۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82685465
T T
۰ نفر
رئیسان جمهوری ایران و تركیه بر تقویت همكاریهای دوجانبه و چندجانبه تاكید كردند

تهران - ایرنا - رییسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه در یك بیانیه مشترك با تكیه بر پیوندهای برادری و دوستی بین دو ملت، بر اراده سیاسی در راستای تقویت همكاری های دوجانبه و چند جانبه بین تهران و آنكارا تاكید كردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن این بیانیه مشترك كه در پایان سفر رجب طیب اردوغان به تهران منتشر شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
در پاسخ به دعوت جناب آقای دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری تركیه در راستای تعمیق و تحكیم روابط دوستانه و برادرانه بین جمهوری تركیه و جمهوری اسلامی ایران و در تاریخ 12 مهر ماه 1396 برابر با 4 اكتبر 2017 میلادی از جمهوری اسلامی ایران دیدار رسمی به عمل آوردند.
به مناسبت این دیدار، چهارمین نشست شورای عالی همكاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تركیه تحت ریاست مشترك جناب آقای دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه و با شركت وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر راه و شهرسازی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و شركت رئیس ستاد كل ارتش، وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر انرژی و منابع طبیعی، وزیر گمرك و تجارت، وزیر كشور، وزیر فرهنگ و گردشگری، وزیر دفاع ملی و معاون دبیر كل ریاست جمهوری تركیه برگزار شد.
رییسان جمهوری با تكیه بر پیوندهای برادری و دوستی بین دو ملت، بر اراده سیاسی در راستای تقویت همكاری های دوجانبه و چند جانبه بین دو كشور تاكید كردند. رییسان جمهوری در خصوص روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی و مسائل مرتبط با جهان اسلام به تبادل نظر پرداختند.
طرفین :
خرسندی خود از كاركرد شورای عالی راهبردی همكاری در توسعه همكاری های دو كشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی را ابراز كردند.
اراده استوار خویش در راستای استفاده از امكانات و فرصت های موجود در جهت توسعه و تعمیق همكاری ها و روابط دوجانبه را اعلام كردند.
بر توسعه روابط بین پارلمانی به عنوان بخش مهمی از همكاری های دو جانبه و اهمیت انجام دیدارهای متقابل نمایندگان مجالس دو كشور تاكید كردند.
ضمن تاكید مجدد بر هدفگذاری حجم تجاری30 میلیارد دلاری، به منظور دست یابی به این هدف نهادهای دولتی را به بهره برداری منظم و موثر از ساز و كارهای موجود همكاری و نمایندگان بخش خصوصی را نیز به ارزیابی فرصت های كاری در كشورهای خود و كشورهای ثالت به اتفاق همتایان خود با استفاده از مجراهای ارتباطی فراخواندند و بر نقش بانك های دو كشور در تسهیل همكاری های مذكور تاكید كردند.
اهمیت همكاری و هماهنگی نزدیك به منظور رفع موانع لجستیكی و اداری پیش روی روابط تجاری بین دو كشور را متذكر شدند.
بر جایگاه راهبردی و نقش محوری دو كشور در ترانزیت بار و مسافر به عنوان دروازه های ورود به اروپا و آسیا برای یكدیگر تاكید كردند.
ضمن تاكید بر تداوم و توسعه همكاری های دو كشور در حوزه انرژی، خواستار اجرایی شدن طرح های مشترك و ارائه طرح های نو برای پیشبرد این همكاری ها شدند.
بر اهمیت ویژه برجام به عنوان الگوی كار آمدی از موفقیت دیپلماسی چند جانبه برای حل و فصل مسائل بین المللی تاكید كردند.
برای اجرای موفق مفاد برجام كه مبتی بر قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می باشد، اجرای كامل تعهدات از سوی تمامی طرفین را ضروری دانستند.
بر این كه بهره گیری حداكثری از سازوكار موجود همكاری علیه فعالیت‏های غیرقانونی عناصر پ.ك.ك و پژاك در مرز مشترك و برداشتن گام‏های مشترك برای مبارزه ثمربخش با تروریسم و جرایم سازمان یافته، منافع هر دو كشور را تامین خواهد نمود تاكید كردند.
با تجدید احترام خود به قانون اساسی، حاكمیت و تمامیت ارضی عراق، همه‏پرسی غیرقانونی و غیرمشروعی كه از سوی اقلیم كردستان عراق برگزار شد را رد كرده، كان لم یكن بودن نتایج این اقدام و پشتیبانی خود از گامهایی كه دولت عراق در جهت حفظ تمامیت ارضی و یكپارچگی سیاسی خود برخواهد داشت را قید كردند.
