۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۲۵
کد خبر: 82661734
T T
۰ نفر
یك مسئول: تئاتر خیابانی در ایران به سمت حرفه ای شدن رفته است

سنندج - ایرنا - مدیر كانون تئاتر خیابانی ایران با اشاره به اینكه 43 اثر نمایشی در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور دارند، گفت: تئاتر خیابانی در ایران رو به حرفه ای بودن حركت كرده و هنرمندان هر سال با آمادگی بهتری وارد این عرصه می شوند كه این نشان از اهمیت جشنواره در سطح كشور است.

سامان خلیلیان روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نمایش های جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: در دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان سطح اجرای برنامه ها از لحاظ كمی و كیفی بهتر از سال های گذشته است كه این نشان از رشد و توسعه تئاتر در این منطقه دارد.
وی با اشاره به اینكه در این جشنواره نقد و بررسی آثار هم از برنامه های حاشیه ای این دوره است، افزود: نبود نقد و بررسی در این جشنواره بعنوان یك خلاء همیشه احساس می شد كه در دوازدهمین دوره حل شد و از این طریق ارتباط و تبادل نظر میان هنرمندان رد و بدل می شود كه كمك زیادی به رشد هنر خواهد كرد.
خلیلیان در رابطه با دلایل عدم برگزاری ورك شاپ های خارجی در این جشنواره گفت: قرار بر این بود چند گروه و كمپانی خارجی در حوزه تئاتر، به اجرای ورك شاپ های این دوره از جشنواره بپردازند اما بدلیل ناهماهنگی ها، این امكان فراهم نشد.
وی تاكید كرد: یكی از كارهای كه امسال در این جشنواره انجام شده است رونمایی از 2 كتاب تخصصی تئاتر خیابانی است كه این كتاب ها در آموزش تئاتر برای هنرجوها بسیار مفید است.
مدیر كانون تئاتر خیابانی ایران با بیان اینكه سابقه هنری هنرمندان در تئاتر خیابانی حساب می شود، یادآور شد: شناسنامه دار شدن گروه های تئاتر خیابانی در حال انجام است و در سال جاری بودجه ایی مختص تولید و اجرای عمومی تئاتر خیابانی تصویب شده است.
وی با بیان اینكه آموزش یكی از مهمترین راه های پیشرفت است، اضافه كرد: آموزش برای اهالی تئاتر مهم است و یكی از دغدغه های كانون تئاتر، برپایی كلاس های آموزشی در استان ها است كه بر همین اساس در اردیبهشت ماه امسال در خصوص كمك هزینه این كلاس ها مبلغ 30 میلیون ریال برای هر استان اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینكه تا به حال در هفت استان این كلاس ها برگزار شده است، افزود: خوشحال هستیم كه اكنون تعداد گروه های فعال تئاتر خیابانی به 50 گروه رسیده و در تمام كشور این نوع تئاتر فعال است.
خلیلیان با اشاره به اینكه همزمان با جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پرتال تخصصی تئاتر ایران بالا خواهد آمد، اظهار كرد: در این پرتال تمام برنامه ریزی های تئاتر، گفت و گوهای تخصصی، پژوهش و مقاله های تخصصی و دیگر مسائل مربوط به تئاتر وجود دارد و یك انسجام خوبی را بوجود آورده است.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از 18 تا 22 شهریور با شركت 42 گروه داخلی و 6 گروه خارجی با اجرای 121 تئاتر در خیابان ها، میادین، پارك ها، دریاچه زریبار و روستاهای اطراف مریوان از روز شنبه 18 شهریور در حال برگزاری است.
آیین اختتامیه این جشنواره با معرفی گروه های برتر روز چهارشنبه 22 شهریور در سالن نشاط آموزش و پرورش مریوان برگزار می شود.
شهرستان مریوان در 120 كیلومتری سنندج مركز استان كردستان و هم مرز با اقلیم كردستان عراق است.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102