۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82689875
T T
۰ نفر
آغاز همایش علمای اسلامی آسیا در مورد آزادی فلسطین در مالزی با حضور ایران

كوالالامپور – ایرنا – همایش علمای اسلامی آسیا در مورد آزادی فلسطین و مسجد الاقصی با حضور نمایندگانی از كشورهای مختلف از جمله ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، لبنان و فلسطین از امروز ( دوشنبه ) در مالزی آغاز بكار كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این كنفرانس دو روزه كه «عباس خامه یار» معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور دارد 'شیخ عبدالغنی شمس الدین' رئیس نهضت العلماء مالزی در سخنان افتتاحیه اهمیت گردهمایی علمای اسلامی به منظور بررسی آخرین تحصولات فلسطین و مسجد الاقصی را مورد تاكید قرار داد.
وی در بخش نخست در سخنرانی با عنوان 'مسئله فلسطین و ارتباط آن با سلطه قدرت ها و طرح آینده آنها' گفت: مسئله آزادی فلسطین به عوامل زیادی بستگی دارد كه بخشی از آنها داخلی و برخی دیگر عوامل خارجی هستند.
'شیخ عبدالغنی شمس الدین' در معرفی عوامل داخلی به 'مشروعیت حاكمان سیاسی'، 'تفاوت دیدگاه برخی دولتمردان و مردم'، 'جهل و عدم درك مناسب مسائل مذهبی و شرایط راهبردی ' و 'نقش نخبگان در نظام سیاسی و واقعیات موجود' اشاره كرد و خواستار رسیدگی به این مسائل شد.
وی در تشریح عوامل خارجی كه در مسیر آزادی فلسطین و مسجد الاقصی وجود دارد نیز به 'استعمار در كشورهای عربی'، شرایط ناامن محیطی و مشكلات درونی كشورهای عربی'، 'رقابت بین قدرت های خارجی برای تاثیر بر كشورهای عربی' و 'سلطه و نفوذ صهیونیست ها' اشاره كرد.
'شریف امین ابوشامالا' از 'بنیاد قدس مالزی' در بخش بعدی این كنفرانس در نشستی تحت عنوان 'حملات اخیر به مسجد الاقصی و وضعیت فعلی چشم انداز یهودی سازی' پرداخت و گفت كه تا زمانی كه آزادی در مسجد الاقصی وجود نداشته باشد، آزادی برای امت اسلام وجود نخواهد داشت.
وی با تاكید بر این مسئله كه فلسطین تنها محدود به اعراب نیست و به همه انسان ها مربوط می شود گفت برغم گذشت 50 سال از اشغال فلسطین و گذشت 100 سال از اعلامیه بالفور همچنان فلسطین در بند صهیونیست هاست.
'شریف امین ابوشامالا' همچنین گفت كه اگر مسئله فلسطین حل شود، مسئله میانمار نیز می تواند به راحتی حل شود.
'شیخ مصطفی اللداوی' از مقاومت بین الملل علما نیز در سخنانی در این همایش با تشریح شرایط جغرفیایی مسجد الاقصی و همچنین گذشته تاریخی آن گفت ما معتقدیم ك این رژیم غاصب به زودی نابود می شود و مسلمانان به پیروزی دست می یابند.
وی با این عنوان كه ما سلاحی برای مقابله با رژیم صهیونیستی نداریم، بلكه همه فلسطینان با صبوری خود این رژیم را را مجبور به بازگشت حق مسلمانان می كنند، افزود: هنگامی كه اعتراضات را در كشورهای مختلف در حمایت از مردم فلسطین مشاهده می كنیم به قدرت مسلمانان پی می بریم و می توانیم با همكاری با یكدیگر بسیار قدرتمند عمل كنیم.
قرار است در این كنفرانس دو روزه كه در محل 'هتل كارلتون' شهر 'شاه عالم' مالزی در حال برگزاری است، عباس خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران سخنرانی كند.
آساق**241**1599 **1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی