۲ آبان ۱۳۹۶، ۸:۰۷
کد خبر: 82706239
T T
۰ نفر

مثبتِ ایدز، ارثیه شوم برای كودكان

۲ آبان ۱۳۹۶، ۸:۰۷
کد خبر: 82706239
مثبتِ ایدز، ارثیه شوم برای كودكان

تهران - ایرنا - بزرگ ترین كابوس یك مادر یا یك پدر ، بیماری فرزندش است اما زمان تلخ تر برای این والدین ، وقتی هست كه می فهمند عامل بیماری فرزندشان، خودشان بوده اند و حالا جثه نحیف فرزند دلبندشان باید با ایدز ، دست به گریبان شود.

سحر یكی از زنانی به شمار می رود كه هنگام بارداری از ابتلای خود به ویروس 'اچ.آی.وی' یا ایدز، بی خبر بوده است و چند سال بعد از تولد فرزندش متوجه شد كه نه تنها خودش بلكه فرزندش هم مبتلا به ایدز شده است.
این زن هر روز به این فكر می كند كه چطور از طریق تزریق مواد مخدر در دوران نوجوانی به ورطه اعتیاد افتاد و هنگامی كه می خواست به خاطر كودكش آن را ترك كند از بیماری ایدز خود باخبر شد.
سحر ساعت های زیادی از روز را به این فكر می كند كه برای به دنیا آمدن نوزادی كه جنسیتش پسر اعلام شده بود، چقدر لحظه شماری می كرد، نوزاد هم گویا عجله داشت و كمی زودتر از موعد به دنیا آمد؛ سالها گذشت و حالا محمد به مدرسه می رود اما اكنون به جز غم از دست دادن پدرش با واقعیت تلخی به نام ایدز دست و پنجه نرم می كند.
امروز در جهان به دلیل افزایش تعداد زنان مبتلا به ویروس اچ.آی. وی ، تعداد كودكانی كه با این ویروس به دنیا می آیند، در حال افزایش است.
درد این كودكان زمانی بیشتر می شود كه ایدز برایشان تحفه های تلخ تری مانند معلولیت هم به همراه دارد.
پسر 12 ساله ای كه برای شركت در جشن انجمن احیا و توانیاب به محل این موسسه آمده است به سختی راه می رود.
یك طرف بدن او فلج شده و گریم رنگارنگ خرگوش مانندش، معصومیت كودكانه او را بیشتر نمایش می دهد و برغم مبارزه دائمی اش با ویروس های اچ.آی.وی ، خنده از روی لبانش محو نمی شود.
مادرش به خبرنگار ایرنا می گوید: پسرم ، توانایی حركت پاهایش را بخاطر بیماری ایدز از دست داده است و باید او را مرتب به جلسات كاردرمانی بیاورم.
وی می افزاید: همسرم معتاد بود و من از طریق او به ایدز مبتلا شدم و چند سال بعد از تولد فرزندم به بیماری خود و پسرم آگاه شدم اما همسرم دراثر اعتیاد، جان خود را از دست داده بود و حالا من به تنهایی باید بار این همه رنج و درد را به دوش بكشم.

**حملات بی امان ویروس ها به دنیای كودكانه
اغلب زنانی كه اینجا هستند بعد از فوت شوهرانشان به بیماری ایدز خود پی برده اند و به نوعی جزو خانواده های بی سرپرست محسوب می شوند.
اما در كنار تمام مشكلات مالی خود باید هزینه های كاردرمانی فرزندان بیمارشان را نیز بپردازند.
این زنان هم همسرشان را از دست داده اند، هم باید بار بیماری را بر دوش بكشد كه شخص دیگری برای آنان رقم زده ، نیز باید انگ بیماری را تحمل كنند و از همه بدتر بیماری فرزندانشان را تاب بیاورند.
در این بین، دختركی 6 ساله با چشمانی آبی و موهای روشن، توجهم را جلب كرد؛ كودكانی معصوم كه بدون آنكه خودشان در انتقال بیماری نقشی داشته باشند، باید دردها و معلولیت های ناشی از آن را به جان بكشند.
ویروس های مرگبار اچ.آی.وی با حملات بی امان خود این دنیای كودكانه را دردناك ساخته اند.
مادر این دخترك به خبرنگار ایرنا می گوید: هنگام ازدواج نمی دانستم كه همسرم اعتیاد دارد؛ بعد از تولد دو دخترم ، همسرم براثر اعتیاد جانش را از دست داد و تازه در آن زمان ها بود كه من فهمیدم ایدز دارم.
وی می افزاید: خوشبختانه دختر اولم به ویروس اچ.آی.وی مبتلا نشده است اما دختر كوچكترم بیمار است.
وی در ادامه از مشكلات مالی بی شمار و نداشتن مسكن، گلایه می كند و می گوید: برای ازدواج دختر اولم ، هفت میلیون تومان قرض گرفتم و حالا زیر فشار وام باید به فكر این باشم كه چطور صورتم را با سیلی سرخ نگهدارم.

