۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82661129
T T
۰ نفر
سخنگوی وزارت خارجه: ایران نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد كرد

تهران - ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران آغاز كننده نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض برجام توسط هر كشور دیگر عكس العمل های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال كه شنیده شده آمریكا از برجام خارج شده است، ایران چه دركی از برجام بدون آمریكا دارد، اظهاركرد: همه این ها گمانه زنی و حدس و گمان است و باید صبر كرد و نهایتا تصمیمات را هیات عالی نظارت بر برجام به هنگام می گیرد.
وی با بیان این كه سناریوهایی لازم دیده شده و آنچه لازم باشد، اقدام می شود، ادامه داد: هیات عالی نظارت تصمیمات لازم را درمورد برجام می گیرد و در این زمینه پیش بینی های لازم صورت گرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی موفقیت برجام را منوط به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی كشورهای متعهد دانست و گفت: در صورتی كه كشوری از اجرای تعهدات خود كوتاهی كند و به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت كند حال هر كشوری باشد.
قاسمی یادآور شد: همانگونه كه قبلا بیان شده است ایران آغاز كننده نقض برجام نخواهد بود و البته در مقابل نقض برجام توسط هر كشور دیگر عكس العمل های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد كرد.
وی تصریح كرد: برجام مكانیزم و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات دو طرف در برجام دیده شده است و هرگونه اقدامی كه مغایر با محتوای برجام باشد و یا نقض و یا بدعهدی ، نهایت موضوع را در هیات نظارت بر برجام پیگیری خواهیم كرد و این هیات و مجموعه كشور برای تمامی شرایط و تمامی اتفاقاتی كه می تواند اتفاق بیفتد برنامه ها و تدابیر لازم را اندیشه است و در صورتی كه بخواهد چنین فرضیه هایی بیفتد با قاطعیت برخورد خواهد كرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام یك توافق دوجانبه نیست و چند جانبه است كه با قطعنامه 2231 مورد تایید سازمان ملل قرار گرقته است.
قاسمی افزود: موفقیت برجام منوط با رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی كشورها است در صورتی كه كشوری از اجرای تعهدات خود كوتاهی كند و تعهدات خود را به هر دلیلی انجام ندهد باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت كند و این می تواند آمریكا یا هر دولت دیگری باشد.
وی ادامه داد: ایران آغاز كننده نقض برجام نخواهد بود البته در مقابل نقض برجام توسط هر كشوری عكس العمل خواهد داشت و نقص برجام را تحمل نخواهد كرد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اجرای موفقیت آمیز برجام منوط به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی كشورها است لذا هر كدام از كشور كه نتوانند یا نخواهند تعهدات خود را اجرا كنند حتما با خسارت جبران ناپذیری مواجه می شوند.
قاسمی افزود: نهایتا برجام مكانیزم و ضوابط و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات طرفین در چارچوب برجام دیده شده و هر اقدامی كه مغایر با محتوای برجام باشد ما نهایت موضوع را در هیات عالی نظارت بر اجرای برجام پیگیری خواهیم كرد و این هیات و مجموعه كشور برای تمامی شرایط و تمامی اتفاقات برنامه و سناریو و ترتیبات لازم را اندیشیده و در صورتی كه چنین فرضیه هایی كه مطرح می شود اتفاق بیفتد قاطعانه برخورد و نقض برجام را تحمل نخواهد كرد.
وی ادامه داد: ما منتطر خواهیم بود و رصد خواهیم كرد و هیات عالی نظارت بر برجام هر گونه تصمیم گیری را مورد بحث قرار خواهد داد و اقدام متقاضی را اتخاذ و اجرا می كند.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در مورد بحث اتهام تروریسم به ایران توسط دولت آمریكا بحث جدیدی توسط آمریكا به خصوص در دولت جدید این كشور نیست كه تصور می كنند همه موضوعات را می توانند به عنوان بخشی از اقلام تجاری قلمداد كرد و به نام تروریسم وارد بده و بستان سیاسی كرد و با ایجاد نگرانی و اتهام تروریسم به ایران از دیگر كشورها امتیاز بیشتری بگیرد.
وی افزود: به جای برخورد جدی با تروریسم ما شاهد هستیم تروریسم تبدیل به یك سوژه و موضوعی برای تجارت شده و ایرانی كه در صف نخست مبارزه با تروریست بهای سنگینی پرداخت كرده متهم به تروریست می شود اما جای شگفتی ندارد چون كسانی كه ایران را متهم می كنند در كمپین تبلیغاتی خود در زمان انتخابات اعلام می كردند دولت های قبلی آمریكا سهم زیادی در ایجاد تروریسم داشتند.

** تلاش ها از طریق بنگلادش برای كمك رسانی به آوارگان میانمار ادامه دارد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای كمك به مسلمانان روهینگیایی یادآور شد: ما با میانمار روابط سیاسی داریم اما در این كشور سفارتخانه نداریم و سفیر ما در تایلند به عنوان سفیر آكردیته ایران در برمه فعالیت می كند.
قاسمی افزود: با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما در تایلند تلاشهای وسیعی را آغاز كرد و در تماس با دولت میانمار بوده تا برای ارسال هیات به این مناطق و كمك های انسان دوستانه به مردم مجوزهای لازم را دریافت كند كه متاسفانه دولت میانمار این مجوزها را نداد
وی در عین حال گفت:این اقدام دولت میانمار منحصربه ایران نبوده با بقیه كشورها هم از چنین سیاستی پیروی كرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: تلاش ها از طریق بنگلادش برای كمك رسانی به آوارگانی كه از این فاجعه عظیم نجات یافته اند، ادامه دارد ودر حال پیگیری هستیم تا بتوانیم هر چه زودتر محموله كمك های انسان دوستانه را به دست مردم مسلمان میانمار برسانیم.

**امیدواریم سفر وزیر خارجه پاكستان به تهران سنگ بنای درك و فهم مشتركات بیشتر دو كشورباشد
سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص سفر وزیر امورخارجه پاكستان به تهران نیز گفت: خواجه محمد آصف كه صبح امروز وارد تهران شد از ساعت 10:30 امروز مذاكرات خود را با دكتر ظریف آغاز كرده است.
قاسمی افزود: موضوعات متعددی از جمله سیاسی، اقتصادی، امنیتی و مرزی بین دو كشور وجود دارد كه در مداكرات درباره آن بحث و تبادل نظر می شود.
وی ادامه داد: با توجه به این كه دولت پاكستان جدید است و ایشان هم وزیر خارجه جدید این كشور است این سفر انجام شده است، در این سفر مباحث مورد علاقه دو كشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد كه امیدواریم سنگ بنای برای درك و فهم مشتركات بیشتر برای دو كشور ایران و پاكستان باشد.

** ستاد اربعین در وزارت كشور تشكیل شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این وزارتخانه برای مراسم اربعین حسینی گفت: از مدت ها پیش ستاد اربعین در وزارت كشور با حضور سایر ارگان های كشور از جمله بخش كنسولی وزارت خارجه و نمایندگی ایران در عراق تشكیل می شود و برنامه ریزی های لازم را برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین مورد پیگیری قرار داده و این جلسات ادامه خواهد داد.
قاسمی افزود: امیدواریم با استفاده از تجارب سال قبل با امكانات و تسهیلات بیشتر در خدمت زائران باشیم.
وی در پاسخ به سوالی در برنامه نشست آستانه 6 گفت:در نشست آستانه 6 ادامه مباحث آستانه پنج پیگیری می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قبل از اجلاس اصلی در آستانه 6 ما روز نخست اجلاس كارشناسی را بین سه كشور خواهیم داشت و امیدوارم كه مباحثی كه از اجلاس قبلی باقی مانده در اجلاس ششم نهایی شود و مرزها در نقاط كاهش تنش مشخص شود.

** تعطیلی مدرسه ایرانی در شارجه موضوع قدیمی است
قاسمی در خصوص تعطیلی یك مدرسه ایرانی در شارجه نیز گفت: این موضوع سیاسی نیست بلكه یك موضوع نسبتا قدیمی است.
قاسمی افزود: یكی - دو سال است بعضی موضوعات فنی بین این مدارس و مقامات شارجه اعم از ساختمان، مدیریت و كتاب های درسی و چگونگی مدیریت این مدارس وجود داشته است كه امیدواریم با توجه با مذاكرات طی روزهای گذشته طرفین و هیات اعزامی وزارت آموزش و پروش تفاهمات لازم را داشته باشند و مدرسه شارجه برقرار شود، مدرسه ابوظبی هنوز به كار خود ادامه می دهد.
سیام**9254**2021**1336
خبرنگاران: سجاد خسروانیان و داوود مرادپور**انتشار: مهرنوش خانزائی
۰ نفر