۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82661073
T T
۰ نفر
احياي حيات تاريخي خانه سيمين و جلال مطالبه ما از مديريت شهري است

تهران-ايرنا-مدير پروژه طرح مرمت و احياي خانه سيمين دانشور و جلال آل احمد گفت: تغيير كاربري مكان ثبتي از مسكوني به فرهنگي به عنوان يك الزام قانوني و تملك پلاك شهري و احياي حيات تاريخي خانه سيمين دانشور و جلال آل احمد مطالبات مسئولان اين پروژه از مديريت شهري است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فرزاد رستمي فر شامگاه يكشنبه در آيين بزرگداشت چهل و هشتمين سالروز درگذشت جلال آل احمد با يادي از سيمين دانشور و شمس آل احمد در فرهنگسراي شفق، با ارائه گزارشي در مورد مرمت و بازسازي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور اظهار كرد: با توجه به تغييرات مديريت شهري حدود چهار سال اين پروژه در حال انجام است.
مدير پروژه طرح مرمت و احياي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور، ايجاد يك مركز محله حدفاصل خانه نيما و جلال در محدوده موثر طرح، تغيير كاربري مكان ثبتي از مسكوني به فرهنگي به عنوان يك الزام قانوني، تملك پلاك شهري و احياي حيات تاريخي، تكميل فرايند مرمت با الزام احياي معنوي اثر تاريخي و مستندسازي را از مطالبات مسئولان اين پروژه از شهرداري تهران عنوان و ابراز اميدواري كرد: با تغيير مديريت شهري و شوراي شهر تهران، اين مطالبات مورد توجه قرار بگيرد و محقق شود.
رستمي فر با تاكيد بر اينكه هدف از مرمت خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور، يك بازسازي عيني به صورت يك مجسمه شكلي نيست، اظهار كرد: كاركرد اين بنا در آينده مبتني بر اعتباري است كه مورد درخواست قرار مي گيرد، ما به هيچ عنوان نمي خواهيم اتفاقي كه بر سر خانه شهيد بهشتي و شريعتي افتاد در اين خانه تكرار بشود.
وي تخصيص كاربري خانه موزه با رويكرد غيرساكن و پويا را از ديگر مطالبات مسئولان پروژه مرمت و احياي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور از شهرداري تهران عنوان كرد و گفت: قرار نيست ما تصوير را هر روز به بازديدكننده نشان دهيم، قرار است همان طور كه ذهن جست و جو سيمين و جلال سوالاتي را مطرح مي كرد ، بازديدكنندگان با سوالاتي از اين خانه بيرون بروند به دنبال سوالات جديد به اين خانه بازگردند.
مدير پروژه طرح مرمت و احياي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور افزود: تكميل مرمت و بازسازي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور علي رغم هياهويي كه در رسانه ها است، از نظر مهندسان مشاور 70 درصد رشد داشته است و سيستم تهويه ابن بنا بايد به صورت هماهنگ انجام شود.
رستمي فر، ساخت تنديس هاي پيشنهادي و كارسازي آن در مجموعه، مرمت اشيا و لوازم خانه در هماهنگي با طرح، كارسازي سيستم تجهيزات ويدئو آرت (هنر ويدئويي)در فضاي نمايشگاهي بنا را از ديگر بخش هاي اين خانه عنوان كرد كه بايد تكميل شود.
وي تاكيد كرد: موضوع بازسازي خانه تاريخي سيمين و جلال، سرهم كردن مقداري مصالح ساختماني به روش روز نيست بلكه سطح تاثير آن حداقل در منطقه اي به وسعت منطقه شميرانات است.
عضو هيات مديره شركت مهندسين مشاور آمود با بيان اينكه در نزديكي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور، خانه معروفترين مشاهير، نيما يوشيج قرار دارد، افزود: در تعريف سناريوي مرمت خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور، در تلاشيم كه بتوانيم اين 2 خانه را به عنوان يك مركز محله جز آورده هاي نوين شهرسازي داشته باشيم، در منطقه اي مسكوني، پيشنهاد اول ما در مقياس شهر، تعريف كانون فرهنگي به عنوان كانون شعر، داستان و ادب در خانه جلال آل احمد بوده است.
رستمي فر با اشاره به مساحت 420 متر مربعي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور، اظهار كرد: در پلاك شرقي خانه سيمين و جلال، يك ساختمان ساخته شده كه در مقياس شهر، پيشنهاد احداث يك پارك موزه را براي احصاي حياط تاريخي، همان حياطي كه مضمون بعضي از روايت هاي جلال آل احمد در كتاب «سنگ بر گوري» است، داده شد.
وي درباره مرمت و بازسازي خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور در مقياس منطقه و محله گفت: با توجه به اينكه ساكنان و سازندگان اصلي اين خانه در قيد حيات نيستند، پيشنهاد اصلي ما تغيير كاربري اين ساختمان به حوزه حقوق عمومي است يعني كاربردي اين خانه به صورت قانون به منظور محدودكردن مداخلات سوداگرانه احتمالي مديريت شهري در هر زمان، از مسكوني به فرهنگي تبديل شود.
مدير پروژه طرح مرمت و احياي خانه سيمين دانشور و جلال آل احمد با بيان اينكه براي شناخت خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور به متون تاريخي و نوشته هاي جلال آل احمد مراجعه شد، افزود: آن چيزي كه در حال حاضر در محدوده اثر وجود دارد شامل تغييرات و الحاقاتي است كه دوره هاي بعد به ساختماني كه سال 1332 توسط جلال، ساخته شده، اضافه شده است.
رستمي فر اظهار كرد: با مطالعه مكاتبات جلال آل احمد با سيمين دانشور در طول ساخت اين خانه، متوجه شديم كه اين ساختمان، يك فضاي آب انبار هم داشته كه در زمان ورود به اين خانه، اين آب انبار قابل بازديد و دسترسي نبود، ما در تغيير كاربري، اين فضا را خالي، احيا و به مجموعه مساحت ساختمان اضافه كرديم.
وي با بيان اينكه براي مرمت خانه جلال آل احمد و سيمين دانشور و تخصيص كاربري مناسب آن تحولاتي تاريخي مدنظر نظر قرار گرفت، افزود: براين اساس مستندنگاري و نقشه هاي فني براي استحكام بخشي و تفكيك فضاي ساختمان اتفاق افتاد.
مدير پروژه طرح مرمت و احياي خانه سيمين دانشور و جلال آل احمد گفت: ساخت تنديس از سيمين و جلال احمد در محوطه خانه به مديريت شهري پيشنهاد داده شده و منتظر تاييد آن هستيم حتي مي توان خودروي مورد علاقه آل احمد را نيز در بخشي از خانه قرار داد و حس تاريخي را به آن بازگرداند.
به گزارش ايرنا، منزل مسكوني جلال آل احمد و سيمين دانشور با مساحت 420 متر مربع، با زيربناي حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در منطقه يك شهرداري تهران، خيابان دزاشيب، بن بست ارض قرار دارد، اين خانه سال 1393 توسط شهرداري تهران خريداري شد و به همت شركت توسعه فضاهاي فرهنگي در حال مرمت و بازسازي است.
اين خانه سال 83 با شماره 11466 در فهرست ميراث ملي ثبت شده است.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي انتشاردهنده:موسي فعاليان
تهرام/7245/ 1539