**منفیِ هپاتیت، مثبتِ ایدز
بین زنانی كه از طریق شوهرشان به ایدز مبتلا شده اند، زنانی هم هستند كه عامل بیماری، اعتیاد خودشان بوده است.
مادر یكی از كودكان هفت ساله مبتلا به ایدز به خبرنگار ایرنا می گوید: از بچگی در دنیای اعتیاد غوطه ور بودم و در یك خانواده معتاد به دنیا آمدم؛ نوجوانی و كنجكاوی و در دسترس بودن انواع مواد، من را در 16 سالگی از طریق استفاده از سرنگ مشترك، به دام اعتیاد انداخت.
وی می افزاید : چندی پیش با همسرم تصمیم به ترك اعتیاد گرفتیم و اكنون دو سال و دو ماه است كه پاكم (اعتیاد ندارم).
وی ادامه می دهد: هشت ماه پیش بود كه یكی از دوستانم در انجمن معتادان گمنام موسوم به ان ای (NA) به من گفت كه به مركز درمانی بروم و تست هپاتیت و ایدز بدهم. جواب آزمایش، هپاتیت منفی و متاسفانه ایدز ، مثبت بود.
این زن اضافه می كند : هنگامی كه همسرم فهمید ایدز دارم ، گریه می كرد و بی قرار بود و به من دلداری می داد.
وی می افزاید: همسرم و فرزندم هم تست ایدز دادند، كودكم مبتلا به ایدز تشخیص داده شد اما همسرم بیمار نبود بااین وجود بعد از مدتی نگران شد كه چطور او به ویروس اچ.آی.وی مبتلا نشده است بنابراین نزد مشاور رفتیم و او گفت كه امكان انتقال ایدز از زن به مرد كمتر است و از سوی دیگر زمانی كه تعداد ویروس ها كم باشد ، امكان انتقال، پایین می آید.
این زن یادآور می شود: هم اكنون شوهرم در زندان است.

**انگی كه ایدز را پنهان می كند
زنانی كه فرزندان مبتلا به ایدز هستند ، غیر از نگرانی بابت كودك خود ، خودشان هم به خاطر بیماری با چالش های متعددی روبرو هستند.
پسر 9 ساله ای كه پدرش را براثر بیماری ایدز از دست داده و حالا ارثیه شوم پدرش را به دوش می كشد، می داند كه جلوی خانواده مادرش نباید اسم بیماری اش را بگوید چراكه بخاطر انگ بیماری، مادر، 'ایدز' را مانند رازی سر به مُهر جدید خود را مخفی نگاه می دارد.
مادر این پسر 9 ساله به خبرنگار ایرنا می گوید: همسرم به علت بیماری ایدز خیلی زود جانش را از دست داد و من هم به تازگی خبردار شده ام كه به این ویروس مبتلا شده ام؛ این قضیه را به خانواده همسرم گفته ام اما خانواده خودم نمی دانند چراكه از برخورد آنان می ترسم.
وی ادامه می دهد: گاهگاهی بیماری ایدز مرا از پا می اندازد و مجبورم در بیمارستان بستری شوم؛ در اینگونه مواقع به خانواده ام می گویم كه بیماری ام ناشی از اختلالات كبدی است.
وی اضافه می كند: برخورد مردم در جامعه نسبت به بیماری ایدز تا آن اندازه بد است كه هنگامیكه بطورمثال در دندانپزشكی می گویم من مبتلا به ایدز هستم، هیچكدامشان ، كار من را انجام نمی دهند و من ناگزیر به مركزی ویژه بیماران در شوش می روم.
این زن اظهار می كند: بااین وجود هرگز بیماری ام را مخفی نمی كنم چون دلم نمی خواهد براثر غفلت من، شخص دیگری درد من و فرزندم را بگیرد.
وی می گوید: ای كاش مسئولان با توجه به بی سرپرست بودن اغلب خانواده های مادران و كودكان مبتلا به ایدز ، حمایت های ویژه مالی از این خانواده ها می كردند چراكه ما شرایط ویژه ای داریم و نمی توانیم در هر شغلی، ایفای نقش كنیم چراكه بطورمثال، صبح ها سرگیجه داریم.

**خدمات رایگان كاردرمانی
هرچند خدماتی مانند تست و تشخیص ویروس اچ.آی.وی و دارو و درمان مبتلایان به ایدز، تقریبا رایگان است اما بطورمثال معلولیت های ناشی از ایدز، به خدمات كاردرمانی نیاز دارد كه رایگان نیست.
سازمان های غیردولتی در این بین می توانند نقش ویژه ای در این زمینه داشته باشند بنابراین دو انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی و حمایت از كودكان و نوجوانان توانیاب در قالب موسسه احیای ارزش ها با همكاری یكدیگر تلاش كرده اند تا خدمات رایگان را در اختیار زنان و كودكان مبتلا به ویروس اچ.آی.وی قرار دهند.
خسرو منصوریان مدیر موسسه خیریه احیای ارزش ها به خبرنگار ایرنا می گوید: كودكان مبتلا به اختلالات جسمی و حركتی برای غلبه بر معلولیت باید هزینه های بالایی بپردازند و با توجه به نظام ضعیف رفاه اجتماعی در جامعه ، هزینه های كاردرمانی این كودكان از سوی این انجمن ها به رایگان پرداخت می شود.
وی می افزاید: این خدمات برای كودكان از بدو تولد تا 15 سالگی ، رایگان است چراكه كودكان دراین دوران در سنین طلایی قرار دارند .

**خط 66901010 برای كمك به آسیب دیدگان
منصوریان مدیر موسسه خیریه احیای ارزش ها با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه می گوید : آسیب دیدگان اجتماعی از جمله زنان مبتلا به ایدز می توانند برای استفاده از مشاور و خدمات حمایتی از كارشناسان ارشد روانشناسی با شماره تلفن 66901010 با كد 021 تماس بگیرند.
وی می افزاید: این خط تلفنی برای حمایت از تمام آسیب دیدگان بود اما متوجه شدیم كه زنانی كه از شوهران خود مبتلا به ایدز شده اند و همسر خود را از دست داده اند مشكلات زیادی دارند بنابراین تصمیم گرفتیم این طبقه از آسیب دیدگان اجتماعی را تحت پوشش حمایت های خود قرار دهیم و اگر یك فرزند مبتلا به ایدز داشته باشند ماهانه یكصد هزارتومان و اگر دو فرزند مبتلا داشته باشند، ماهانه 200 هزار تومان به آنان پرداخت می كنیم.
منصوریان در ادامه از بی توجهی مسئولان به سازمان های مردم نهاد گلایه می كند و می گوید: تشكل های مردمی در كشورهای پیشرفته، جایگاه مستحكمی دارند چراكه هیچ دولتی به تنهایی قادر به حل كردن آسیب های اجتماعی نیست و باید از كمك های مردمی و انجمن ها و تشكل های مردم نهاد در این زمینه بهره ببرد.
وی ادامه می دهد: همچنین در كشورهای دیگر تسهیلاتی برای سازمان های مردم نهاد قائل می شوند اما ما باید همانطور پول برق و عوارض نوسازی را بپردازیم كه دیگر شركت های تجاری می پردازند.

**99 درصد كودكان مبتلا به ایدز بی سرپرست هستند
فاطمه صالحی مدیرروابط عمومی موسسه خیریه احیای ارزش ها نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: این موسسه هم اكنون به 170 كودك مبتلا به اچ.آی.وی و 150 كودك دارای معلولیت، خدمات اراه می دهد.
وی می افزاید: 99 كودكان مبتلا به اچ.آی.وی ، بی سرپرست هستند.
وی به پایگاه سیار آموزش رسانی ایدز این موسسه خیریه با استفاده از مینی بوس نیز اشاره می كند و می گوید: مینی بوس كلینیك سیار ایدز در مناطق پرآسیب، زنان ، جوانان و نوجوانان را آموزش می دهد و تاكنون از این طریق 18 نفر كه از بیماری خود اطلاع نداشتند، شناسایی شده اند.
گفتنی است ایدز، بیماری نقص اكتسابی ایمنی بدن است كه سال ها بعد از ورود ویروس اچ.آی.وی به بدن ایجاد می شود و فرد براثر آن دچار عفونت های فرصت طلب شدید مانند سل و برخی سرطان ها می شود.
همچنین به فردی كه ویروس وارد بدن او شده است ، اچ.آی.وی مثبت می گویند كه این فرد بطورمتوسط بعد از 10 سال وارد مرحله علائم پیشرفته بیماری می شود.
باید بدانیم كه در فرد اچ.آی.وی مثبت یا در مرحله ایدز ، در دو حالت ویروس قابل انتقال به دیگران است ؛ خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی و از مادر مبتلا به فرزند از راه های انتقال ایدز به شمار می رود.
مادر مبتلا به اچ.آی.وی در صورت عدم مراقبت های ویژه پزشكی می تواند بیماری خود را در حین بارداری ، زایمان یا شیردهی به فرزند خود منتقل كند.
اجتمام**9185**1569**گزارش از سادات حسینی خواه ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه