۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۴۶
کد خبر: 82708345
T T
۰ نفر
قیمت صافی دیالیز دوبرابرقیمت جهانی/نبایدحمایت ازتولید داخل به هرقیمتی انجام شود

تهران- ایرنا- وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه بنا نیست از جیب مردم برای خرید صافی دیالیز، دو برابر قیمت معمول آن، پرداخت كنیم، گفت: برخی افراد در تولید صافی دیالیز از رانتی استفاده می كنند كه باید شكسته شود.

به گزارش روزچهارشنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سیدحسن هاشمی پس از حضور در جلسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوال نمایندگان، درباره وضعیت واردات صافی دیالیز به كشور، اظهار كرد: به عنوان وزارت بهداشت از تولید داخل حمایت می كنیم اما حمایت از تولید داخل نباید به هر قیمتی انجام شود.
وی با بیان این كه قیمت تمام شده صافی دیالیز بسیار كمتر از چیزی است كه اكنون در بازار مصرف به مردم ارائه می شود، افزود: وزارت بهداشت و بیمارستان های تحت پوشش آن، بزرگترین خریدار صافی دیالیزهستند و پولی كه برای آن پرداخت می شود، از بیت المال است و این منابع متعلق به خانواده ها و اقشار ضعیف و مستضعف، محروم و كودكان یتیم است بنابراین با احترام به صافی دیالیز تولید داخل، اما حاضر به خرید این محصول به قیمت فعلی نیستیم.
هاشمی ادامه داد: صافی دیالیز مثل گندم نیست كه مجبور باشیم حدود 2 برابر قیمت جهانی آن را پرداخت كنیم. اگر قیمت فروش این صافی ها كاهش پیدا كند و حداقل 10 درصد ارزانتر از مشابه خارجی باشد، وزارت بهداشت از تولیدات داخلی حمایت می كند زیرا منفعت مردم از نظر كیفیت و قیمت محصول تضمین می شود و سلامت آنها در معرض خطر قرار نمی گیرد.
وزیر بهداشت ضمن تاكید بر لزوم رعایت استاندارد تولید صافی دیالیز در كشور، بیان داشت: بیماری كه به درمان با دیالیز نیاز دارد، باید هرهفته سه بار برای دریافت این خدمات به مراكز درمانی مراجعه كند بنابراین باید از نظر قیمت و كیفیت، از محصول استفاده شده در این روند درمانی اطمینان حاصل كنیم زیرا وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است.
هاشمی اظهار كرد: این موضوع حل خواهد شد البته در مواردی فشارهایی وجود داشت كه این فشارها نتیجه برعكس به همراه داشت.
وزیربهداشت با اشاره به اینكه كیفیت تولیدات داخلی صافی دیالیز متناسب با قیمت آن نیست، افزود: صافی دیالیز با كیفیت را اكنون توان با نصف قیمت تولیدات داخلی تهیه كرد، ضمن آنكه هیچ بحثی در باره دمپینگ كمپانی های بین المللی نیز مطرح نیست كه بگوییم برای تخریب تولیدات داخلی قیمت واردات صافی دیالیز را كاهش دادند، زیرا این قیمت طی سالیان گذشته وجود داشته است، بنده معتقدم برخی افراد درتولید صافی دیالیز از رانتی استفاده می كنند كه باید شكسته شود، بنابر این یا قیمت ها را متعادل می كنند، یا اینكه واردات این محصول برای دفاع از حقوق مردم و بیماران همچنان وجود خواهد داشت.
شایان ذكر است سوال یكی از نمایندگان از وزیر بهداشت در مورد علت واردات صافی دیالیز بود.
اجتمام**1193*1724*
تنظیم:حسن حیدری* انتشار: حسین فتح الهی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر