۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۷
کد خبر: 82701677
T T
۰ نفر
اجباري شدن مصرف كود استاندارد، لازمه توليد محصول سالم

تربت حيدريه- ايرنا- معاون زراعت وزير جهاد كشاورزي گفت: يكي از سياست هاي ما براي توليد محصول سالم، استاندارد شدن كيفيت توليد و اجباري شدن مصرف كود استاندارد است.

عباس كشاورز روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از اراضي كشاورزي جلگه رخ شهرستان تربت حيدريه طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هر چند اكنون استاندارد كودها رعايت مي شود اما هنوز مصرف كود 30 درصد كمتر از توصيه هاي كارشناسان مركز تحقيقات است.
وي اظهار كرد: در حالي كه بايد 4.8 ميليون تن كود مصرف شود، ميزان مصرف كنوني به سختي به 3.5 ميليون تن مي رسد لذا مردم نبايد از برخي اخبار غير واقعي و به دور از يافته هاي علمي واهمه داشته باشند.
وي گفت: وظيفه ما حاكميتي است و بايد ابزار كافي در اختيار داشته باشيم تا به عنوان مثال اعلام كنيم اين كود استاندارد است تا كشاورز با خيال راحت اقدام به خريد آن كند.

* جلگه رخ قطب توليد سيب زميني بذري ايران
كشاورز در باره وضعيت منطقه جلگه رخ نيز افزود: اين منطقه از معدود دشت هاي مستعد ايران است كه ارتفاع آن از سطح دريا هزار و 700 متر است و از سوي ديگر به دليل محصور شدن در ارتفاعات، هواي ايزوله دارد و اين ارتفاعات جلو آلوده شدن منطقه را مي گيرد.
وي اظهار كرد: جلگه رخ يكي از كانون هاي اصلي توليد سيب زميني بذري كشور است و بازديدهاي فصلي و ارزيابي از كيفيت توليدات آن كه به ديگر استان هاي كشور صادر مي گردد، انجام مي شود.
سيب زميني بذري نسل نخست سيب زميني است كه بعد از كاشت بذر اصلاح شده به دست مي آيد.
اين محصول به ديگر كشاورزان نيز عرضه مي شود تا با كاشت آن به توليد سيب زميني نسل دوم براي مصارف خانگي و صنعتي مبادرت كنند.
79 درصد نيروي كار تربت حيدريه در گستره 90 هزار هكتار زمين هاي كشاورزي و باغي اين شهرستان به كشاورزي اشتغال دارند.
بخش كشاورزي تربت حيدريه با توليد 37 نوع محصول زراعي و 31 نوع محصول باغي به ترتيب رتبه هاي پنجم و سوم را از اين نظر در خراسان رضوي دارد.
هزار و 400 هكتار از اراضي اين شهرستان به مزارع سيب زميني با متوسط توليد 35 تن در هر هكتار اختصاص دارد.
ارقام سيب زميني بذري منطقه شامل فونتانه، اگريا، سانته، آرينا، پيكاسو، جيلي، سيلوا و رامبا مي باشد كه به ديگر استان ها از جمله خراسان شمالي، اصفهان، هرمزگان، مركزي، خوزستان و بندرعباس صادر مي شود.
هم اكنون 2 هزار خانوار در تربت حيدريه به كشت سيب زميني مشغول هستند.
بخش رخ شهرستان تربت حيدريه با جمعيت 23 هزار نفر داراي 53 روستا و 47 دهياري است.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/1744 / 6053 خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم