۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82689866
T T
۰ نفر
منبع نزدیك به العبادی: اجلاس سران ایران، عراق و تركیه به زودی در بغداد برگزار می شود

بغداد- ایرنا- 'جاسم محمد جعفر' نماینده پارلمان عراق كه در رسانه ها، چهره نزدیك به حیدر العبادی نخست وزیر عراق شناخته می شود، روز دوشنبه گفت: به زودی اجلاس سران سه كشور جمهوری اسلامی ایران، عراق و تركیه برای بررسی بحران كردستان عراق در بغداد برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، جاسم محمد جعفر در گفت وگو با روزنامه قطری 'العربی الجدید' چاپ لندن، گفت كه این اجلاس برای بررسی بحران كردستان عراق، با حضور 'حسن روحانی' و 'رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری ایران وتركیه و 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق طی در ماه اكتبر جاری (مهر- آبان) در بغداد برگزار می شود.
وی كه اظهاراتش در پایگاه های خبری عراقی نیز منعكس شده افزود: پیش از این قرار بود العبادی در نشست اخیر روحانی واردوغان در تهران شركت كند، اما در این نشست حضور نیافت وخواستار برگزاری یك اجلاس سه گانه در بغداد شد، زیرا عراق مسئول اول در قبال بحران كردستان عراق است.
جاسم محمد جعفر اضافه كرد: سران سه كشور در اجلاس بغداد، سازوكارهای تعامل با بحران كردستان عراق، موضوع همه پرسی و اینكه تدابیر اتخاذ شده علیه دولت اربیل نباید به شهروندان كرد عراقی ساكن در این منطقه آسیب برساند و همچنین همكاری های سه جانبه را بحث و بررسی می كنند.
این نماینده پارلمان عراق خاطر نشان كرد كه واشنگتن از این اقدام حمایت كرده و خواستار بررسی كركوك به عنوان پرونده مستقل شده است.
به گفته وی، طرح ارائه شده در خصوص كركوك كه سازمان ملل نیز با آن موافق است، شامل اداره این شهر به دست اهالی كركوك بدون دخالت اربیل در این موضوع است. همچنین بر اساس این طرح، كركوك از نظر امنیتی تحت كنترل واداره دولت مركزی عراق قرار می گیرد.
دفتر نخست وزیری عراق هنوز در خصوص برگزاری و زمان این اجلاس اظهار نظر نكرده است.
خاورم *4*353*1770* 1049
انتشاردهنده : مریم كاظمی