۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82686321
T T
۰ نفر
تبادل گواهی مبدا میان گمركات ایران و تركیه الكترونیكی شد

تهران - ایرنا - گمرك ایران با هدف تسهیل و تسریع در صادرات و تبادل اسناد صادراتی میان ایران و تركیه در بخشنامه ای به صادركنندگان اعلام كرد تا گواهی مبدا كالاهای صادراتی خود را با تایید اتاق های بازرگانی دو طرف از طریق الكترونیكی برای گمرك ارسال كنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا در متن بخشنامه مركز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرك ایران، تاكید شده است كه از این پس از مطالبه تصدیق همه اسناد به جز در مورد تردید در اصالت اسناد خودداری شود.
بنابر اعلام گمرك ایران ، دستورالعمل مربوط به تبادل الكترونیكی گواهی مبداء بین گمركات دو كشور به زودی توسط دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرك ایران اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه 12 مهرماه به دعوت رسمی همتای ایرانی خود سفری یك روزه به تهران داشت؛ در جریان این سفر چهار یادداشت تفاهم همكاری بین مسئولان دو كشور به امضا رسید كه یكی از آنها به همكاری های گمركی بین وزارت امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گمرك و تجارت جمهوری تركیه اختصاص داشت.
چندی پیش نیز در جریان سفر رئیس كل گمرك ایران به تركیه، مسئولان گمرك دو كشور بر هشت محور مهم در همكاری‌های مشترك گمركی توافق كردند؛ این محورها شامل حذف كامل تاییدیه گواهی مبدا كالاهای ایرانی توسط كنسولگری‌های تركیه، 24 ساعته شدن گمركات گوربلاغ - بازرگان، تبادل اطلاعات تصاویر ایكس‌ ری به صورت بر خط، تردد كامیون‌های ترك از ایران همزمان با بسته شدن مرزهای تركیه با اقلیم كردستان عراق، ایجاد تسهیلات برای ترانزیت كالاهای تركیه به قطر، مبارزه مشترك با قاچاق مواد مخدر، هماهنگی لازم برای احیای پروژه جاده ابریشم و تبادل اطلاعات در بستر دروازه مشترك مجازی بود.
در مرزهای ایران و تركیه سه گمرك مرزی بازرگان ـ گوربولاغ، رازی ـ كاپی‌كوی و سرو ـ اسن‌دره فعال است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2025*1823 خبرنگار: لیلا جودی** انتشار: طاهره نبی اللهی
۰ نفر