۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82696878
T T
۰ نفر
نماينده فائو:43درصد تامين غذاي كشورهاي درحال توسعه برعهده زنان روستاست

تهران- ايرنا- نماينده موقت سازمان خاروبار و كشاورزي ملل متحد (فائو) در ايران اعلام كرد زنان روستايي وظيفه تامين غذاي 43 درصد كشورهاي در حال توسعه را بر عهده دارند و با توجه به نقش اشتغال زنان روستايي در كاهش فقر و امنيت غذايي در نبايد آنان را در توسعه پايدار ناديده گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «استركيش لاروش» امروز (يكشنبه) در نخستين همايش «نقش آفريني زنان روستايي و عشايري در توسعه پايدار» كه در وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد، افزود: زنان و ساكنان مناطق روستايي به ندرت مورد توجه قرار مي‌گيرند، در حالي كه يك چهارم جمعيت جهان را اين قشر تشكيل مي‌دهند.
وي گفت: بررسي ها نشان مي دهد زناني كه درآمد دارند، آن را صرف امنيت غذايي، لباس، آموزش و بهداشت كودكان خود مي‌كنند.
نماينده موقت فائو در ايران تصريح كرد: با توجه به اينكه 76 درصد از قشر فقير جهان در منطقه روستايي زندگي مي‌كنند، فعاليت زنان مي‌تواند به توانمندسازي، كاهش فقر و امنيت غذايي كمك كند.
وي به حضور زنان روستايي ايران در پروژه‌هاي موثر كشور اشاره كرد و گفت: از سال 2011 پروژه‌هاي احياي اراضي جنگلي و تخريب يافته تحت فرسايش باد و خاك شور با كمك سازمان جنگل‌ها و مراتع در استان‌هاي خراسان جنوبي و كرمان مورد توجه قرار گرفت كه اكنون نيز توسط زنان روستايي در حال اجراست.
لاروش به نقش كليدي زنان روستايي در بخش كشاورزي اشاره كرد و افزود: برخي زنان در روستاها به عنوان سرپرست خانوار فعاليت مي‌كنند اما دسترسي آنها به خدمات ترويجي، تامين اجتماعي، زمين كشاورزي و اطلاعات و فناوري‌ نوين بسيار محدود است تا جايي كه برخي زنان با دستمزد پايين‌تر از مردان و حتي به طور رايگان در زمين‌هاي كشاورزي خانوادگي فعاليت مي‌كنند.
به گفته وي، زنان روستايي با دسترسي به منابعي مانند زمين، وام و منابع توليد، مي توانند بهره‌وري خود را افزايش دهند و در راه توانمندسازي و مبارزه با فقر پيش روند.
وي گفت: زنان روستايي ايران در توليد غذا، محصولات كشاورزي، شيلات، پرورش دام و به ويژه طيور نقش مهمي ايفا مي‌كنند.
به گزارش ايرنا، فائو پانزدهم اكتبر هر سال را روز بين‌المللي زنان روستايي اعلام كرده است و در اين روز برنامه هايي اجرا مي كند.
در نخستين همايش «نقش آفريني زنان روستايي و عشايري در توسعه پايدار» تفاهمنامه سه جانبه در زمينه ترويج محصولات سالم و استاندارد با مشاركت زنان روستايي و عشايري بين وزارت جهاد كشاورزي، معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري و سازمان ملي استاندارد ايران به امضا رسيد.
در اين همايش، كتاب 23 سال تجربه توانمندي هاي زنان روستايي و عشايري رونمايي شد.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
اقتصام**٩١٨٦*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مريم مسعود