صالحی: ایران در واكنش به تصمیم ترامپ سناریوهای مختلفی را درنظر گرفته است

لندن - ایرنا - رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران در واكنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج احتمالی از برجام، سناریوهای مختلفی را در نظر گرفته است.

به گزارش ایرنا، علی اكبر صالحی چهارشنبه شب درگفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره واكنش ایران به خروج احتمالی آمریكا از برجام افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌طور متناسب تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد كرد. هیات نظارت بر برجام برای سناریوهای مختلف، خود را آماده كرده است. قطعاً متناسب با شرایط و تحولات روز سناریویی متناسب را پیش خواهد گرفت و مواضعش را اعلام خواهد كرد.
وی گفت: امیدواریم كه با تلاش‌هایی كه انجام می‌شود تا آنجایی كه امكان دارد، سعی شود برجام بدون خدشه، همان‌طور كه تا به امروز پیش رفته ادامه پیدا كند و از بازی‌هایی كه جنبه توجیهی و پایه و اساس عقلانی ندارد، خلاص شود.
صالحی در سخنان خود عزم جمهوری اسلامی ایران برای پایبندی به برجام را مورد اشاره قرار داد و تصریح كرد كه از اروپا انتظار دارد ، مقابل مواضع آمریكا از برجام حمایت كند.
وی برجام را توافقی 'جدی' توصیف كرد كه می تواند به عنوان مدلی برای حل مشكلات بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین دستاورد سفرش به ایتالیا و انگلیس را كه هم‌زمان با تصمیم‌گیری رئیس ‌جمهوری آمریكا درباره پایبندی ایران به برجام صورت گرفته است را مثبت ارزیابی كرد و اظهار داشت كه اروپا خواستار حفظ برجام است.
صالحی در رابطه با موضع اروپا نسبت به برجام گفت: اروپا تا به امروز نشان داده كه خواستار حفظ برجام است اما اینكه آیا می‌تواند مقابل آمریكا مقاومت كند، قابل پیش‌بینی نیست.
وی افزود: باید صبر كنیم و ببینیم كه آن‌ها برابر رفتار آمریكا چه واكنشی نشان خواهند داد.
صالحی دیدار امروز (چهارشنبه) خود با وزیر خارجه انگلیس را مثبت خواند و گفت: صحبت اصلی ما بر روی برجام بود و من به‌عنوان مسئول سازمان انرژی اتمی با وی صحبت كردم.
وی اضافه كرد: در این دیدار در رابطه با اقداماتی كه دولت جدید آمریكا در نظر دارد در رابطه با برجام صورت دهد، صحبت شد. در این نشست و وزیر خارجه انگلیس گفت ما به جد به آمریكایی‌ها اعلام كردیم، علاقه‌مندیم برجام پا برجا بماند و به آن خدشه‌ای وارد نشود. نخست‌وزیرشان هم همین صحبت را با ترامپ داشته است.
صالحی گفت: ما در این نشست نظراتمان را بیان كردیم؛ مقداری وارد محتوای برجام هم شدیم، حتی ابعاد فنی و مسائل حاشیه‌ای هم مطرح و پاسخ‌های لازم داده شد.
وی افزود: ما موضعمان را به‌طور صریح بیان كردیم؛ آن‌ها هم نظرات خودشان را داشتند اما روی یك موضوع تأكید داشتند و آن حفظ برجام بود و گفتند كه تمام تلاششان را به سهم خودشان صورت می‌دهند از طریق مذاكرات دوجانبه‌ای كه با آمریكا دارند به سهم خود در ارتباط با حفظ برجام، عمل كنند.
