۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۱
کد خبر: 82700726
T T
۰ نفر
بيمه محصولات كشاورزي خوزستان در سال زراعي جديد شروع شد/اجراي طرح بيمه پايه

اهواز - ايرنا - مديرگروه خدمات بيمه اي بانك كشاورزي خوزستان گفت: همزمان با عمليات كشت محصولات كشاورزي در سال زراعي جديد ، كار بيمه اراضي كشاورزي استان نيز شروع شد.

محمد آلاله روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از كشاورزان استان به خصوص گندم كاران خواست با مراجعه به صندوق هاي بيمه محصولات كشاورزي مستقر در نقاط مختلف استان ، نسبت به بيمه محصولات كشاورزي و دامي خود اقدام كنند.
وي با بيان اينكه بيمه محصولات كشاورزي ابرازي براي كمك به مديريت ريسك و حمايت از بخش كشاورزي و در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي و ارتقاي امنيت غذايي مردم است افزود: 30درصد حق بيمه برعهده كشاورز و 70درصد آن برعهده دولت است لذا بيمه كشاورزي به صورت هدفمند ، به سود كشاورز و اقتصاد ملي است.
مديرگروه خدمات بيمه اي بانك كشاورزي خوزستان با بيان اينكه كشاورزان استان نبايد از پرداخت ديرهنگام خسارت مايوس شوند افزود:كمك دولت به كشاورزان از مجراي بيمه محصولات كشاورزي امكان پذير است لذا كشاورزان بايد هرچه زودتر نسبت به بيمه محصولات خود اقدام كنند.
آلاله افزود: بيمه هاي خصوصي به علت ريسك بالاي بيمه محصولات كشاورزي مايل به ورود به اين بخش نيستند از اين رو صندوق بيمه كشاورزي با حمايت مستقيم دولت ، همه ساله براي بيمه محصولات كشاورزي ورود مي كند.

*اجراي طرح بيمه پايه محصولات كشاورزي
مديرگروه خدمات بيمه اي بانك كشاورزي خوزستان در ادامه از اجراي طرح بيمه پايه محصولات كشاورزي براي نخستين بار در سال زراعي جاري در خوزستان خبر داد.
آلاله افزود: بر اساس طرح بيمه پايه ، در مناطقي كه خسارات فاجعه آميز (شدت و گستردگي خسارت)سبب نابودي كل محصولات كشاورزي يا دامي در يك ناحيه يا منطقه مي شود كشاورزان زيرپوشش اين بيمه بخش اعظم خسارت را از صندوق بيمه كشاورزي دريافت مي كنند تا اين قشر فعال اقتصادي در سال هاي آينده بتواند با بكارگيري سرمايه جديد ، دوباره در اراضي خود مشغول كشت و كار شود.
وي گفت: در گام نخست بيمه پايه ، در سال زراعي جديد گندم آبي ، دام و طيور استان زير پوشش اين بيمه
قرار مي گيرد.
وي تعرفه بيمه هر هكتار محصول كشاورزي در بيمه پايه را 60 تا 120هزار ريال عنوان كرد و گفت: پرداخت خسارت با حق پرداختي بيمه قابل مقايسه نيست ، در اين بيمه كشاورز 80درصد خسارت را از بيمه دريافت خواهد كرد.

*869هزار هكتار اراضي كشت پائيزه استان زير پوشش بيمه
مديرگروه خدمات بيمه اي بانك كشاورزي خوزستان با بيان اينكه در سال زراعي گذشته با بيمه كردن 869هزار هكتار اراضي و 24 ميليون جوجه در استان مقام نخست كشوري را به دست آورديم افزود: از اين ميزان 384هزار هكتار گندم آبي بوده است.
آلاله افزود: حدود 15درصد گندم توليدي كشور در خوزستان به دست مي آيد از اين رو بيمه محصول گندم از اهميت زيادي برخوردار بوده و كشاورز با حق بيمه اندك ، با خيال آسوده مي تواند محصول گندم خود را زيرچتر حمايتي صندوق بيمه كشاورزي قرار دهد.
به گفته آلاله در سال زراعي 94-93 و 95-94 ، 2هزار و 600ميليارد ريال به عنوان خسارت به كشاورزان استان پرداخت شده و پيش بيني پرداخت خسارت در سال زراعي 96- 95 حدود 800ميليارد ريال است كه به زودي كار پرداخت آن شروع مي شود.
استان خوزستان با 1.2 ميليون هكتار اراضي كشاورزي ، سالانه 14.5ميليون تن محصولات كشاورزي و باغي توليد مي كند و از اين حيث در رتبه نخست كشوري قرار دارد.
قرار است با اجراي كامل طرح 550هزار هكتاري ، توليد سالانه محصولات كشاورزي و باغي در استان به 25ميليون تن برسد.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند