۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82668464
T T
۰ نفر

زبان و ضرورت برنامه‌ريزي راهبردي

۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82668464
زبان و ضرورت برنامه‌ريزي راهبردي

تهران-ايرنا- خبرآنلاين در يادداشتي آورده است:وضعيت زبان فارسي ما در گذشته چگونه بوده است، امروز كجاست و 30 سال آينده به كجا خواهد رسيد؟

محمد رضا دربندي در يادداشتي در خبرآنلاين آورده است: چهار عامل فرصت ها، تهديدها، قوت ها و نقاط ضعف براي گسترش زبان فارسي را بايد مد نظر داشته باشيم.
فرصت ما، مردمي از جهان هستند كه هنوز نسبت به زبان فارسي علاقه دارند؛ قوت ما، پشتوانه قوي زبان فارسي و تاريخ هفت هزار ساله ايران و زبان فارسي است؛ ضعف ما، بودجه كمي است كه براي اين زبان صرف مي شود و تهديد ما، وجود رقباي خارجي مخصوصا در كشورهاي همسايه است.

اكنون ما بايد بر اساس اين چهار عامل برنامه ريزي كنيم تا بدانيم كه مثلا طي سه سال آينده چه كار بايد بكنيم و به چه پيشرفتي خواهيم رسيد. زبان فارسي، 100 سال پيش در مدارس هند و بنگلادش تدريس مي شده و حدود 700 سال در منطقه شبه قاره به عنوان زبان اداري و ادبي و شعري بوده است.
بوستان سعدي نيز تا حدود 70 سال پيش در مدارس خاورميانه به خصوص در مدارس كشور مصر، تدريس مي شد و همه اين اتفاقات به صورت خودجوش و صرفا به خاطر جذابيت موجود در خود زبان فارسي بوده و حمايت چنداني در اين رابطه وجود نداشته است.

در اثر يك تحول مقطعي در كاراكاس، زبان فارسي به شدت در آن منطقه گسترش يافت و آن تحول اين بود كه چند سال پيش حدود 200 شركت ايراني در كاراكاس مشغول به كار شدند و فعاليت هاي متعددي انجام دادند و همين امر باعث شد تا زبان فارسي در آن منطقه گسترش يابد.

مقام معظم رهبري فرمودند زبان فارسي بايد تا 30 سال آينده به زبان علم تبديل شود. براي تحقق اين آرزو و فرموده رهبري، بايد تلاش كنيم تا وضعيت كنوني زبان فارسي را بهبود بخشيم و تنها راه براي جلوگيري از تحليل رفتن وضعيت زبان فارسي در جهان و گسترش آن، برنامه ريزي راهبردي و علمي است.

خبرآنلاين/26شهريور96
اول*عليرضافرجي
۰ نفر