۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82667241
T T
۰ نفر
خوشبینی مادورو و تردید مخالفان درباره مذاكرات طرفین مناقشه در ونزوئلا

تهران - ایرنا - در حالیكه رئیس جمهوری ونزوئلا پیش بینی كرد اقدامات جدید بین المللی برای میانجیگری در بحران سیاسی این كشور بزودی به حصول توافق منجر می شود، مخالفان دولت اعلام كردند، بدون ارائه تضمین های واقعی به مذاكره ادامه نخواهند داد.

به گزارش امروز (یكشنبه) خبرگزاری رویترز، مخالفان تاكید كردند كه برای حصول توافق باید مذاكرات واقعی باشد نه نمایشی از سوی دولت كه هدفش فقط تلف كردن زمان است.
دو طرف درگیر در ونزوئلا، به دنبال ماهها اعتراض ضد دولتی كه از اوایل سال جاری میلادی (2017) آغاز شد، هیات هایی را برای دیدار با رئیس جمهوری دومینیكن با هدف آغاز احتمالی روند مذاكرات برای حل این مناقشه اعزام كردند.
در همین حال نیكلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دیروز (شنبه) گفت: پس از هفته ها گفت و گو، ما به توافق در مورد همزیستی سیاسی، صلح و احترام به استقلال كشور نزدیك هستیم. ما بسیار نزدیك به این توافق هستیم.
اما مخالفان بر این موضوع تاكید دارند كه مذاكرات در جمهوری دومینیكن نمایشی است و بدون تضمین های واقعی برای تغییرات دمكراتیك در ونزوئلا این فرآیند را ادامه نخواهد داد.
مخالفان دولتی خواسته هایی از دولت مادورو داشته اند. از جمله این درخواست ها اعلام تاریخ دقیق برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی ونزوئلا در سال 2018 ، تضمین برگزاری انتخابات آزاد در آینده، آزادی صدها فعال زندانی، ایجاد یك مسیر انتقال كمك های خارجی به ونزوئلا و احترام به كنگره تحت هدایت مخالفان هستند.
خولیو بورخس رئیس كنگره تحت هدایت مخالفان گفت: آنها (دولتی ها) نمی توانند ما را همانند سال گذشته سرگرم كنند. آنها پارسال وعده هایی به ما دادند اما هچ اتفاقی پس از ان نیفتاد. اگر تضمین های محكم نداشته باشیم و اقداماتی درراستای تغییرات دمكراتیك انجام نشود، حتی یك قدم رو به جلو برنخواهیم داشت. نمی خواهیم ' مذاكرات نمایشی' سال گذشته تكرار شود.
مادورو، پس از چهار ماه اعتراض های خشونت آمیز در ونزوئلا كه به كشته، زخمی و دستگیری هزاران تن منجر شد، اعلام كرده كه تلاش تحت حمایت آمریكا برای كودتا در ونزوئلا شكست خورده است.
در همین حال ' دانیلو مدینا' رئیس جمهوری دومینیكن اعلام كرد كه مكزیك، شیلی، بولیوی و نیكاراگوئه به دور جدید مذاكرات در تاریخ 27 سپتامبر (5 مهر) خواهند پیوست. گفته می شود نمایندگان پاراگوئه نیز در این مذاكرات شركت می كنند.
به گزارش ایرنا، دولت ونزوئلا در ماههای اخیر با بدترین چالش های سیاسی و اقتصادی تاریخ این كشور روبرو بوده است.
در حالیكه كه كاراكاس همچنان با بحران كمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم می كند، دولت نیكلاس مادورو عامل بروز این بحران معرفی شده است.
اروپام***9234** 1479
مترجم: اطهر اینانلو **ناشر:حسن سالك رضائی