۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82661736
T T
۰ نفر
يك مسئول: تئاتر خياباني در ايران به سمت حرفه اي شدن رفته است

سنندج - ايرنا - مدير كانون تئاتر خياباني ايران با اشاره به اينكه 43 اثر نمايشي در جشنواره تئاتر خياباني مريوان حضور دارند، گفت: تئاتر خياباني در ايران رو به حرفه اي بودن حركت كرده و هنرمندان هر سال با آمادگي بهتري وارد اين عرصه مي شوند كه اين نشان از اهميت جشنواره در سطح كشور است.

سامان خليليان روز دوشنبه در حاشيه برگزاري نمايش هاي جشنواره تئاتر خياباني مريوان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در دوازدهمين جشنواره تئاتر خياباني مريوان سطح اجراي برنامه ها از لحاظ كمي و كيفي بهتر از سال هاي گذشته است كه اين نشان از رشد و توسعه تئاتر در اين منطقه دارد.
وي با اشاره به اينكه در اين جشنواره نقد و بررسي آثار هم از برنامه هاي حاشيه اي اين دوره است، افزود: نبود نقد و بررسي در اين جشنواره بعنوان يك خلاء هميشه احساس مي شد كه در دوازدهمين دوره حل شد و از اين طريق ارتباط و تبادل نظر ميان هنرمندان رد و بدل مي شود كه كمك زيادي به رشد هنر خواهد كرد.
خليليان در رابطه با دلايل عدم برگزاري ورك شاپ هاي خارجي در اين جشنواره گفت: قرار بر اين بود چند گروه و كمپاني خارجي در حوزه تئاتر، به اجراي ورك شاپ هاي اين دوره از جشنواره بپردازند اما بدليل ناهماهنگي ها، اين امكان فراهم نشد.
وي تاكيد كرد: يكي از كارهاي كه امسال در اين جشنواره انجام شده است رونمايي از 2 كتاب تخصصي تئاتر خياباني است كه اين كتاب ها در آموزش تئاتر براي هنرجوها بسيار مفيد است.
مدير كانون تئاتر خياباني ايران با بيان اينكه سابقه هنري هنرمندان در تئاتر خياباني حساب مي شود، يادآور شد: شناسنامه دار شدن گروه هاي تئاتر خياباني در حال انجام است و در سال جاري بودجه ايي مختص توليد و اجراي عمومي تئاتر خياباني تصويب شده است.
وي با بيان اينكه آموزش يكي از مهمترين راه هاي پيشرفت است، اضافه كرد: آموزش براي اهالي تئاتر مهم است و يكي از دغدغه هاي كانون تئاتر، برپايي كلاس هاي آموزشي در استان ها است كه بر همين اساس در ارديبهشت ماه امسال در خصوص كمك هزينه اين كلاس ها مبلغ 30 ميليون ريال براي هر استان اختصاص يافت.
وي با اشاره به اينكه تا به حال در هفت استان اين كلاس ها برگزار شده است، افزود: خوشحال هستيم كه اكنون تعداد گروه هاي فعال تئاتر خياباني به 50 گروه رسيده و در تمام كشور اين نوع تئاتر فعال است.
خليليان با اشاره به اينكه همزمان با جشنواره تئاتر خياباني مريوان پرتال تخصصي تئاتر ايران بالا خواهد آمد، اظهار كرد: در اين پرتال تمام برنامه ريزي هاي تئاتر، گفت و گوهاي تخصصي، پژوهش و مقاله هاي تخصصي و ديگر مسائل مربوط به تئاتر وجود دارد و يك انسجام خوبي را بوجود آورده است.
به گزارش ايرنا، دوازدهمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان از 18 تا 22 شهريور با شركت 42 گروه داخلي و 6 گروه خارجي با اجراي 121 تئاتر در خيابان ها، ميادين، پارك ها، درياچه زريبار و روستاهاي اطراف مريوان از روز شنبه 18 شهريور در حال برگزاري است.
آيين اختتاميه اين جشنواره با معرفي گروه هاي برتر روز چهارشنبه 22 شهريور در سالن نشاط آموزش و پرورش مريوان برگزار مي شود.
شهرستان مريوان در 120 كيلومتري سنندج مركز استان كردستان و هم مرز با اقليم كردستان عراق است.
خبرنگار: اميد بهمني ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
6108/9102
۰ نفر