۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۳
کد خبر: 82689170
T T
۰ نفر

مورچه آتشین، نویدبخش درمان جدید پسوریازیس

۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۳
کد خبر: 82689170
مورچه آتشین، نویدبخش درمان جدید پسوریازیس

تهران- ایرنا- مطالعات جدید نشان می‌دهد تركیبات موجود در زهر مورچه آتشین قادر به درمان بیماری خودایمنی پسوریازیس است.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از مدیكال ساینس، مورچه آتشین دردآورترین گزش را میان مورچه‌ها دارد و 285 گونه از آن‌ها در سراسر جهان موجود است. این مورچه با نام‌های دیگری از قبیل مورچه زنجبیل، مورچه آتش‌های گرمسیری و مورچه قرمز نیز شناخته می‌شود.
مطالعات جدید محققان دانشگاه اموری در آمریكا نشان می‌دهد زهر مورچه آتشین حاوی تركیبی به نام سلنپسین (solenopsin) است كه می‌تواند در درمان پسوریازیس موثر باشد؛ این تركیب مشابه یك مولكول چربی به نام سرامید (ceramid) است كه به حفاظت از پوست كمك می‌كند.
این تركیب همچنین مانند یك مانع عمل می‌كند و علاوه بر حفظ رطوبت پوست، از ورود میكروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌كند. به همین دلیل در انواع كرم‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی این تركیب می‌تواند به مولكولی به نام S1P تبدیل شود؛ این مولكول در برخی موارد منجر به التهاب می‌شود.
مطالعات جدید نشان می‌دهد مولكول‌های سلنپسین دقیقا شبیه به سرامید هستند، با این تفاوت كه به S1P تبدیل نمی‌شوند.
محققان برای آزمایش این تركیب، آن را با كرم‌های پوستی تركیب كردند و روی پوست موش هایی كه به بیماری شبه پسوریازیس مبتلا بودند، مالیدند؛ پس از 28 روز بهبود قابل توجهی در پوست این موش‌ها مشاهده شد. البته استفاده از این تركیب برای درمان پسوریازیس در انسان نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.
پسوریازیس یك بیماری التهابی مزمن پوستی است كه دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. عود علایم این عارضه در فصل سرما بیشتر دیده می شود. این بیماری خودایمنی از نظر ژنتیكی با چاقی، دیابت و دیگر حالت های سندرم متابولیك مرتبط است.
مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تكه های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس های نقره ای رنگ است كه بسیار دردناك بوده و سبب خارش می شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، كف دست و پا و كمر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است. عواملی وجود دارند كه سبب تحریك و عود علایم پسوریازیس می شوند؛ رژیم غذایی، نوشیدنی های الكلی، نور خورشید، هوای سرد و خشك، استرس، اضافه وزن، سیگار و عفونت از مهمترین عوامل عودكننده بیماری هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1834
مترجم: سپیده علی‌كاشانی ** انتشار: ناهید شفیعی
۰ نفر