۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82681516
T T
۰ نفر

محرم در كرمان ...

۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82681516
محرم در كرمان ...

كرمان - ايرنا - بوي محرم و بيرق هاي عزاداري در شهرها پيچيده و دلها در تب و تاب داغ لاله هاي خونين دشت نينوا بي تاب است و مردم ديار كريمان اين ماه را با آيين ها و رسوم ويژه اي پيوند مي زنند.

به گزارش ايرنا، اگر چه برخي از رسوم ماه محرم در كرمان چون گذشته رونق ندارد اما در برخي از مناطق استان كرمان هنوز هم برخي از اين آيين ها اجرا مي شود.
** علم گرداني
مراسم علم گرداني در برخي شهرستان هاي استان كرمان اجرا مي شود، در اين آيين روحانيان محلي علم هايي را كه از چوب و پارچه ساخته شده است در خانه هاي مردم مي برند و نذورات مردم را براي برگزاري مراسم عزاداري جمع مي كنند.
اين آيين در گذشته با هيجان بيشتري برگزار مي شده اما امروز در برخي شهرستان ها از جمله سيرجان برگزار مي شود.
علم گرداني در روز هفتم محرم انجام مي شود و حركت دسته هاي عزاداري از اين روز اوج مي گيرد.
** پخت عاشوري و نذري
خانواده هايي كه درگذشتگاني دارند از روز اول تا هفتم محرم آش بلغور يا شله زرد به نام عاشوري مي پزند و بين همسايگان و آشنايان خود توزيع مي كنند.
خانواده هايي كه كمتر از يك سال از فوت عزيزشان مي گذرد در روز اول محرم اين نذري را مي پزند و معمولا رسم است كه پختن اين آش پيش از طلوع آفتاب تمام شود.
همچنين طبخ آبگوشت، پلو قيمه و ساير غذاهاي نذري نيز در ايام ماه محرم انجام مي شود.
** رسوم ويژه مردم ديار كريمان در روز عاشورا
در ميان دسته هاي خاص عزاداري در روز عاشورا، دسته هاي ليله عباسي، كفني و اجنيان حضور دارند.
دسته 'ليله عباسي' مربوط به شهرستان انار است كه در آن افرادي با لباس هاي قرمز و چماق به عنوان نمادي از لشكر يزيد، در روزهاي تاسوعا و عاشورا در ميان عزاداران حضور دارند و به صورت نمادين مراقب اسراي كربلا هستند كه نگريزند و در مقابل آنها گروه 'كفني' نيز در دسته هاي عزاداري حضور دارند كه كفن مي پوشند و با پاي برهنه جلوي دسته ها حركت مي كنند و نمادي از حاميان حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسين (ع) هستند.
گروه اجنيان نيز با لباس هاي رنگي فرسوده به عنوان نمادي از اجنه در عزاداري روز عاشورا حضور دارند.
پا برهنه راه رفتن در روز عاشورا به خاطر همدردي با اسراي كربلا، آتش زدن خيمه ها در ظهر عاشورا، سقايي، ماليدن كاهگل بر سر و رو و پوشيدن لباس شير به عنوان نمادي از حراست اجساد شهداي كربلا نيز در اين استان مرسوم است.
آيين 'چل منبرون' نيز مخصوص شهر كرمان است، حاجتمندان در شام غريبان (غروب عاشورا) در چهل تكيه و منبر شهر براي گرفتن حاجت شمع روشن مي كنند.
شمع روشن كردن در تنور هم در برخي شهرستان ها مرسوم است كه نمادي از قرار گرفتن سر بريده امام حسين (ع) در تنور است.
مراسم 'پرسه امام' نيز در روز سيزدهم محرم برگزار مي شود و در اين روز گروهي به نام 'بني اسد' كه صورت خود را پوشانده اند، با بيل و كلنگ هايي كه در دست دارند، مراسم خاكسپاري شهداي كربلا را به صورت نمادين اجرا مي كنند.
والديني كه در ماه هاي محرم و صفر صاحب فرزند مي شوند، نذر مي كنند فرزندان خود را تا پايان عمر در ماه محرم لباس سياه بپوشانند.
كرمان در محرم سال جاري نيز با اجراي آيين هاي مختلف مرسوم اين ماه، سراسر غم و اندوه است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسني*
3029