۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82652143
T T
۰ نفر

خريد تضميني گندم در خمين 70 درصد افزايش يافت

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82652143
خريد تضميني گندم در خمين 70  درصد افزايش يافت

خمين - ايرنا - رئيس تعاون روستايي خمين گفت: خريد تضميني محصول گندم در اين شهرستان نسبت به سال زراعي گذشته 70 درصد افزايش يافته است.

علي عبدي روز شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: حدود 30 هزار تن گندم مازاد بر مصرف كشاورزان امسال به قيمت تضميني در مراكز خريد تعاون روستايي اين شهرستان خريداري شده است كه اين رقم پارسال حدود 19 هزار تن بوده است.
وي اظهار كرد: خريد تضميني گندم در سال زراعي قبل توسط آسياب هفت سواران و مباشران غله در مراكز خريد تعاون روستايي خمين خريداري مي شد اما امسال تنها توسط تعاون روستايي انجام شد.
عبدي با بيان اينكه 50 درصد از مطالبات كشاورزان گندمكار پرداخت شده است، اظهاركرد: بقيه مطالبات نيز با اعلام دولت به زودي پرداخت مي شود.
رئيس اداره تعاون روستايي خمين گفت: گندم توليدي اين شهرستان در 10 مركز خريد به مدت 2 ماه خريداري شد و بخشي از محصول به اراك حمل شده و بخشي نيز در انبارهاي ذخيره سازي شده است.
عبدي بيان كرد: كيفيت گندم توليدي امسال شهرستان در همسنجي با توليد پارسال مطلوبتر ارزيابي و درصد سن زدگي محصول كمتر شده است.
وي اظهار كرد: يك هزار و 100 تن از محصول جو خريداري شده از كشاورزان اين شهرستان در سال زراعي جاري در بورس فروخته شده است.
رئيس تعاون روستايي خمين گفت: طبق ماده 33 قانون افزايش بهره وري محصولات كشاورزي، دولت جو خريداري شده از كشاورزان را بايد به نرخ تضميني در بورس بفروشد.
به گفته وي پرداخت بهاي محصول جو خريداري شده از كشاورزان منوط به فروش اين محصول در بورس بود كه از اين طريق 90 درصد مطالبات كشاورزان تاكنون پرداخت شده است.
45 هزار تن محصولات گندم و جو شامل 31 هزار تن گندم آبي و ديم و 14 هزار تن محصول جو از سطح زير كشت 6 هزار و 200 هكتار گندم آبي، 9 هزار و 250 هكتار گندم ديم و چهار هزار و 350 هكتار جو آبي برداشت شده است.
52 درصد از جمعيت 105 هزار نفري خمين كشاورز هستند و مهمترين محصولات آن گندم، جو، سيب زميني، پياز، لوبيا و ذرت علوفه اي است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري