۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۵۹
کد خبر: 82652813
T T
۰ نفر
صدور بيش از 300 كد شناسايي براي سازندگان مصنوعات طلا وجواهر خراسان رضوي

مشهد- ايرنا- معاون نظارت و ارزيابي اداره كل استاندارد خراسان رضوي گفت: از آغاز اجراي طرح اعطاي كد شناسايي به سازندگان مصنوعات طلا و جواهر، از سال 88 تاكنون، براي بيش از 300 كارگاه طلاسازي استان كد اختصاصي را صادر كرده است.

حامد محمدي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: البته با توجه به شرائط ناشي از ركود در صنعت طلا و جواهر، تنها 174 مورد از اين كارگاه ها در استان فعال هستند.
وي گفت: اعمال استاندارد طلا و رعايت عيار 750 در مصنوعات ساخته شده از اين فلز طبق قوانين سازمان ملي استاندارد اجباري است و تنها مرجع نشان گذاري و تعيين عيار طلا نيز سازمان استاندارد است.
محمدي با اشاره به اهميت عيارسنجي طلا و جواهر در ميزان امنيت اقتصادي جامعه به لحاظ رواني افزود: اين اداره كل پارسال در قالب يك گروه متشكل از نمايندگان كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز استانداري، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره كل تعزيرات حكومتي و اتحاديه طلا، جواهر و نقره در بازديد از مراكز توليد و عرضه طلا و جواهر استان، بيش از600 مورد نمونه برداري از كالاها و مصنوعات اين صنف انجام داده است.
وي اظهار كرد: آزمون هاي صورت گرفته از اين نمونه ها نشان مي دهد عيار طلا در شهرستان مشهد در وضعيت قابل قبول و حتي مي توان گفت در وضعيت خوبي قرار دارد.
وي در تشريح عيار طلا گفت: اگر مجموع وزن محصول طلا هزار باشد طلاي به كار رفته در آن بايد 750 باشد و بقيه وزن به فلزاتي نظير مس، نقره و ديگر مشتقات تعلق دارد.
معاون اداره استاندارد خراسان رضوي، عمده نظارت هاي صورت گرفته در استان را مربوط به شهرستان مشهد عنوان و بيان كرد: در صورتي كه ميزان عيار طلاي موجود در يك واحد صنفي بين 478 تا 750 باشد به آن واحد تذكر داده و اگر بين 745 تا 747 باشد، اخطار داده مي شود.
وي افزود: واحدهايي كه محصولات عرضه شده در آنها زير 745 باشد بلافاصله به دستگاه قضايي معرفي مي شوند كه به همين دليل پارسال پنج سازنده طلا و 11 واحد صنفي عرضه اين فلز گرانبها در استان به مراجع قضايي معرفي شدند.
وي به كلمه 'k' به عنوان نام استان و شماره كارگاه سازنده طلا برروي اين محصولات اشاره كرد و گفت: همه كارگاههاي توليد مصنوعات طلا و جواهر داخلي بايد اين كد شناسايي و نشان را به صورت حك شده بر روي محصولات خود داشته باشند، و نبود اين كد بر روي يك محصول به معناي قاچاقي بودن آن مصنوع طلا است.
محمدي، آغاز دور جديد بازرسي هاي مشترك واحدهاي نظارتي دستگاههاي مختلف از واحدهاي صنفي عرصه طلا و جواهر در مشهد را از نيمه دوم سال اعلام كرد و گفت: در پنج ماهه نخست سال 96 از 55 كارگاه طلاسازي بازديد به عمل آمد كه هيچ مورد مبني بر وجود نمونه بحراني با عيار زير 745 ثبت نشده است.
هم اكنون هزار و 500 واحد صنفي در عرصه طلا و جواهر و 160 توليد كننده مصنوعات از اين فلز گرانبها در سطح شهر مشهد مشغول به فعاليت هستند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
3221/5132