۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 82689798
T T
۰ نفر
برگزاري جشن روز جهاني كودك با حضور كودكان كار ايراني و افغان

تهران - ايرنا - نخست روز از جشنواره بال هاي كاغذي با حضور كودكان كار ايراني و افغان در كتابخانه ملي برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، رييس گروه خدمات ويژه معاونت كتابخانه سازمان اسناد و كتابخانه ملي درباره برگزاري جشن روز كودك در سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: روز اول جشنواره بالهاي كاغذي به مناسبت هفته جهاني كودك(15 تا 21) برگزار شد. در مجموع و در اين چهار روز 400 كودك ايراني و اتباع خارجي در گروه هاي 100 نفره در دو نوبت صبح و بعد از ظهر از موسسات حاميان كودكان بدسر‍پرست و بي سرپ‍رست به ميزباني كتابخانه ملي كودكان و نوجوانان مي آيند و ما ميزبان آنان خواهيم بود.
سميه سادات هاشمي در تشريح برنامه هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي در اين چهار روز براي كودكان دعوت شده، گفت: در ابتداي ورود با اين كودكان به صورت ساده و كودكانه و مختصر درباره كتابخانه صحبت مي شود. با اين كار ذهن كودك را براي آشنايي با كتاب آماده مي كنيم.
وي افزود: پس از اين مرحله كودكان در دو گروه 25 نفره به دو كارگاه آموزشي داستان نويسي و صحافي برده مي شوند. در كارگاه داستان نويسي كه براي هر روز يك شاعر و يا نويسنده كودك دعوت شده است، نحوه داستان گويي و داستان نويسي آموزش داده مي شود. پس از آن هم يكي از كتاب هاي نويسنده با اسم خود كودك و امضاي نويسنده به عنوان هديه به كودك داده مي شود.
هاشمي ادامه داد: پس از حضور در اين كلاس آموزشي، كودكان در كارگاه صحافي قرار مي گيرند و به صورت مرحله به مرحله با كار صحافي آشنا مي شوند و آن را انجام مي دهند و در آنجا آموزش مي بينند كه يك كتاب يا دفتر چگونه صحافي مي شود. پس از اين مرحله نيز جابجايي بين دو گروه انجام مي شودو همين مراحل نيز تكرار مي شود.
هاشمي افزود: يك گروه نمايشي به صورت نمايش مباحث حقوقي مرتبط با كودكان را به صورت ساده شده براي آنان نمايش مي دهد. اين راه مي تواند روش خوبي براي يادگيري كودكان از حقوق خود باشد. پ‍س از اين مرحله هم يك كيك براي كودكان آماده شده است و به صورت نمادين جشن تولدي براي آنها گرفته مي شود زيرا بسياري از اين كودكان حتي از تاريخ تولد خود آگاه نيستند و تا كنون چنين مراسمي را تجربه نكرده اند.
رييس گروه خدمات ويژه معاونت كتابخانه سازمان اسناد و كتابخانه ملي افزود: در نهايت نيز ‍پس از صرف غذا به آنها بسته هاي فرهنگي كه شامل مداد رنگي و دفتر نقاشي وهمچنين يك بسته آجيل است، هديه داده مي شود. در اين 4 روز نيز اين روند براي 400 نفر كودك دعوت شده ادامه خواهد داشت.
16 مهر ماه (8 اكتبر) روز جهاني كودك نامگذاري شده است.
فراهنگ ** 1085 ** دريافت كننده: ناهيد پورمند * انتشار: اميد غياثوند