۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82661383
T T
۰ نفر
مديركل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي: ظرفيت مراكز اقامتي استان به 15 هزار تخت افزايش مي يابد

تبريز - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از افزايش ظرفيت مراكز اقامتي و هتل هاي استان از هشت هزار و 500 تخت به حدود 15 هزار تخت در راستاي برنامه 'تبريز 2018' خبر داد.

مرتضي آبدار روز دوشنبه با حضور در ايرنا مركز تبريز با اشاره به رشد چشمگير آمار گردشگران داخلي و خارجي استان در سال جاري نسبت به سال گذشته، افزود: با توجه به پيش بيني حضور حدود 2 ميليون گردشگر در تبريز 2018 بايد تعداد تخت هاي مراكز اقامتي به حدود 2 برابر افزايش يابد.
وي اظهار كرد: به منظور تشويق سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري ساخت هتل در استان تسهيلاتي براي آنان در نظر گرفته شده و از آنان عوارض شهرداري دريافت نمي شود و مجوز ساخت طي 3 روز صادر مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي يادآوري كرد: در اين راستا علاوه بر تشويق براي ساخت هتل، از سرمايه گذاران در تبديل خانه ها به هتل آپارتمان و راه اندازي خانه مسافر حمايت مي شود.
آبدار ادامه داد: صاحبان منازل مسكوني مي توانند با رعايت استانداردهاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و اخذ مجوز و دريافت آموزش هاي لازم نسبت به جذب ميهمان در قالب 'خانه مسافر' اقدام كنند.
وي با بيان اينكه در سال 1395 شمسي درصد اشغال تخت هاي مراكز اقامتي استان 80 درصد بود، گفت: براي افزايش درصد اشغال تخت ها و چهار فصل كردن جذب گردشگري براي استان تلاش مي شود با همكاري دستگاه هاي اجرايي برنامه ها، سمينارها، همايش ها و جشنواره هاي دستگاه ها در نيمه دوم سال برگزار شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهار كرد: براساس آمار، حضور هر گردشگر خارجي در استان 3 تا 7 شغل ايجاد مي كند كه طبق پيش بيني در صورت جذب 2 ميليون گردشگر در تبريز 2018 براي يك ميليون و 650 هزار نفر شغل ايجاد مي شود.
آبدار، افزايش اقامت شب در تبريز و استان از يك شب به 3.7 شب در سال 95 را از اقدام هاي اين اداره كل اعلام كرد و افزود: با برنامه ريزي هاي انجام گرفته پيش بيني مي شود اين رقم در سال 96 به 4.5 شب برسد.
وي استاندارد سازي و مشتري مداري در ارايه خدمات در هتل ها و خريد تلفن شماره 2018 براي اجراي طرح 'كمك به توريسم' براي ارايه خدمات به گردشگران به صورت شبانه روزي را از ديگر اقدام هاي اين اداره كل اعلام كرد.
آبدار ادامه داد: در سال 95 حدود 4 ميليون گردشگر ورودي به استان بودند كه از اين تعداد 461 هزار گردشگر خارجي بود و پيش بيني مي شود امسال اين تعداد به حدود 4.5 ميليون گردشگر و تعداد گردشگران به 550 هزار نفر برسد.

** ضرورت همكاري بخش خصوصي و دستگاه هاي متولي براي حفاظت از آثار تاريخي
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي بر ضرورت همكاري بخش خصوصي و دستگاه هاي متولي براي حفاظت از آثار و ابنيه هاي تاريخي استان تاكيد كرد و گفت: تبريز داراي آثار و ابنيه هاي تاريخي زيادي از زمان صفويه و قاجاريه بوده و حفظ آن ها وظيفه همه است.
آبدار با بيان اينكه ميراث فرهنگي در انجام وظيفه خود براي حفاظت از اين آثار و ابنيه ها اقدام به ثبت ملي آن ها مي كند، افزود: برخي ابنيه هاي تبريز از جمله بازار تبريز و مسجد كبود جزو ابنيه هاي خاص و ثبت جهاني بوده و زير قوانين يونسكو اداره مي شوند.
وي با بيان اينكه برخي خانه هاي قديمي و ابنيه هاي تاريخي در اختيار اشخاص يا ادارات است، اظهار كرد: اين خانه ها تابع قوانين و مقررات شخصيت حقيقي افراد بوده كه براساس ثبت ملي بايد مطابق قوانين ميراث فرهنگي احيا، مرمت يا به فروش مي رسد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: برخي بناها جزو ابنيه هاي حفاظتي و حراستي بوده كه به ثبت ملي نرسيده و با توجه به ارزش تاريخي آن ها بايد حفظ و نگهداري شوند.
آبدار با اشاره به انتقاد برخي افراد از ميراث فرهنگي براي احيا نكردن اين خانه ها در فضاي مجازي، ادامه داد: با توجه به كمبود منابع نقدينگي دولت، احياي اين خانه ها به تنهايي از عهده ميراث فرهنگي خارج بوده و نيازمند مشاركت بخش خصوصي و مردم است.
وي از آمادگي اين اداره كل براي همكاري و ارايه مجوز براي احياي خانه هاي قديمي و استفاده از آن ها در قالب كاربري فرهنگي مانند هتل بوتيك و گالري و آتليه عكس خبر داد و يادآوري كرد: در اين راستا شهرداري مبلغي به عنوان عوارض دريافت نمي كند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: برخي ابنيه هاي تاريخي نيز در اختيار آموزش و پرورش و اوقاف و امور خيريه قرار دارند كه اين دستگاه ها بايد به عنوان متولي با همكاري اين اداره كل اين ابنيه ها را احيا كنند.
آبدار از سازمان نظام مهندسي و تشكل هاي فعال در حوزه ساخت و ساز خواست با خريد و مرمت خانه هاي تاريخي و استفاده از آن ها در قالب كاربري هاي فرهنگي، اين اداره كل را در حفاظت از ابنيه هاي تاريخي كمك كنند.
وي با اشاره به برخي مطالب مطرح در فضاي مجازي در خصوص اين خانه ها گفت: احيا و مرمت اين خانه ها جزو برنامه هاي اين اداره كل بوده و آماده همكاري با تشكل ها در اين زمينه هستيم.
آبدار از رسانه ها و فعالان عرصه فضاي مجازي خواست با اطلاع از قوانين و مقررات ميراث فرهنگي مطالب را مطرح كنند و به موضوعات و مشكلات نگاه كارشناسي داشته و آن ها را به اين اداره كل اطلاع دهند تا هر چه زودتر براي رفع اين مشكلات اقدام شود.

** تبريز 2018 نقطه جهش تبريز و آذربايجان شرقي براي نگاه به توريسم به عنوان صنعت است
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با بيان اينكه تبريز 2018 نقطه جهش تبريز و آذربايجان شرقي براي نگاه به توريسم به عنوان صنعت است، گفت: اين رويداد ملي بوده و محلي نيست و در آن بدنبال شناساندن تبريز، استان و ايران به مردم دنيا هستيم.
مرتضي آبدار افزود: در اين راستا 23 دستگاه اجرايي استان پروژه ها و برنامه هاي خود را اعلام كرده و 108 پروژه براي اين رويداد تعريف شده كه با اعتبار 7 هزار و 650 ميليارد ريال اجرا مي شود.
وي اظهار كرد: در اين رويداد، 130 رويداد فرهنگي، اجتماعي، هنري و ورزشي تدارك ديده شده است و در سال 97 نيز رديف اعتباري ويژه اي از سوي دولت براي آن تخصيص مي يابد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي با بيان اينكه دولت در رويداد 2018 وظيفه آماده كردن بستر را دارد، يادآوري كرد: اجراي موفق اين رويداد نيازمند حضور و مشاركت گسترده مردم و بخش خصوصي است.
آبدار افزود: در اين راستا نيازمند حمايت معنوي نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي هستيم تا با همكاري هم اين رويداد را در سطح بالايي اجرا كنيم.
وي گفت: با همكاري مردم، بخش خصوصي و دستگاه هاي اجرايي مي توان زيبايي هاي تبريز و استان را به خوبي به دنيا نشان داد.
كلان شهر 1.8 ميليون نفري تبريز به عنوان پايتخت گردشگري جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده است.
خبرنگار: پرويز بابائي ** انتشار دهنده: محمد عزيزي راد
8023/518