۸ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۰۱
کد خبر: 82681646
T T
۰ نفر

سنت تكيه گردي بانواني ايلامي در عصر تاسوعا

۸ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۰۱
کد خبر: 82681646
سنت تكيه گردي بانواني ايلامي در عصر تاسوعا

ايلام - ايرنا - همزمان با تاسوعاي حسيني جاي جاي استان ايلام نيز همچون ساير نقاط ايران اسلامي از صبح روز تاسوعاي حسيني بيش از روزهاي پيشين محرم غرق در اندوه و ماتم است كه در اين يان سنت نكيه گردي بانوان عزدار رنگ و بوي ديگري دارد.

به گزارش ايرنا، همه ساله در عصر روز تاسوعا بر اساس سنتي قديمي و كهن بانوان ايلامي اقدام به سنت تكيه و مسجد گردي مي كنند.
در اين سنت كه به يادگار مانده از روزگاران گذشته است زنان و دختران ايلام با پوشش هاي مشكي پوش كه نشان از عزاداري و سوگوار بودن آنها دارد به مساجد، تكايا و حسينه هاي سطح مي روند.
عصر روز تاسوعا تا پاسي از شب ادامه دارد بانوان با حضور در اين اماكن مقدس عبادي اقدام به اقامه عزا در سوگ ماتم عظماي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و شهداي مظلوم كربلا مي كنند.
در اين رسم كهن بانوان با توزيع انواع نذورات، روشن كردن شمع، دود كردن اسپند، خواندن نماز، قرآن، زيارت عاشورا و ادعيه و ماليدن خاك بر سر و شانه ارادت خود را به شهداي كربلا و خاندان رسالت ابراز مي دارند.
در عصر تاسوعا همه كوچه و خيابان و معابر محل تردد بانوان بانوان عزاداري است كه به مساجد، تكايا و حسينه.هاي سطح شهر مي روند و در طول مسير ايستگاه هاي صلواتي با خوراكي هايي چون شربت، چاي، شيريني، خرما، حليم، شله زرد، آش رشته و ... از آنها پذيرايي مي كنند.
در اين ميان حضور كودكان و نونهالاني خردسال و كم سن با لباس هاي مشكي به نشانه عزا به اين محافل جلوه اي خاص بخشيده است و اين كودكان از همين طفوليت مشق محبت به اهل بيت (ع) و شهداي كربلا را از مادران عفيف و پاكدامن خود مي آموزند.
خبرنگار: زهرا موسوي** انتشار دهنده: حسن كهزاديان
7172/6119