۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82658166
T T
۰ نفر

صدور كیفرخواست علیه چند مقام سابق تركیه در آمریكا

۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82658166
صدور كیفرخواست علیه چند مقام سابق تركیه در آمریكا

آنكارا- ایرنا- دادستانی ایالات متحده در ارتباط با پرونده رضا ضراب بازرگان ایران تبار تركیه، علیه چند مقام دولتی سابق تركیه از جمله ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد سابق كیفرخواست صادر كرده و همه آنها را به عنوان متهم تحت تعقیب قضایی قرار داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از شبكه تلویزیونی ان.تی.وی تركیه، این افراد متهم به كمك‌ پنهانی به دولت ایران برای دور زدن تحریم های تصویب شده سازمان ملل و سوء استفاده از نظام مالی بانكی آمریكا هستند.
به گزارش این رسانه، كیفرخواست این افراد در دادگاهی در منهتن نیویورك ثبت شده و در آن ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد سابق تركیه به دریافت دهها میلیون دلار رشوه نقدی با هدف دور زدن تحریم های ایران و پنهان كردن نقل و انتقال مالی دولت ایران از طریق سیستم مالی ایالات متحده متهم شده است.
در كیفرخواست صادر شده، علاوه بر چاغلایان، نام سلیمان اصلان رئیس سابق هالك بانك تركیه و لونت بالكان و عبدالله هپّانی معاونان سابق این بانك نیز دیده می شود.
این افراد متهم هستند كه بر خلاف قوانین بین المللی، به نفع ایران صدها میلیون دلار را از طریق شبكه بانكی آمریكا و تركیه جا به جا كرده و میلیون ها دلار رشوه در این خصوص دریافت كرده اند.
بنا به اعلام ان.تی.وی تركیه، كیفرخواست صادر شده در ادامه رسیدگی به پرونده رضا ضراب بازرگان ایرانی تبار ‌تركیه ای تنظیم شده است.
رضا ضراب كه سال گذشته به اتهام پولشویی و نقض تحریم های ایران در آمریكا بازداشت شد، به سوء استفاده از شبكه مالی و بانكی آمریكا برای معامله با ایران نیز متهم شده است.
در این پرونده كه تعداد متهمان آن اكنون به 9 نفر رسیده، همچنین محمد هاكان آتیلا مدیر هالك بانك تركیه نیز تحت تعقیب قضایی قرار دارد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری