۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۸:۰۵
کد خبر: 82701076
T T
۰ نفر
هفته كمك رسانی به مردم یمن و میانمار از فردا آغاز می شود

تهران - ایرنا - سرپرست معاونت امور مجلس وحقوقی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: از بیست ‌وهشتم(جمعه) مهر ماه تا پنجم آبان‌ ماه به عنوان هفته كمك رسانی به مردم مظلوم یمن و میانمار انتخاب شده است.

صفی الله رمضانخانی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا برنامه های مجمع جهانی اهل بیت(ع) را برای كمك به مردم مظلوم یمن ومیانمار اعلام كرد و افزود: این مجمع از چند سال پیش به دلیل مشكلاتی كه در یمن و سوریه پیش آمد، برای كمك‌رسانی اقدام كرده و ضمن جمع آوری كمك های مردمی، اقدام به توزیع این كمك ها در میان مردم ستمدیده این كشورها كرده است.
وی ادامه داد: امسال نیز جلساتی برای كمك رسانی به مردم یمن و سوریه برگزار شد و در نتیجه آن كمك های دارویی از طریق پزشكان بدون مرز وابسته به مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای مردم این كشورها ارسال شد كه این داروها به منظور درمان بیماری هایی همچون وبا بوده ولی برای ارسال كمك به یمن با مشكلاتی مواجه بوده ایم.
رمضانخانی با اشاره به مشكلات ارسال محموله های دارویی به یمن گفت: با وجود مشكلات، در حدود 300 تا 400 هزار دلار داروهایی خریداری شد و با امكانات بهداشتی وغذایی در اختیار مردم یمن قرار گرفت.
وی از همكاری سازمان هایی همچون كمیته امداد امام خمینی(ره)، هلال احمر، صدا وسیما، ستاد نماز جمعه، كانون‌های فرهنگی هنری مساجد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی برای جمع آوری كمك های مردمی سخن گفت و افزود: هدف ما از این فعالیت ها، جمع آوری كمك‌های مردمی برای كمك به مردم مظلوم یمن و میانمار است و تفاوتی در واریز كمك به حساب های این مجمع یا كمیته امداد و سایر نهادها نیست.
سرپرست معاونت امور مجلس مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: از ائمۀ جمعه نیز خواسته ایم تا از جمعه بیست ‌وهشتم مهر ماه كمك‌های مردمی را جمع‌آوری كنند و در این هفته تلاش می‌كنیم تا مراكزی از سوی ستادهای استانی برای جمع آوری كمك‌ها مشخص شود.
وی از مذاكرات صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش برای كمك رسانی از طریق معلمان و دانش آموزان نیز سخن گفت و ادامه داد: می‌خواهیم كمك‌ها مردمی باشد و ارتباط به دولت نداشته باشد و هر شهروند ایرانی به اندازۀ یك یا دو وعده‌ غذایی به نیازمندان یمن و میانمار كمك كنند.
رمضانخانی كمك به مردم یمن و میانمار را یك جهاد و نهضت بزرگ دانست و گفت: اكنون حدود یك میلیون نفر از مردم مسلمان میانمار در بیابان ها آواره هستند و فقط پنج هزار وعده غذای گرم طبخ می شود و كودكان از گرسنگی در آغوش مادران جان می سپارند.
به گزارش ایرنا ستاد پشتیبانی مردمی یمن و میانمار متشكل از مراكز دینی و فرهنگی با محوریت مجمع جهانی اهل بیت(ع) به منظور ساماندهی و جمع آوری كمك های مردمی فعالیت می كند.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دستكم 400 تن كشته شدند و نزدیك به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در كشور عمدتا بودایی میانمار هستند كه دولت این كشور، آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
براساس گزارش كمیساریای پناهندگان سازمان ملل، طی ماه های اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور كرده و وارد بنگلادش شده اند.
دولت میانمار اعلام كرده است كه بیش از دو هزار و 600 خانه در شمال غرب این كشور و در استان راخین در یك هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.
وضعیت جمعیت حدود یك میلیون و 100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است كه برخی ها از او به دلیل سكوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌كنند.
وضعیت مردم یمن نیز بسیار وخیم است به گونه ای كه اسماعیل ولدشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن هفته پیش گزارش داد كه جنگ در یمن باعث گسترش بی سابقه بیماری وبا در این كشور شده و از شورای امنیت خواست كه برای توقف درگیری ها در این كشور وارد عمل شود.
وی افزود: جنگ در یمن منجر به گسترش بی سابقه و بدترین حالت وبا در این كشور شده؛ به طوری كه بیش از دو هزار و صد نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و اكنون 17 میلیون نفر در یمن به غذا دسترسی ندارند و این كشور در معرض قحطی شدید قرار دارد.
عربستان سعودی از ابتدای سال 94 با همراهی چند كشور عربی یك جنگ فرسایشی را بر یمن تحمیل كرده و نتیجه این جنگ تاكنون نابودی و كشتار هزاران انسان بی گناه به ویژه زنان و كودكان بوده است.
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار:
۰ نفر