۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰
کد خبر: 82652133
T T
۰ نفر
جاكارتا پست: حقيقتي كه نويسنده طغيان گر در مورد شيعه مالزي پي برد

كوالالامپور – ايرنا - روزنامه 'جاكارتا پست' در مقاله اي به نوشته هاي 'فيصل موسي' نويسنده مالزيايي پرداخت و با تشريح ديدگاه وي در مورد اسلام و شيعه، نوشت: اين نويسنده معتقد است شيعه نخستين مذهبي بوده كه وارد اين منطقه شده است.

به گزارش ايرنا، 'شارون نديم' در اين مقاله كه روز شنبه منتشر شد، 'فيصل موسي' معروف به 'فيصل تهراني' را نويسنده طغيان گر مالزي' خواند و نوشت كه وي بيش از 30 رمان، داستاه كوتاه، شعر و نمايشنامه دارد.
براساس اين گزارش، رمان 1515 فيصل تهراني كه در رشته مطالعات مالايي در دانشگاه 'كلوگن' تدريس مي شود در سال 2005 جايزه كتاب ملي مالزي را دريافت كند.
'شارون نديم' نوشت: اما فيصل تهراني، چهره اي كه در خصوص ادبيات مالزي مي نوشت، به سرعت به اين دليل كه در مورد موضوعات مرتبط با شيعه در مالزي مي نوشت و اين يك 'تابو' بود، از چشم دولت مالزي افتاد.
بر اساس اين مقاله، 6 اثر از اين نويسنده مالزيايي شامل پنج رمان و يك نمايشنامه همچنان در مالزي ممنوع هستند. در يكي از اين آثار به نام 'سنگي در كوالا برانگ' گفته شده كه شيعه نخستين مذهب اسلامي بوده كه وارد اين منطقه شده است. حقيقتي كه فيصل در تحقيقات خود به آن پي برده است.
مقاله نويس 'جاكارتا پست' به نقل از 'فيصل تهراني' نوشت: اين حقيقت در زماني كه جنگ نيابتي بين عربستان سعودي و ايران وجود دارد، بسيار هراسناك است.
شارون نديم نوشت: دولت مالزي ضمن ممنوع كردن كتاب هايي كه از نظر مذهبي 'انحرافي' هستند، اعلام كرد اين قبيل كتاب ها 'مشتمل بر عناصري است كه مسلمانان را سر در گم كرده و باعث آسيب هاي اخلاقي مي شود'.
در اين مقاله به نقل از 'فيصل تهراني' آمده است: من با به چالش كشيدن وضعيت موجود از نظر ايدئولوژي، خود را در مقابل پروژه 'اسلام گرايي' دولت مالزي قرار داده ام و حتي يك نويسنده مشهور همچون من نيز مي تواند دچار دردسر شود.
در اين گزارش همچنين آمده است: برخي از آثار فيصل تهراني حتي در قفسه كتابخانه ها هم پيدا نمي شود و وي معتقد است اين سانسور تجاري اثبات كرده است كه ترس به طور موثري در حال خزيدن است. فيصل ممنوعيت اعمال شده عليه آثارش را 'شكل ديگري از ترور' و نشانه اي از 'ظهور افراط گرايي' مي داند و اقدامات دولت مالزي را در تضاد با تقويت اسلام دانست.
در اين مقاله به نقل از اين نويسنده مالزيايي آمده است: اسلام ديني است كه در مقابل مخالفت، انتقاد، عدم توافق و حتي اشكال انتقاد داخلي و خارجي مصون است. من معتقدم مذهب من اين ظرفيت را دارد، اما روحانيون مالايي به آساني خشمگين مي شوند و موضع گيري مي كنند.
وي افزود: من همچنان به ادبيات اعتقاد دارم. در اين جنگي كه توسط افراط گرايان تحميل شده است، كلمات و داستان ها ثابت كرده اند مي توانند سلاح هاي واقعي براي جنگ عليه آنها باشند. نويسندگان بايد هر چيزي از جمله ايده ها را تجربه كنند.
'فيصل تهراني' از فعالان ادبيات در منطقه جنوب شرق آسيا خواسته است براي غلبه بر چنين مشكلاتي در جامعه روش مشابهي در پيش گيرند و فراتر از گفتن داستان قدم بردارند و راهكار ارائه نمايند.
به گفته وي، در واقع ادبيات بحران ها را در مركز قرار مي دهد، نقض ها را برجسته مي سازد و مسائل را عمومي مي كند و ما به عنوان نويسنده بايد فراتر از اين عمل كنيم.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپيمان يغمايي