۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 82694953
T T
۰ نفر

استان مركزی به ایستگاه پیری رسید

۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 82694953
استان مركزی به ایستگاه پیری رسید

اراك - ایرنا - استان مركزی با بك میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارای طیف 140 هزار نفر جمعیت سالمندی است كه با رسیدن به ایستگاه سالخوردگی، توازن هرم جمعیتی آن به هم خورده است.

به گزارش ایرنا، پیری یا سالخوردگی بیولوژیكی، فرایند زوال و كاهش نیروی موجود زنده در گذر زمان است و پیری بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، عبور از مرز 60 سالگی است و همه افرادی كه از حوادث زندگی جان سالم به در ببرند، این دوران را تجربه می كنند.
سالمندی مرحله ای از تكامل انسان است و در این مرحله باید به توقعات و انتظارات سالمندان برای افزایش سطح سلامت و ارتقای زندگی آنان اهمیت داده شود.
كاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب شده تا جمعیت سالمندان نسبت به جمعیت كل در كشور افزایش پیدا كند، به طوری‌ كه براساس پیش‌بینی كارشناسان در آینده‌ای نه چندان دور از هر پنج نفر یك نفر سالمند خواهد بود.
براساس سرشماری سال 1395 از جمعیت 79 میلیونی كشور، هفت میلیون و 400 هزار نفر سالمند هستند و پیش بینی می شود كه درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی به 10 و تا 2050 به بیش از 30 درصد برسد.
با توجه به ضرباهنگ پرشتاب كاهش باروری ایران در 2 دهه اخیر، پیش بینی می شود حركت به سمت سالخوردگی جمعیت تسریع شود و با استناد به كاهش باروری، روند روبه افزایش جمعیت سالخورده در ایران تندتر می شود.
نرخ رشد جمعیت در استان مركزی 97 صدم درصد است كه از میانگین كشوری یك و سه دهم درصد پایین تر است و میانگین سنی جمعیت این استان در طول 2 دهه از 24 سال به 31 سال افزایش یافته است.
استان مركزی در آمار فوتی ها رتبه ششم كشور را دارد و بیشترین علت مرگ و میر در این استان، بیماری های قبلی و عروقی، سرطان و بیماری های دستگاه های تنفسی است.
استان های گیلان و مازندران به ترتیب در جایگاه اول و دوم استان كهنسال كشور قرار گرفته اند كه كمترین نرخ رشد را به خود اختصاص داده اند.
استان مركزی با چالش پیری جمعیت روبه رو شده كه این امر در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی نیازمند تعادل بخشی نیروی جوان و ارتقای رفاه اجتماعی است.
كارشناس سالمندان مركز بهداشت استان مركزی گفت: 140 هزار و 171 نفر سالمند در این استان زندگی می كنند كه 11 و 37 صدم درصد جمعیت استان را شامل می شود.
معصومه محمودی افزود: ساوه جوانترین شهرستان استان مركزی با میانگین سنی 28 سال و تفرش با میانگین سنی 35 سال پیرترین جمعیت سالمند استان مركزی است.
وی اظهار كرد: سالمندان با ورود به دوران كهولت به انواع بیماری ها مبتلا می شوند و فشار خون و دیابت از عمده ترین بیماری هایی است كه سالمندان استان مركزی با آن مواجه هستند.
وی گفت: سكته های قلبی و مغزی مهمترین عوامل مرگ سالمندان استان مركزی را شامل می شود كه شناسایی علت های آن نیاز به بررسی دقیق علمی دارد.
كارشناس سالمندان مركز بهداشت استان مركزی گفت: بررسی چربی خون، تغذیه، فشار خون، افسردگی و آموزش چهره به چهره از جمله خدماتی است كه این مركز به سالمندان در شهر و روستا ارائه می كند.
محمودی افزود: دوره های آموزشی شیوه زندگی سالم برای سالمندان ساكن در روستا توسط مراقبان خانه بهداشت برگزار می شود.
كارشناس سالمندان مركز بهداشت استان مركزی با اشاره به اینكه افزایش جمعیت سالمند به معنای ارتقای شاخص‌های بهداشتی در كشور است، گفت: اجرایی شدن طرح پزشك خانواده زمینه‌ ارائه خدمات مطلوب و گسترده برای سالمندان را فراهم كرده است.
محمودی، سالمندان را گنجینه های معنوی ارزشمند خانواده ها دانست و گفت: سالمندان سرمایه ای ارزشمند از تجارب هستند و فرهنگ احترام به سالمند باید همواره حفظ و تقویت شود.
وی گفت : سالمندی بخشی از زندگی است و باید به بهترین نحو ممكن سپری شود كه دستیابی به این مهم نیاز به برنامه های كارآمد و تقویت زیر ساخت ها را دارد.
معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان مركزی نیز گفت: 249 سالمند در هشت مركز نگهداری این استان درآشتیان، دلیجان، اراك و تفرش خدمات دریافت می كنند.
فریبا نوروزی افزود: از مجموع هشت مركز نگهداری، یك مركز روزانه و باقی به صورت شبانه روزی از سالمندان استان مركزی مراقبت می كنند.
وی اظهار كرد: افزایش بی رویه سالمندی از یك سو، صنعتی شدن جوامع و به فراموشی سپردن از سوی دیگر باعث شده كه مسئله سالمندان و نحوه اسكان آنان مورد توجه قرار گیرد.
معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان مركزی گفت: 50 نفر سالمند در اجرای طرح ویزیت درمنزل زیرپوشش خدمات بهزیستی استان مركزی هستند و خدمات رایگان دریافت می كنند.
نوروزی، مراقبت و ویزیت سالمندان در منزل را یكی از مهم ترین طرح های سازمان بهزیستی دانست كه با هدف حضور سالمندان در كانون گرم خانواده، اجرا می شود.
وی، رسیدگی به سالمندان را یكی از مولفه های اصلی رفاه اجتماعی دانست كه دستگاه های اجرایی متفاوتی در آن نقش دارند.
معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان مركزی گفت: 13 هزار و 939 سالمند در این استان از خدمات رایج بهزیستی شامل مستمری، كمك هزینه نگهداری، وسایل توانبخشی و مناسب سازی منزل بهره مند می شوند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مركزی نیز، پیری و سالخوردگی را امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل برگشت عنوان كرد وگفت: سالمندی به طور طبیعی، یك چهارم از دوران زندگی بشر را تشكیل می دهد.
پروین جهانبان افزود: یكصد نفر سالمند شامل 20 زن و 80 مرد در موسسه خیریه سالمندان اراك به صورت شبانه روزی نگهداری و خدمات مورد نیاز را دریافت می كنند.
وی اظهار كرد: برای هر سالمند ماهانه 25 میلیون ریال هزینه درمان صرف می شود كه 30 درصد آن را بهزیستی و مابقی از مشاركت افراد خیر تامین می شود.
وی گفت: افراد خیر پنج میلیارد ریال در نیمه نخست امسال به مركز نگهداری سالمندان استان مركزی كمك كرده اند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مركزی افزود: سلامت سالمندان یكی از مسائل و مشكلات دراكثر جوامع است و مقابله با این موضوع نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های دقیق و صحیح است.
جهانبان، ویزیت رایگان، آرایشگری، نظافت و سایر خدمات را از جمله همكاری هایی دانست كه مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه با موسسه خیریه سالمندان اراك دارند.
وی اظهار كرد: كلینیك تخصصی سالمندان اراك با حمایت مالی یك خیر به ارزش 10 میلیارد ریال راه اندازی شده است.
جهانبان با بیان اینكه این كلینك آماده همكاری پزشكان متخصص است، افزود: در این كلینیك سالمندان خدمات فیزیوتراپی، شنوایی، گفتاردرمانی، بینایی و مشاوره را با تعرفه دولتی دریافت می كنند.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مركزی گفت: ایجاد فضایی آرام و دور ازالتهاب روانی، سالمندان را به ادامه زندگی تشویق می كند و از آنان عناصری زنده، پویا و خودجوش می سازد.
كارشناسان و دست اندركاران امور اجتماعی و اجرایی استان مركزی بر این باورند كه با توجه به اینكه هرم جمعیتی استان مركزی روز به روز به سمت پیری می رود باید اقدامات ویژه و فوق برنامه ای را در تقویت زیرساخت های رفاهی و اجتماعی برای این قشر در این خطه دنبال كرد.
6991/6013/خبرنگار:معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
۰ نفر