۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82682782
T T
۰ نفر

برگزاری مراسم سالروز شهادت كلنل پسیان در مشهد

۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82682782
برگزاری مراسم سالروز شهادت كلنل پسیان در مشهد

مشهد- ایرنا- مراسم نود و ششمین سالگرد شهادت كلنل محمدتقی خان پسیان روز دوشنبه در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایرنا این مراسم با حضور جمعی از علاقه مندان به تاریخ خراسان و این شهید مبارزه با استبداد قاجاری در باغ موزه نادری مشهد و به همت انجمن توسعه گردشگری چهارباغ این شهر برگزار شد.
رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ مشهد در این مراسم با تبیین جایگاه این شخصیت آزادیخواه در تاریخ سیاسی ایران گفت: پسیان به دلیل تربیت خاص خانوادگی خود، وطن دوستی و حفظ تمامیت ارضی ایران و قدم گذاشتن در راه ترقی و پیشرفت آن را مهم ترین اصل زندگی خود قرار داده بود.
رضا سلیمان نوری افزود: وی برای رسیدن به این مقصود از همه چیز خود گذشت و نخستین شهید سر جدای مبارزات ایران علیه زر، زور و تزویر در قرن معاصر شد.
وی اظهار كرد: تلاش های فرهنگی كلنل پسیان در دوره حضورش در خراسان به عنوان فرمانده ژاندارمری این منطقه باعث شد فئودال ها و خان های وابسته و همچنین اشراف و رجال وابسته به غرب كه اقدامات كلنل را خلاف منافع خود می دیدند، بر سر نابودی وی هم پیمان شدند و این افسر شجاع نتوانست تفكر فرهنگی و اجتماعی خود برای بهبود شرایط عمومی مردم ایران و خراسان را به اجرا گذارد.
این خراسان پژوه با اشاره به تاریخچه فعالیت های سیاسی و فرهنگی كلنل پسیان گفت: اقدامات مختلف كلنل چه در زمانی كه فرماندهی ژاندارم های برقرار كننده نظم در جاده تهران و همدان را برعهده داشت و چه هنگامی كه به عنوان نخستین خلبان ایرانی در جریان جنگ جهانی اول فعالیت كرد و چه در دوران كوتاه تسلط بر خراسان، همگی شهادت به آزادیخواهی این افسر دلیر دارد.
در حاشیه این مراسم كتابی درباره زندگی كلنل پسیان با عنوان 'این سر كه نشان سر‌پرستی است' از سوی نویسنده آن، سروش مظفر‌ مقدم به مسئولان مجموعه باغ نادری مشهد اهدا شد.
كلنل محمدتقی خان پسیان در سال 1270 شمسی در تبریز به دنیا آمد.
وی در پایان جنگ جهانی اول به آلمان رفت و در آنجا با یادگیری خلبانی نام خود را به عنوان نخستین خلبان ایرانی ثبت نمود.
وی در سال 1298 به ایران بازگشت و به دستور سیدضیاء الدین طباطبایی، احمد قوام السلطنه استاندار خراسان را دستگیر كرد و به تهران فرستاد و خود به جای او نشست.
پسیان در طول دوره استانداری خود اقدامات عام المنفعه بسیار از قبیل تاسیس بیمارستان، ساخت نخستین سیلوی گندم در ایران، لغو مالیاتهای ظالمانه و مبارزه با اعتیاد، احتكار و بیكاری انجام داد.
با نخست وزیری قوام، وی حاضر به اطاعت از وی نشد و به حكومت در خراسان ادامه داد و در دهم مهر ماه سال 1300 در سن 30 سالگی در نبردی نابرابر با سپاه قوام در نزدیك آبادی جعفرآباد قوچان در راه مبارزه با ظلم و ستم جان خود را فدا كرد.
پسیان در دیدار با رضاخان در كرمانشاه و قوام السلطنه در خراسان از آنها خواسته بود از مزدوری برای روسیه و انگلستان دست بردارند.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمدحسین علی مقدم
۰ نفر