۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82701335
T T
۰ نفر
رئيس اتاق بازرگاني:هيچ كشوري اطلاعات جامعي از ظرفيت هاي فرهنگي خوزستان ندارد

اهواز - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز با تاكيد بر لزوم واگذاري امور اجرايي ميراث فرهنگي به بخش خصوصي گفت: هيچ كشوري راجع به ظرفيت‌هاي فرهنگي خوزستان اطلاعات جامعي ندارد تا بتواند بر اساس اين ظرفيت ها با استان ارتباط برقرار كند.

به گزارش ايرنا شهلا عموري شامگاه چهارشنبه در هجدهمين جلسه شوراي گفت‌و‌گوي دولت و بخش خصوصي در سالن جلسات شهيد رجائي استانداري خوزستان با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص گردشگري كه با توسعه اقتصادي و ايجاد اشتغال همراه است، اظهار كرد: گردشگر از مناطق تاريخي و باستاني، فرهنگي، زيارتي، صنايع دستي استان بازديد مي كند كه اين امر به اشتغال و رونق اقتصادي استان كمك مي كند.
وي با بيان اينكه گردشگران استان شامل سه دسته هستند كه در جاذبه هاي باستاني، سلامت و مناطق جنگي حضور مي يابند، افزود: جاذبه هاي گردشگري در خوزستان شامل طبيعي، فرهنگي، تاريخي، تجاري و جنگي است و در همه اين مناطق گردشگراني از داخل و خارج كشور بازديد مي كنند.
عموري گفت: لذا با توجه به ماده 98 قانون، دستگاه هاي اجرايي به منظور صيانت از گردشگري اقداماتي را بايد انجام دهند كه در استان خوزستان با توجه به 900 اثر ثبت شده كه 40 اثر آن مربوط به اهواز است، بايد نسبت به اين ماده قانوني توجه ويژه اي داشته باشيم.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز ادامه داد: در سطح كشور شهرها و روستاها بواسطه صنايع دستي، آثار تاريخي و باستاني به ثبت رسيدند اما در خوزستان عليرغم آثار بسيار و بناهاي تاريخي باستاني و صنايع دستي تاكنون شهر يا روستايي براي ثبت جهاني در استان نداريم.
وي گفت: همچنين توسعه روستاهاي توريستي و توسعه روستاهاي داراي پتانسيل گردشگري بايد انجام گيرد كه بايد با همكاري بنياد مسكن صورت پذيرد.
عموري با تاكيد بر لزوم واگذاري امور اجرايي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به بخش خصوصي اظهار كرد: عدم تشويق سرمايه گذاران خارجي و عدم سرمايه گذاري در زيرساختهاي گردشگري، نداشتن كيفيت و تنوع محصولات گردشگري و برند گردشگري جهاني در ايران از موانع توسعه گردشگري در استان است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز با اشاره به سفر هئيت تجاري و بازرگاني خوزستان به عمان اظهار كرد: جاي تاسف است، در اين سفر هيچ كتابچه‌اي براي معرفي بخش گردشگري و جاذبه‌هاي فرهنگي استان همراه خودمان نداشتيم، و در استان چنين چيزي طراحي نشده است.
وي با اشاره به كتابچه راهنماي سفر كشور مالزي به زبان فارسي افزود: كشور مالزي به دليل اهميت دادن، به سفر و جذب گردشگر در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، كتابچه راهنماي سفر به زبان فارسي را تهيه كرده است.
عموري با ابراز تاسف از اينكه خوزستان هيچ برنامه‌اي براي ارائه محصولات فرهنگي خود ندارد، گفت: بايد يك بسته فرهنگي كه تمام بخش‌هاي فرهنگي خوزستان را معرفي كند، ارائه شود.
هجدهمين شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي با موضوع گردشگري برگزار شد كه به دليل نداشتن مصوبه و نتيجه گيري لازم، جلسه بعدي شوراي گفت وگو نيز به اين موضوع اختصاص يافت.
7148/6064
خبرنگار: هنا نيسي** انتشار دهنده: محسن بهاروند