۲ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۲
کد خبر: 82676057
T T
۰ نفر
استقبال راست‌افراطي‌هاي فرانسه از ورود عوامگرايان به پارلمان آلمان

تهران – ايرنا - «مارين لوپن» رهبر حزب راست‌افراطي جبهه ملي فرانسه روز يكشنبه آراي بي‌سابقه حزب عوامگراي «آلترناتيو براي آلمان» (اي‌اف‌دي/AfD) در انتخابات روز يكشنبه و ورود اين حزب به پارلمان آلمان براي نخستين بار را تبريك گفت.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، لوپن در صفحه توئيتر خود نوشت: اين نمايش تاريخي را به متحدان خود در اين حزب تبريك مي‌گويم. اين رويداد نشان از خيزش مردم اروپا دارد.
بنا به نتايج اوليه انتخابات پارلماني آلمان، آلترنتايو براي آلمان نه تنها براي نخستين بار به پارلمان اين كشور راه يافته كه با كسب نزديك به 13.5 درصد آرا، رتبه سوم را در بين احزاب به خود اختصاص داده است.
حزب دموكرات مسيحي آنگلا مركل صدراعظم آلمان با 32.5 درصد پيشتاز است و 6 حزب ديگر از جمله حزب سوسيال دموكرات و حزب ليبرال دمكرات‌هاي آزاد هم موفق به كسب حد نصاب 5 درصدي براي ورود به پارلمان شده اند.
اين براي اولين بار در بيش از نيم دهه گذشته است كه راست افراطي‌ها به پارلمان آلمان راه پيدا مي‌كنند و اين موضوع نگراني‌هايي را با خود به دنبال داشته است.
تحولات سياسي سال‌هاي گذشته در غرب از جمله بحران پناهجويان موجب تقويت بي‌سابقه موضع عوامگراها (پوپوليست‌ها) در كشورهايي همچون فرانسه، آلمان، انگليس، آمريكا و هلند شده است.
به گزارش ايرنا، راي گيري در آلمان از ساعت 8 صبح امروز (يكشنبه) به وقت محلي در 88 هزار نقطه در سراسر آلمان آغاز شد .حدود 61 ميليون و 500 هزار نفر از شهروندان اين كشور واجد شرايط راي دادن بودند.
راي دهندگان در 299 منطقه يا حوزه انتخاباتي در سرتاسر آلمان دو برگ راي به صندوق انداختند: با يك راي نماينده مورد نظر خود براي آن منطقه را انتخاب كردند و با برگ راي ديگر به حزب مورد نظرشان راي دادند.
احزابي كه در سرتاسر آلمان كمتر از 5 درصد آرا (يا كمتر از 3 كرسي از سهميه مناطق) را به دست آورند حذف مي شوند و سهم احزاب ديگر متناسب با آن افزايش مي‌يابد.
مجلس آلمان دست‌كم (بوندستاگ) 598 كرسي دارد كه 299 نماينده بطور مستقيم با راي مردم و 299 نماينده هم پس از مشخص شدن سهميه احزاب انتخاب مي شوند.
دولت كنوني آلمان از سال 2013 قدرت را در اختيار دارد كه با ائتلاف احزاب دمكرات مسيحي، سوسيال مسيحي و سوسيال دمكرات موسوم به ائتلاف بزرگ به صدراعظمي آنگلا مركل شكل گرفته است.
مركل از سال 2005 صدراعظمي آلمان را در سه دوره چهارساله پياپي در اختيار دارد و انتظار مي رود كه براي چهارمين بار پياپي به اين مقام دست پيدا كند.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معيني جم* انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر