۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82680251
T T
۰ نفر
هشدار سازمان ملل در خصوص شیوع بیماری های مرگبار در بین پناهجویان بنگلادش

دهلی نو-ایرنا- كمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به نامناسب بودن وضعیت بهداشتی در اردوگاه پناهجویان روهینگیا در بنگلادش، نسبت به شیوع بیماری های مرگبار در بین مهاجران هشدار داد.

به گزارش ایرنا،'فیلیپو گراندی ' روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در داكا اظهار كرد هم اكنون بسیاری از پناهجویانی كه در كنار جاده ها اسكان داده شده اند به آب و غذای مناسب دسترسی ندارند.
وی با اشاره به لزوم تدوین برنامه جامع كمك رسانی به پناهجویان در بنگلادش اظهار كرد در مرحله نخست باید همه پناهجویانی كه در كنار جاده ها و خیابان ها زندگی می كنند جمع آوری و به اردوگاهها منتقل كرد.
كمیسیونر عالی سازمان ملل با اشاره به وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار اظهار كرد در آینده نزدیك امكان بازگرداندن پناهجویان روهینگیا به میانمار وجود ندارد.
وی اظهار كرد در تماس با مقامات بنگلادش، پیشنهاد تشكیل یك كمیته تكنیكی برای اسكان طولانی مدت پناهجویان در این كشور داده شده است .
براساس گزارش سازمان های بشر دوستانه ،اسكان بیش از ظرفیت پناهجویان در منطقه 'كاگس بازار' باعث شده كه غذای كافی به این افراد نرسد.
حمله ماه گذشته ارتش رستگاری روهینگیا آركان (راخین) به مراكز پلیس میانمار باعث حمله گسترده نیروهای امنیتی میانمار به روستاهای مختلف این استان شد كه بر اثر این حملات بیش از 400 نفر كشته و 480 هزار نفر نیز مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شدند.
هجوم گسترده پناهجویان روهینگیا به شهر مرزی كاگس بازار، بنگلادش را با چالش ها و مشكلات زیادی مواجه كرده است.
پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا درمیانمار حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در بنگلادش حضور داشتند.
مسلمانان روهینگیا در سال 2012 و همچنین در اكتبر سال گذشته، هدف حملات گسترده بوداییان قرار گرفتند كه بر اثر این حملات صدها نفر كشته و بیش از یكصد هزار نفر نیز مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شدند.
دولت میانمار حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و تاكنون در برابر خشونت های گسترده ای كه علیه این اقلیت نژادی انجام شده، اقدام خاصی انجام نداده است.
دولت میانمار پیش از این با رد گزارش بازرسان سازمان ملل در خصوص اتهامات تجاوز گروهی ،شكنجه ، آتش سوزی و كشتار توسط نیروهای امنیتی علیه مسلمانان روهینگیا،مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام گروه حقیقت یاب سازمان ملل شده است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد