۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۶
کد خبر: 82696492
T T
۰ نفر
هشدار نسبت به احتمال شيوع آنفلوانزاي پرندگان در قزوين

قزوين-ايرنا- معاون سلامت اداره كل دامپزشكي قزوين با توجه به فرا رسيدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان نسبت به احتمال شيوع بيماري آنفلوانزاي پرندگان در استان هشدار داد.

علي رضا اكبر شاهي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاكنون هيچ موردي از بروز بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشور و و استان گزارش نشده است ولي امكان بروز اين بيماري وجود دارد كه بايد در اين رابطه مراقبت ها و اقدام هاي پيشگيرانه لازم انجام شود.
وي اظهار كرد: متاسفانه آنفلوانزاي پرندگان چند دهه است كه به عنوان يك عامل تهديد كننده سلامت انسان‌ها در دنيا مطرح مي باشد واين بيماري به واسطه ارتباط افراد با پرندگان سرايت مي كند و به خاطر آمار مرگ و مير بالايي كه به همراه دارد، خطرناك است.
اكبر شاهي، تب ناگهاني همراه با سرفه، لرز، بدن درد و كوفتگي عضلات را از علايم باليني آنفلوآنزاي پرندگان دانست و تاكيد كرد: افرادي كه در كشتارگاههاي دام و طيور، كارخانجات توليد كننده مواد پروتئيني و فروشگاههاي عرضه كننده اين محصولات مشغول فعاليت هستند بايد رعايت بهداشت فردي را بسيار جدي بگيرند.
اين مسئول به اقدام هاي دامپزشكي استان براي جلوگيري از شيوع آنفلوانزاي پرندگان اشاره كرد و گفت: با توجه به احتمال شيوع اين بيماري، شهروندان بايد از خريد هرگونه مرغ زنده و يا طيور زينتي در شرايط كنوني خودداري كنند و مايحتاج گوشت مرغ مورد نياز خود را از مراكز تهيه و توزيع مرغ كشتار روز كه تحت نظارت ادارات دامپزشكي هستند، تهيه كنند.
وي، فعاليت بازار پرنده فروشان را از ديگر عوامل بروز اين بيماري در استان عنوان كرد و گفت: بيشترين زنگ خطر بروز اين بيماري در استان بازار پرنده فروشان و واحدهاي بومي هستند كه در حال حاضر اقدام هاي پيشگيرانه در اين خصوص از سوي دامپزشكي استان در حال اجرا است.
اكبر شاهي در پايان افزود: واكسيناسيون و ارايه آموزش هاي لازم در زمينه پيشگيري از جمله فعاليت هاي اين اداره كل است.
استان قزوين داراي 149 دامپزشك، 19كارشناس وشش كارشناس ارشد و 103 كاردان دامپزشكي است.
7390*3013
خبرنگار: گيتي سيمياري**انتشار دهنده: رضا اولادي