یك فعال صنفی: اصلاح نظام قیمت گذاری كالا گامی به سمت منطقی شدن قیمت ها است

تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: قیمت گذاری كالاها باید بر مبنای عرضه و تقاضا انجام شود، بنابراین اجرای طرح اصلاح نظام قیمت گذاری كالا گامی به سمت كیفیت تولید، رقابتی شدن محصولات و منطقی شدن قیمت ها به شمار می رود.

«علی شریعتی» روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر اطلاح نظام قیمت گذاری روی كالا افزود: قیمت گذاری كالاها به زمان جنگ و سال های پس از آن بازمی گردد و در بحث آزاد سازی حامل های انرژی دولت در جلسات متعدد كالاها را به سه گروه اساسی، میانی و لوكس (شكلات و شیرینی كنسرو چیپس و اسنك) تقسیم بندی كرد.
وی با تاكید بر اینكه در بحث اصلاح نظام قیمت گذاری قرار نیست كه قیمت روی كالا درج نشود، گفت: در این شیوه وظیفه قیمت گذاری از تولیدكننده به حلقه آخر خرده فروشی یا فروشنده محول می شود زیرا در گذشته تولیدكننده سپر بلا شده بود و با درج قیمت مصرف كننده گاهی خود متضرر می شد و خرده فروشی به دلیل خرید ارزان تر از كارخانه، سود می كرد.
به گفته وی، طبق آمارها تعداد تولیدكنندگان صنعت غذایی كشور 12 هزار و 600 واحد و تعداد عرضه كنندگان 500 هزار نقطه فروش است كه نشان می دهد تعداد تولیدكنندگان نسبت به عرضه كنندگان بسیار محدود و كم است و بنابراین تولیدكننده نباید درگیر امر قیمت گذاری برای مصرف كننده باشد.
شریعتی، حاشیه سودی كه دولت برای صنعت غذا در نظر گرفته را بین 12 تا 20 درصد دانست و گفت: اكنون این حاشیه سود توسط خرده فروشی ها رعایت نمی شود زیرا خرده فروشی ها و فروشگاه های بزرگ حتی از این قیمت گذاری استفاده می كردند و تخفیفاتی را به نفع مصرف كننده لحاظ می كردند كه در همان تخفیفات حاشیه سودشان بالاتر از حاشیه سود تولید كننده بود.
عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: با وجود درج قیمت مصرف كننده روی كالا در مكان هایی همچون بوفه استخرها، سینماها و فرودگاه ها كه محكوم به خرید هستیم، به دلیل عرضه كم و تقاضای بالا ممكن است یك كالا 2 تا سه برابر قیمت درج شده روی كالا نیز به فروش برسد و قیمت گذاری فعلی رعایت نمی شود.
شریعتی در پاسخ به این سوال كه آیا اجرای قیمت گذاری می تواند موجب افزایش قیمت ها شود یا خیر اظهار داشت: متاسفانه با وجود ظرفیت بالای تولید صنایع غذایی در كشور اما با تمامی ظرفیت كار نمی شود به طور مثال صنعت شیرینی و شكلات كشور ما دارای 2.5 میلیون تن ظرفیت تولید است اما40 درصد این ظرفیت خالی مانده است.
وی اضافه كرد: به نظر می رسد با توجه به حجم بالای تولید و وجود ركود در بازار افزایش قیمتی از سوی تولید كنندگان و فروشندگان رخ ندهد زیرا این امر به ضرر تولید و عرضه خواهد بود.
وی با بیان اینكه درج قیمت براساس شفافیت برای مصرف كننده درج می شود، گفت: در بیشتر كشورهای پیشرفته و حتی عراق و افغانستان نظام قیمت گذاری برای كالاها مشاهده نمی شود.
شریعتی معتقد است، كالاهای اساسی باید برای نظارت دارای قیمت گذاری باشد اما كالاهای لوكس می تواند براساس عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود.

** ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران صادرات را با مشكل مواجه كرده است
عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره برگزاری نمایشگاه های تخصصی در ایران و حضور ایران در نمایشگاه دیگر كشورها گفت: ما در بین نمایشگاه های صنایع غذایی از 23 سال پیش نمایشگاه اگروفود را داریم كه مربوط به دوران پساجنگ است اما طی سالهای اخیر اقدام به برگزاری نمایشگاه های تخصصی كرده ایم به نحوی كه در كشورهای پیشرفته نیز نمایشگاه ها براساس صنعت تخصیص برپا می شود.
وی تصریح كرد: آنچه رخ داده نمایشگاه اصلی صنعت غذایی ما به بهشت بازار خارجی ها تبدیل شده به طوری كه نه تنها تولیدكنندگان خوب ما حضور ندارند بلكه خارجی ها به دنبال فروش غذاهای آماده هستند و نمی خواهند دانش فنی را به كشور ما وارد كنند.
شریعتی اظهارداشت: اما به دلیل برگزاری نمایشگاه های تخصصی توسط صنعت، رویكرد برگزاری این نمایشگاه ها صادراتی است به طور مثال اكنون صادرات صنعت شیرینی و شكلات كشور بیش از 600 میلیون دلار است كه پس از لبنیات دومین گروه كالای صادراتی به شمار می رود.
وی اضافه كرد: اما در نمایشگاه های عام كه توسط صنعت برگزار نمی شود، متاسفانه بیشتر واردكنندگان حضور دارند.
این فعال صنفی درباره حضور ایران در نمایشگاه های تخصصی دیگر كشورها گفت: طی شهریورماه ماه امسال 15 شركت ایرانی در دو نمایشگاه سوریه حضور پیدا كردند اما متاسفانه در بحث انتقال پول مستقیم از سوریه با مشكلات جدی مواجه ایم.
شریعتی صادرات ایران را ناشی از ضعف دیپلماسی اقتصادی دانست و اظهار داشت: همچنین صادرات ایران به سوریه به دلیل مشكلات موجود از طریق كشورهای واسط همچون تركیه انجام می شود به طوری كه سال 2016 براساس آمار (ای تی سی) سوریه در كد بیسكوئیت رژیمی 42 میلیون دلار واردات داشته درحالی كه 38 میلیون دلار سهم تركیه به عنوان كشور واسط بوده درحالی كه تركیه كمترین سهم را در حمایت از سوریه دارد.
به گفته وی، طبق ماده 13 توافقنامه بین ایران و سوریه واردات به شرط آنكه صنایع را آسیب نزند و واردات تمامی كالاها ممنوع است مگر مجوز موردی داشته باشد انجام می شود.
وی افزود: این بدان معناست كه ما از بازار منطقه جامانده ایم و به رغم دیپلماسی سیاسی قوی ما دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است و موفقیتی در این خصوص نداشته ایم.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**٩١٨٦*2025*
خبرنگار: هما همت خواه*انتشار: لیلا جودی