۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82668843
T T
۰ نفر
سرپرست استانداري كردستان: جان هيچ كولبري در معابر رسمي تهديد نمي شود

سنندج – ايرنا – سرپرست استانداري كردستان با بيان اينكه كولبران از نظر ما كساني هستند كه داراي مجوز فعاليت در پنج معبر رسمي هستند گفت: تا كنون هيچ كدام از كولبران در معابر رسمي كشته و حتي زخمي نشده اند.

به گزارش ايرنا، عليرضا آشناگر روز دوشننبه در ششمين جلسه كمسيون اصلي برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر قاچاق كالا و ارز كردستان افزود: هم اكنون پنج معبر رسمي در كردستان وجود دارد كه كولبران با مجوزهاي خود مي توانند بدون هيچ مشكلي از اين معابر امرار معاش كنند.
وي با بيان اينكه به جز اين معابر بقيه مناطق به صورت غير مجاز بوده و برخي تاجران براي كسب سود بيشتر از احساس نياز و فقر ساكنان مناطق مرزي سوء استفاده مي كرده و اقدام به قاچاق كالاهاي ممنوعه مي كنند اضافه كرد: ساير مناطق به عنوان منطقه ممنوعه و خطوط قرمز مرزي شناخته مي شود و محافظان مرز براي پاسخ گويي به مطالبه مردم براي حفظ امنيت موظف به برخورد با متردد كنندگان غيرمجاز هستند.
به گفته وي، همچنين نهادهاي قضايي و امنيتي هم اكنون درحال پيگيري اتفاقات 2 هفته قبل بانه هستند تا حقوق تمامي افراد ذينفع در اين ارتباط رعايت شود.
سرپرست استانداري كردستان ادامه داد: دولت جمهوري اسلامي با تصويب طرح ساماندهي معيشت ساكنان مرزي به دنبال تسهيل رفع مشكلات اين افراد در عمق 20 كيلومتري مرزها است.
به گفته آشناگر در اين طرح تمامي پنج معبر مرزي استان شامل 2 مورد در بانه، 2 مورد در شهرستان مرويان و يك مورد نيز در شهرستان سروآباد به تصويب رسيده است افزود: طبق اين طرح مقرر شده معابر مرزي بانه و مريوان در هر شهرستان تبديل به يك بازاچه مرزي شده تا واردات و صادرات كالاها از سوي كولبران داراي مجوز با سهولت انجام شود.
وي اضافه كرد: افزايش افراد تحت پوشش اين طرح از عمق 15 كيلومتري به 20 كيلومتري مرزها از ديگر محاسن طرح جديد مصوب هيات دولت بوده كه علاوه بر آن در معابر مورد تائيد امكان ترانزيت كالا نيز از سوي كولبران وجود دارد.
وي گفت: همچنين كولبراني كه در اين طرح داراي مجوز هستند مي توانند در واردات كالا تا پنج ميليون ريال از تخفيف گمركي برخوارد شوند.
وي افزود: هم اكنون حدود 15 تا 16 هزار سرپرست خانواده در مناطق مرزي كردستان دفترچه كولبري دريافت كرده اند كه حدود 50 هزار نفر جمعيت از آن امرار معاش مي كنند.
بر اساس سرشماري سال 95، استان كردستان با جمعيتي بيش از يك ميليون و 603 هزار نفر، داراي 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و يك هزار و 697 روستاي داراي سكنه است.
كردستان از استان هاي مرزي كشور است كه 227 كيلومتر مرز مشترك با شمال عراق دارد، در امتداد اين مرز، سه بازارچه و يك مرز رسمي ايجاد شده است.
خبرنگار: حسن حسين زاده ** انتشار دهنده: اميد بهمني
3034/6108