۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82667318
T T
۰ نفر
كارشناس روس: راهبرد آمریكا در افغانستان برتری همیشگی منطقه ای است

مسكو - ایرنا - یلنا دونایوا كارشناس ارشد انستیتو خاورشناسی وابسته به آكادمی علوم روسیه با انتقاد از برتری جویی های آمریكا در عرصه بین المللی، گفت: هدف راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان، تامین برتری در منطقه است و نیروهای آمریكایی با تروریست ها مقابله نمی كنند.

دونایوا روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمانی كه آمریكا پس از 11 سپتامبر سال 2001 به افغانستان لشكر كشی كرد، وضعیت در این كشور بهبود نیافته و هرج و مرج بسیاری از مناطق را فرا گرفته است.
وی گفت: القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد و تروریست های جدید و تازه نفس داعشی هم به آنها اضافه شده اند كه عرصه را بر مردم افغان تنگ كرده است.
كارشناس روس تصریح كرد: امروز طالبان بسیاری از مناطق را كنترل می كنند و این واقعیت را نمی توان درك كرد كه دهها هزار نظامی آمریكا و متحدان از سال ها پیش در افغانستان چه كرده اند و اكنون چه می كنند.
دونایوا گفت: اگر نیروهای غربی برای مبارزه با تروریست ها در افغانستان حضور دارند، چرا این گروهها همچنان فعالیت می كنند و در بسیاری از مناطق این كشور تقویت نیز شده اند.
وی ادامه داد: وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر هم در افغانستان بدتر شده و بر اساس داده های رسمی نسبت به زمان پیش از لشكركشی آمریكا به این كشور تا 40 درصد افزایش یافته است. پرسش این است كه چرا نیروهای آمریكایی و متحدان غربی از مبارزه با این پدیده خودداری و از پذیرفتن هر گونه مسئولیتی در این زمینه شانه خالی می كنند؟
كارشناس ارشد انستیتو شرقشناسی روسیه تاكید كرد: متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل نیز از آمریكا در مورد نقض تعهدات مرتبط با افغانستان بازخواست نمی كند، زیرا مطابق قطعنامه این شورا واشنگتن باید در مورد اقدامات خود گزارش ارائه كند.
دونایوا در ادامه همچنین افزود: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا نیز پیگیر بهبودی اوضاع نیست، بلكه می خواهد اهداف واشنگتن را در افغانستان پیش ببرد كه وجه مشتركی با مبارزه علیه تروریست ها ندارد و فقط در پی حفظ حضور نظامی خود در این كشور است.
وی در پایان افزود: در چارچوب اجرای این راهبرد، واشنگتن برتری جویی مقابل چین، روسیه و ایران را كه مخالفان سیاست های آمریكا هستند، دنبال می كند و همچنین می خواهد آسیای میانه را زیر نفوذ بگیرد.
اروپام391* انتشار دهنده: هادی مولوی نیا