معاون رئیس‌جمهوری كشورمان بیان داشت: قطعاً ما به‌عنوان یكی از طرف‌های برجام علاقه‌مندیم كه برجام پابرجا بماند ولی نه به هر قیمتی. در آنجا به‌صراحت گفته شد كه دو حالت بیشتر وجود ندارد. یا همه از برجام خارج می‌شوند یا همه در برجام می‌مانند. شكل سومی وجود ندارد. لذا بهتر است كه همه تلاش كنند، برجام باقی بماند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در مورد آنچه انگلیس نقش بی‌ثبات كننده ایران در منطقه می‌خواند و تأثیر احتمالی این مساله بر حمایت لندن از برجام گفت: اروپایی‌ها گاهی سخنان آمریكایی‌ها را تكرار می‌كنند و لذا ایشان (بوریس جانسون) هم اشاره كردند كه طرف‌های آمریكایی بر روی این مسائل گله‌مند هستند؛ اما ما روی این موضوعات وارد نشدیم و در رابطه با برجام گفت‌وگو كردیم.
وی تصریح كرد: من احساس می‌كنم آن‌ها (انگلیس) می‌خواهند كه برجام محفوظ باشد.
صالحی اضافه كرد: خروج از برجام برای انگلیس چیزی جز ضرر نخواهد داشت چراكه این كشور در مذاكرات گروه پنج به‌علاوه یك شركت داشته و باهدف مشخصی برجام را دنبال كرده است.
وی بیان داشت: احساس می‌كنم در آمریكا یك نوع آشفتگی سیاسی ایجاد شده و خودشان هم نمی‌دانند چه‌كار می‌خواهند، انجام دهند. موضوعات دیگر بین‌المللی هم وجود دارد كه آمریكا تعهداتی قبلاً داده كه نسبت به آن ایجاد شك و تردید كرده و می‌خواهد مواضعش را عوض كند .
رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان گفت: من در جریان سفرم به اروپا احساس كردم كه آن‌ها از آشفتگی ایجادشده در آمریكا متعجب هستند و می‌خواهند امور در مسیر عقلانیت حركت كند.
صالحی در پاسخ به سؤالی در رابطه با ارزیابی وی از پایبندی اروپا به برجام گفت: احساس من این است كه عزم اروپا در رابطه با پایبندی به برجام جدی است اما بایستی دید كه تا چه حد می‌تواند در فشارهای آمریكا مقاومت كند. اگر بخواهد مقاومت جدی صورت دهد یك جنگ اقتصادی علی‌القاعده بین دو طرف شكل بگیرد كه این هم بعید به نظر می‌رسد.
وی بیان داشت كه ایران به‌طور مستمر این تحولات را رصد می‌كند و بر اساس آن تصمیم لازم را خواهد گرفت.
صالحی در پاسخ به این سؤال كه در جریان سفرش به اروپا، آیا نگرانی مقامات غربی را نسبت به واكنش احتمالی ایران احساس كرد یا خیر گفت: آن‌ها هم نسبت به واكنش ایران نگران هستند و می‌خواهند از واكنش ایران آگاه باشند. اما من عرض می‌كنم كه واكنش ایران بر عهده هیات نظارت بر برجام خواهد بود؛ آن‌ها بایستی جلسه تشكیل دهند و یك ارزیابی دقیقی از تحولات روز داشته باشند و بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی كه دریافت می‌كند تصمیم لازم را خواهد گرفت.
صالحی گفت: در حال حاضر دشوار است بتوانیم بگوییم كه تصمیم ایران چه خواهد بود چون ما از اقدام طرف مقابل آگاه نیستیم؛ اما برای اقدام‌های مختلف سناریوهای مختلف در نظر گرفته ‌شده است.
جانسون پس از دیدار با دكتر صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی براینكه ایا انگلیس به برجام پایبند می ماند؟ گفت: در همین رابطه صحبت كردیم و امیدواریم كارها به نحو خوبی پیش برود.
رئیس سازمان انرژی اتمی شامگاه گذشته (سه‌شنبه)‌ به‌وقت محلی به دعوت رسمی بوریس جانسون وارد لندن شد و فردا (پنجشنبه) لندن را به مقصد تهران ترك خواهد كرد.
شبد**9122** خبرنگار: هادی نادری** انتشار دهنده: مهدی نعمتی