۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82668904
T T
۰ نفر
مصوبه ساماندهی واردات مسافری، ملوانی و بازارچه های مرزی ابلاغ شد

تهران- ایرنا- رییس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران از ابلاغ مصوبه دولت درباره ساماندهی مبادلات بازارچه ای و كوله بری و همچنین ملوانی و ته لنجی به گمرك های سراسر كشور خبر داد.

به گزارش دوشنبه تارنمای گمرك، «فرود عسگری» كه عصر یكشنبه در آیین معارفه خود سخن می گفت، اعلام كرد: اولویت گمرك در دولت دوازدهم توسعه سامانه جامع گمركی در رویه های تله لنجی و ملوانی، بازارچه ای و مسافری بویژه در مناطق آزاد است.
وی توضیح داد: رویه ورود موقت به تازگی به سامانه جامع گمركی پیوسته است و تلاش داریم بخش استرداد را نیز بزودی الكترونیكی كنیم.
رئیس كل گمرك ایران افزود: برنامه تجهیز گمركات به دستگاه های كنترلی ایكس كامیونی باسرعت بیشتری انجام خواهد شد.
عسگری در ادامه از اجرایی شدن اظهار قبل از ورود خبر داد و گفت: جلسات با سازمان بنادر و دریانوردی با سرعت خوبی جهت اجرایی شدن اظهار قبل از ورود در حال انجام است.
وی همچنین تسهیل و توسعه تجارت و به ویژه صادرات غیر نفتی و ترانزیت را از دیگر برنامه های مهم گمرك ایران در دولت دوازدهم بیان كرد و گفت: تعامل و همكاری با تشكل های بخش خصوصی و اتحادیه های صادركنندگان و فعالان اقتصادی به شكل بهتر و كارآمدتری انجام خواهد شد و توسعه صادرات غیر نفتی و ترانزیت در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی بدون كمك و همدلی و همفكری بخش خصوصی امكان پذیر نیست.
رئیس كل گمرك ایران در ادامه با ارائه گزارشی به بررسی وضعیت گمرك ایران پرداخت و تصریح كرد: اكنون گمرك ایران در 15 كنوانسیون بین المللی عضویت دارد كه هر كدام الزامات خاصی دارند؛ همچنین بیشترین تعداد رویه های گمركی را در دنیا گمرك ایران دارد به شكلی كه مورد مشابه رویه ته لنجی یا كوله بری را در هیچ كجای دنیا نمی توان پیدا كرد.
عسگری در ادامه گفت: گمرك ایران مامور وصول 24 نوع عوارض و اعمال 64 نوع معافیت گمركی است كه وجود این مقررات كار گمرك را پیچیده تر می كند؛ همچنین ما در تمامی مراكز استان ها و نقاط صفر مرزی و 31 بازارچه مرزی مستقر هستیم و باید در 22 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی هم اعمال مقررات كنیم و این حالی است كه بزرگترین منطقه آزاد دنیا با عنوان منطقه آزاد ماكو در كشورمان قرار دارد و در نمونه ای دیگر وسعت منطقه آزاد ارس هم 53 هزار هكتار است.
رئیس كل گمرك ایران در ادامه اجرای سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را مهمترین دستاورد گمرك در دولت یازدهم برشمرد و با تشكر از تلاش ها و زحمات مسعود كرباسیان رئیس پیشین گمرك در راه اندازی آن گفت: از نیمه دوم سال 92 پروژه سامانه جامع گمركی آغاز شد و با پیاده سازی سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی میانگین انجام تشریفات گمركی واردات از 26 روز به 3 روز و كالاهای صادراتی از 7 روز به یك روز كاهش یافت.
عسگری ادامه داد: با اقداماتی كه در گمرك انجام شد در كشف انواع مخدر در میان گمركات دنیا اول شدیم و رتبه دوم را در بخش مبارزه با تخلفات و قاچاق سایر كالاها كسب كردیم.
رئیس كل گمرك ایران اظهار داشت: حدود 24 سازمان در فرآیند صدور مجوز برای واردات كالا دخیل هستند و یكی از نقاط قوت سامانه جامع گمركی این بود كه همه در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی گرد هم آمدند و صدور مجوز همه آنها الكترونیكی شد.
وی گفت: امروز می توان به طور دقیق اعلام كرد كه صدور مجوز و اخذ نظر كارشناسی دستگاه های اجرایی برای ورود یك كالا به كشور چه مدت زمانی در چه سازمانی زمان می برد و یا فرآیند كار در كدام دستگاه متوقف شده است.
رئیس كل گمرك ایران از شفافیت در مصارف ارزی كشور به عنوان یكی دیگر از دستاوردهای سامانه جامع گمركی نام برد و گفت: با ارتباطی كه بین گمرك، بانك مركزی و شبكه بانكی ایجاد شده، می توان منشاء ارز را شناسایی كرد و مصارف ارزی كشور در بخش تجارت خارجی كاملا شفاف شده است .
عسگری دقیق تر شدن عملیات حسابداری و اعمال نرخ های حمایتی دولت در واردات برخی كالاها را دیگر دستاورد پیاده سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در دولت برشمرد و گفت: در سال 1392 در مجموع 50 میلیارد دلار واردات داشتیم كه 86 هزار میلیارد ریال حقوق گمركی از آن اخذ شد و در سال 1395 و با وجود اینكه میزان واردات به 44 میلیارد دلار كاهش یافت، درآمد گمركی كشور به181 هزار میلیارد ریال رسید كه البته روند افزایشی درآمدهای گمركی در سالجاری هم ادامه دارد كه تمامی اینها ثمره پیاده سازی سامانه جامع گمركی بوده است.
وی افزود: پارسال گمرك توانست در حوزه وصول عوارض برای دستگاه های مختلف 13 هزار میلیارد ریال دریافت كند كه نسبت به سال قبل از آن رشد 38 درصدی برخوردار است.
به گفته عسگری، در زمینه مالیات بر ارزش افزوده نیز گمرك پارسال توانست 100 هزار میلیارد ریال اخذ كند كه رشد 30 درصدی را نسبت به سال 1394 نشان می دهد .
رئیس كل گمرك ایران در ادامه اظهار داشت: یكی از افتخارات گمرك ایران در دولت یازدهم ایجاد بزرگترین بانك اطلاعات تجارت خارجی و امكان دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بود تا مردم بتوانند به شكل بسیار آسان تری به اطلاعات تجارت خارجی دسترسی داشته باشند.
عسگری گفتك با این كار امكان دسترسی روزانه به آمارهای تجارت خارجی، دسترسی ماهیانه با جزئیات كامل تمامی كالاها و دسترسی آزاد به ارزش های گمركی به كمك سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است و اكنون حتی برای هر یك ارباب رجوع بانك اطلاعات الكترونیكی تشكیل شده و خدمت گیرندگان می توانند به جزئی ترین اطلاعات ترخیص كالا ، گردش كار ، تعرفه و ارزش به صورت آنلاین و با هیچ گونه محدودیتی دسترسی داشته باشند .
عسگری تاكید كرد: تمامی اطلاعات تجارت خارجی با ریزترین جزئیات به تفكیك تك تك ردیف های تعرفه ای، نظریه ارزیاب و كارشناس، ارزش، وزن، صاحب كالا و فاكتور، گواهی مبدا و بارنامه در بانك اطلاعات تجارت خارجی گمرك موجود هست و با اطلاعات هوشمند و الكترونیكی شدن داده ها جزئیات آمار تجارت خارجی به شكل روشن و شفاف و فارغ از مسائل سیاسی استخراج و در چارچوب سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
به گفته رئیس كل گمرك ایران، این سازمان در دولت یازدهم یكی از شفاف ترین دوران خود را سپری كرد كه البته این روند در دولت دوازدهم نیز با جدیت تمام دنبال خواهد شد .
به گزارش ایرنا، عسگری كه تا پیش از این سرپرست گمرك جمهوری اسلامی ایران بود بتازگی با حكم وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس كل این نهاد منصوب شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2025*1961*تنظیم: لیلا جودی* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر