تردد از وسایل نقلیه عمومی استفاده كنند، هیچ خودرویی از امروز در اطراف پایانه نباید پارك شود و خودروهای موجود نیز طی 2 تا سه روز آینده توسط نیروی انتظامی جابجا شود.
سلیمانی اظهار كرد: پاركینگ های مهران باید تقسیم بندی شده و به تفكیك استان های مختلف مشخص شود ضمن اینكه قسمت های مربوط به هر استان نیز باید نظم داشته باشد.
وی با بیان اینكه اربعین سال گذشته تنها 30 درصد ظرفیت پاركینگ بزرگ اربعین تكمیل شد و خودروها بیشتر در پاركینگ های واقع در زمین های كشاورزی پارك شد كه در بازگشت مشكلات فراوانی ایجاد كرد، تاكید كرد: تلاش شد سازماندهی لازم در حد توان انجام شود اما هنوز نواقصی هست كه باید برطرف شود.
وی یادآور شد: امسال با ترك تشریفات، ایجاد پاركینگ به صورت مشترك به شهرداری مهران و بخش غیر دولتی نیروی انتظامی به صورت 60 به 40 واگذار شده است و تمامی درآمدهای آن برای توسعه و تجهیز پاركینگ ها هزینه می شود.
استاندار ایلام گفت: نیروهای امنیتی استان اشراف كامل دارند و همه نقاط استان را تحت پوشش قرار دارند اما نباید از موضوع امنیت زائران غافل شد و باید دقت خود را در این زمینه در حد اعلی بالا ببریم.
سلیمانی افزود: سه اردوگاه در مهران و چنگوله دایر شده است تا اتباغ افغانی كه قصد خروج غیرقانونی از مرز مهران را دارند بازگردانده شوند.
وی اظهار كرد: تونل قلاجه بر اساس تصمیم شورای فرهنگی عمومی استان به نام تونل اربعین نامگذاری شده است و در این هفته افتتاح خواهد شد.
وی تاكید كرد: زیرساخت های اربعین در این استان باید تا اوایل سال آینده تكمیل شود و اربعین سال آینده نباید مشكلی به عنوان زیرساخت اربعین داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران در 95 كیلومتری جنوب غربی شهر ایلام واقع شده و كانون اصلی تردد زوار عتبات عالیات است .
سال گذشته بیش 2 میلیون نفر برای شركت در آیین عظیم كنگره اربعین از این مرز عبور كردند كه پیش بینی می شود امسال بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر برای شركت در مراسم اربعین حسینی از این مرز عبور كنند.
بر اساس تقسیم بندی استان های كشور برای تردد زائران اربعین حسینی از مرزها، امسال مصوب شد زائران 13 استان از مرز مهران عبور كنند.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: حسن كهزادیان
6032/6119