بر ضرورت اجتناب مقامات اقلیم كردستان عراق از اقداماتی كه موجب آسیب نظام مبتنی بر قانون اساسی و نیز اتحاد و تمامیت ارضی عراق می شود، تاكید كردند و تدابیری را كه عراق در دوران پسا همه پرسی با رایزنی و هماهنگی اتخاذ خواهند كرد را ارزیابی كردند.
با تجدید پایبندی خود به تمامیت ارضی، وحدت سیاسی، حاكمیت ملی سوریه، بر اینكه اختلافات سوریه صرفاً با شكل گیری یك راه حل سیاسی پایان پذیر است تاكید كردند.
انتظارات خود مبنی برایجاد پیشرفت در روند سیاسی در نتیجه دستاوردهای نشست آستانه كه از سوی جمهوری تركیه، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان كشورهای تضمین كننده در حال انجام است ابراز كردند.
عطف نظر به ضرورت مبارزه با تروریسم و افراطی گرایی در سوریه، بر لزوم تداوم همكاریها در چارچوب گفتگوهای آستانه با هدف تسكین آلام مردم سوریه تاكید كردند.
جنایات و هرگونه اقدامات خشونت آمیز و افراط گرایانه علیه مسلمانان روهینگیا و فاجعه انسانی در میانمار را قویا محكوم كرده و از دولت میانمار دعوت كردند هر چه سریع تر به این وضعیت اسفبار كه موجب بی خانمان گردیدن بسیاری از مسلمانان آن كشور شده، پایان داده، به توصیه های سازمان های بین المللی و در راس آن سازمان ملل متحد و سازمان همكاری اسلامی به منظور اعاده حقوق مسلمانان روهینگیا گوش فرا داده و به سازمان های مذكور اجازه بازرسی دهد.
انتظار خود از دولت میانمار در خصوص همكاری سازنده با كشورهای اهدا كننده كمك به نیازمندان و متضررین را ابراز كردند.
با محكوم كردن هر گونه تدابیر محدود كننده در دسترسی مسلمانان فلسطینی به مسجد الاقصی، همبستگی كامل خود با مردم فلسطین و لزوم حفظ تقدس و موقعیت تاریخی بیت المقدس و حرم شریف قدس، از جامعه جهانی جهت افزایش حمایت شان از آرمان فلسطین اعم از تأسیس حكومت مستقل و دارای حاكمیت فلسطین به پایتختی قدس شریف، دعوت كردند.
در چهارچوب احكام پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته ای، بر همكاری دو كشور در راستای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح های كشتار جمعی در خاورمیانه تاكیدكردند.
با اشاره به وضعیت امنیتی موجود در افغانستان، ضمن حمایت از دولت وحدت ملی در این كشور آمادگی خود را برای كمك به تامین صلح و ثبات و تحكیم امنیت در افغانستان اعلام كردند.
با ابراز نگرانی از نتایج وخیم اوضاع امنیتی در منطقه، بر اهمیت استمرار رایزنی های دو جانبه و چند جانبه به منظور كمك به حل مسالمت آمیز مشكلات امنیتی و تأمین صلح و تقویت ثبات در منطقه تاكید كردند.
ضرورت استفاده بهینه از ساز و كارهای موجود جهت رایزنی در موضوعات همكاری های دو جانبه را مورد تاكید قرار دادند.
بر تداوم تماس ها در سطح مسئولین سیاسی در رابطه با موضوعات دو جانبه و منطقه ای و اهمیت افزایش دیدارهای بین مقامات عالی رتبه دو كشور تاكید كردند.
در پرتو مراتب فوق الذكر و به مناسبت برگزاری چهارمین نشست شورای عالی همكاری تركیه-ایران، مقرر شد پنجمین نشست شورای عالی در سال اینده در انكارا برگزار شود. علاوه بر این اسناد زیر در حضور جناب آقای دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به امضاء رسیدند:
- یادداشت تفاهم همكاری‌ های گمركی بین وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گمرك و تجارت جمهوری تركیه
- یادداشت تفاهم همكاری‌ بین سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و اداره كل آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری تركیه
- یادداشت تفاهم همكاری‌ بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری تركیه
- یادداشت تفاهم همكاری بین بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و بانك مركزی جمهوری تركیه
سیام**1751
تنظیم: خسرو محمدی*ناشر:امیر كاردان راد
۰ نفر