۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۴۵
کد خبر: 82709297
T T
۰ نفر
استاندارگيلان: در احياي تالاب انزلي، لطمه اي به ساكنان همجوار آن وارد نشود

انزلي - ايرنا - استاندار گيلان با تاكيد بر لزوم شتاب در احياي تالاب بين المللي انزلي گفت: در احياي اين تالاب نبايد به معيشت و اقتصاد ساكنان همجوار آن لطمه وارد شده و مردم آسيب ببينند.

به گزارش خبرنگار ايرنا مصطفي سالاري روز پنجشنبه در جلسه مديريت يكپارچه اكولوژيك تالاب بين المللي انزلي در بندر انزلي با اشاره به اهميت ويژه اين تالاب اظهار كرد: وجه تمايز گيلان با ساير استان ها ، طبيعت سرسبز آن است و حفاظت از تالاب بين المللي انزلي، حفظ وجه تمايز گيلان است.
وي با تاكيد بر لزوم بررسي ابعاد فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي اين تالاب افزود: تا كنون احياي تالاب انزلي فقط در حد گزارش و جمع بندي در جلسات بوده و به نظر مي رسد اجرايي كردن آن نيازمند هم افزايي بيشتر در كنار اولويت بندي ، اهميت سازي و عزم جدي است .
سالاري با اشاره به لزوم انتخاب مشاور جامع آشنا به تالاب انزلي براي ارائه برنامه جامع امر احياي تالاب تصريح كرد: تصوير برداي هوايي و استفاده از سامانه اطلاعات جغرافيايي (GIS) در بررسي مشكلات و مسائل مختلف اين پهنه و حوزه آبريز آن ، يكي از راهكارهاي شتاب در انجام اين امور است و از هدررفت منابع موثر نيز جلوگيري مي كند.
استاندار گيلان با بيان اينكه نبايد پيوند زندگي مردم با تالاب قطع شود، گفت: ارتزاق عده زيادي از مردم به تالاب بين المللي انزلي بستگي دارد و با برنامه ريزي درست به جاي تخريب كومه هاي حاشيه تالاب، مي توان با صدور مجوز و تاكيد بر عقب نشيني تا محدوده تعيين شده، وضعيت موجود را ساماندهي كرده و از ذينفعان تالاب بخواهيم خود را با محيط زيست تطبيق دهند.
سالاري با تاكيد براينكه مي توان از بودجه متمركز دستگاه هاي دولتي و سازمان ها براي احياي تالاب استفاده كرد، گفت: استفاده از اعتبارات بين المللي به عنوان اعتبارات حمايتي يكي ديگر از راهكارهاست ولي بايد با نحوه مطالبه ، جذب ، تخصيص ، مكاتبه و مذاكره آشنا بود.
وي تاكيد كرد: دستگاه هاي اجرايي مرتبط با حوزه آبريز رودخانه هاي منتهي به تالاب بايد هماهنگ تر عمل كنند و در انجام كارهاي مختلف در حوزه هاي پسماند ، ساماندهي رودخانه ها و مباحث آبخيزداري و ساير موارد مرتبط با احياي تالاب هماهنگ باشند تا بتوانيم از منابع مختلف نيز استفاده كنيم .
وي افزود: بايد به نحوي عمل كنيم كه وضعيت تالاب بندرانزلي به سمت بهبودي برود و با تلاش در راستاي احياي تالاب انزلي به برجسته بون گيلان و ممتاز بودن اين استان كمك كرده ايم.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، تالاب بين المللي انزلي با حدود 20 هزار هكتار مساحت و 380 هزار هكتار حوزه آبخيز، 24 متر پائين تر از سطح آب هاي آزاد در جنوب غربي سواحل درياي خزر در استان گيلان واقع شده است.
اين تالاب شامل بخش هاي شرقي، غربي، مركزي، سلكه، سرخانكل و سياه كشيم است كه از شرق به روستاي پير بازار، از غرب به كپورچال و آبكنار ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتي از شهرستان رشت محدود مي‏شود.
تالاب انزلي محل تخم ريزي گونه هاي مهمي از آبزيان خزر و محل زمستان گذراني پرندگان مهاجر و ذخيره گاه طبيعي بسياري از گياهان ارزشمند از جمله لاله تالابي و نيلوفر آبي است.
جلسه مديريت يكپارچه اكولوژيك تالاب بين المللي انزلي صبح امروز (پنجشنبه) در محيط زيست بندرانزلي برگزار شد و در اين جلسه مديران كل منابع طبيعي، آب منطقه اي، آبفا، بنياد مسكن، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، محيط زيست ، رئيس شوراي حفظ بيت المال ، معاون امور عمراني استاندار، رئيس سازمان برنامه و بودجه گيلان ، فرمانداران شهرستان هاي رشت ، بندرانزلي، صومعه سرا و فومن و همچنين نماينده مردم انزلي در مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
خبرنگار: رضا اكبري ** انتشاردهنده: كبيري
2007/ 7471