۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82706990
T T
۰ نفر
فراخوان وزیر آموزش و پرورش برای نامزدی مدیریت مدارس

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: فراخوان نظرخواهی در خصوص فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران واحدهای آموزشی، مقدمه ای برای شایسته سالاری انتخاب مدیران مدارس است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از وزارت آموزش و پرورش ، سیدمحمد بطحایی روز سه شنبه در جلسه كنفرانس ویدئویی با مدیران كل آموزش و پرورش در استان‌ها افزود: در فراخوانی كه در پورتال وزارتخانه و روزنامه‌ها انتشار یافته است از تمام كسانی كه توانایی و شرایط كاندیدای مدیریت دارند خواسته شده در این طرح حضور یابند و تنها معیار انتخاب مدیر مدرسه، شناخت مدیر منطقه آموزش و پرورش از او نباشد.
وی درباره فرآیند این پروژه گفت: سازوكار این فراخوان به ‌گونه ای است كه سامانه‌ای را ایجاد خواهیم كرد كه اگر مدیری خواست از پست مدیریت مدرسه خارج شود در آن سامانه ثبت می‌كند و تمام كسانی كه می‌خواهند مدیر شوند و شرایط لازم را دارند در آن سامانه نامزدی خود را اعلام می‌كنند و شرایط مدیریت در هر مقطع، شرایط خاصی دارد كه در همان سامانه ذكر می‌شود.
وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: سامانه به ‌صورت هوشمند شرایط اعلام‌ شده از طرف افراد و شرایط استاندارد چك می‌كند و امتیازها را به كمیته‌ای ارائه می‌دهد كه كمیته آن امتیازها را بررسی و با برخی افراد مصاحبه می‌كند و فهرست نفرات برتر به دست رئیس منطقه می‌رسد.
بطحائی ادامه داد: كمیته‌ای كه افراد در آن بررسی می‌شوند متشكل از یكی از كارشناسان اداری منطقه، یك پیشكسوت فرهنگی و مدیر خوش‌ نام كه مسائل منطقه را می‌شناسد و یك نفر هم از استادان دانشگاه حوزه مدیریت آموزشی خواهد بود.
وی افزود: فهرست امتیازها در دست رئیس منطقه قرار داده می‌شود و رئیس منطقه می‌تواند از میان آن‌هایی كه توانایی و امتیاز لازم را دارند مدیر مدرسه را انتخاب ‌كند، البته اگر رئیس منطقه نفر اول را انتخاب نكرد حتماً دلایلی دارد و آن دلایل در صورت لزوم ارائه می‌شود.
بطحائی خطاب به مدیران استانها بیان كرد: این روند یك پیشنهاد است و شما و تمام مردم می‌توانند پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند و اكنون این فراخوان منتشر شده ‌است و از مدیران و معلمان می‌خواهیم كه نظرات خود را به رایانامه shayesteh@medu.ir بفرستند و بعد از بررسی ها یك پیش‌نویس تهیه و سپس آن را ابلاغ می‌كنیم.
وزیر آموزش‌ و پرورش در تشریح اهداف این طرح گفت: هدف اصلی این بود كه مقدمات شایسته‌ سالاری را در آموزش ‌و پرورش آماده كنیم و این كار درست است كه روی كاغذ شكیل و زیبا است اما باید با ظرافت و حساسیت وارد این موضوع شد.
بطحائی گفت: هدف بعدی این است كه معلمان امروز نیاز به دریافت نشانه‌هایی دارند كه انگیزه كاری آن‌ها را بالا برد و ما هم در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی تلاش می‌كنیم و به دنبال تامین منابع مالی هستیم و در هر جلسه هیات دولت مستقیم یا غیرمستقیم مشكلات مالی معلمان را مطرح می‌كنیم اما نمی‌شود همه فعالیت را متمركز بر موضوع اقتصادی كرد.
وی افزود: باید بر روی دیگر روش‌هایی كه معلمان را به كار مشتاق می‌كند نیز سرمایه‌گذاری كرد و معتقدیم این روش بر تقویت انگیزه معلمان تأثیرگذار است.
بطحائی ضمن درخواست برای ترویج این فراخوان گفت: از همه همكاران می خواهم در استان‌ها در جلسات مختلف و در سخنرانی‌ها طی روزهای آینده حتماً این فراخوان را اطلاع ‌رسانی كنند تا انگیزه‌ای جدید برای معلمان به وجود آید.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چند طرح دیگر از جنس این‌گونه كارهای مشورتی قرار است انجام شود كه در یكی از آنها، معلم‌ها بتوانند دو عضو از اعضای هیات‌ امنای صندوق ذخیره را خود انتخاب كند و یك بازرس ویژه هم از طرف معلمان انتخاب شود كه از طرف وزیر هم ابلاغ بگیرد.
بعد از سخنرانی وزیر آموزش‌ و پرورش، مدیران چند استان نظرات و سؤالات خود را از طریق ارتباط تصویری بیان كردند.
معاونت آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش و مسئول برگزاری این طرح نیز در این گفت و گوی تصویری به مدیران استان ها اظهار كرد: مشاركت افراد در این طرح كمك می‌كند كه یك دستورالعمل و چارچوب مشخص و مبتنی بر شایسته ‌سالاری را تهیه و اجرایی كنیم.
علی زرافشان افزود: یكی دیگر از اهداف این طرح اصلاح قوانین آموزش‌ و پرورش است چراكه هم اكنون بازنگری در قانون انتخاب مدیران در دستور كار شورای عالی آموزش و پرورش است.
تاكنون انتخاب مدیران مدارس از طریق مدیران مناطق آموزش و پرورش و به صورت انتصاب، صورت می گرفته است ولی قرار است با اجرای این طرح جدید، مدیران مدارس با رای معلمان همان مدرسه، انتخاب شوند.
فراهنگ 1417**1055
خبرنگار: سیدمهدی حسینی**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر