۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۴۸
کد خبر: 82648473
T T
۰ نفر
بخش هاي غير دولتي براي انجام فعاليت هاي فرهنگي در مناطق حاشيه شيراز همكاري كنند

شيراز- ايرنا- مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري فارس گفت: براي كاهش بزهكاري و آسيب هاي اجتماعي در مناطق حاشيه اي كلانشهر شيراز، انجام فعاليت هاي فرهنگي همه جانبه ضرورتي انكار ناپذير است و انتظار مي رود بخش هاي غير دولتي از جمله شهرداري همكاري و مشاركت بيشتري داشته باشند.

سيد علي محمد موسوي، سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: براي اجراي برنامه هاي موثر فرهنگي در مناطق حاشيه شهر شيراز، هماهنگي بين دستگاه هاي دولتي به خوبي ايجاد شده و با وجودي كه نقشه راه در اين زمينه مشخص است اما در بخش هاي غير دولتي آنچنان كه توقع مي رفت، انتظارات برآورده نشده است.
وي بيان داشت: آنچه در مورد مناطق حاشيه شهر مد نظر است، مساله بازآفريني شهري است كه زير بناي آن انجام امور فرهنگي و اجتماعي است و از فروردين 96 كه براي اين مهم اعتبار تخصيص يافته، برنامه ريزي براي اين فعاليت ها آغاز شده و جامعه هدف آموزش هاي لازم را فرا گرفته اند.
موسوي گفت: در قالب اين برنامه ريزي، انجام اقدام هاي پيشگيرانه براي كنترل جرائم خشن مانند سرقت و زورگيري در مناطق حاشيه اي و آسيب خيز شهر، مهمترين مساله اي است كه براي تحقق آن تلاش مي كنيم.
مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري فارس: در كنار شناسايي علل و عوامل آسيب هاي اجتماعي و كاستن از آنها، موضوع سواد آموزي، تامين بهداشت و درمان و ايجاد اشتغال در مناطق حاشيه شهر از عمده مسائلي است كه پيگيري و دنبال مي شود.
موسوي، بر موضوع توانمند سازي ساكنان مناطق حاشيه اي شهر تاكيد كرد و گفت: شماري از ساكنان اين مناطق كه از امكانات بهتري برخوردار شدند از اين محلات مهاجرت كرده و از فضاي بزه دور شدند.
مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري فارس، همچنين به وضعيت مناطق بافت تاريخي شيراز اشاره كرد و بيان داشت: ظرف سال هاي اخير بسياري از افراد ساكن در اين بافت به مناطق ديگر مهاجرت كردند و در اين مدت عده اي ديگر كه بيشتر آنها از اتباع خارجي هستند در اين مكان ها ساكن شده اند.
موسوي ادامه داد: به دليل اينكه زمينه آسيب هاي اجتماعي و بزه در اين بافت ها فراهم بوده، آمار بزهكاري در اين مناطق گسترش يافته است.
او گفت: با توجه به اين موضوع، نظارت اجتماعي به ويژه در بافت هاي مياني كه آمار بزه بيشتر است افزايش يافته و پليس در چارچوب برنامه اي جامع، اين مناطق را پاكسازي و افراد خطر ساز را جمع آوري مي كند.
وي بيان كرد: در بافت تاريخي شيراز نيز انجام فعاليت هاي فرهنگي مي تواند به عنوان عاملي بازدارنده از ميزان آسيب هاي اجتماعي و بزهكاري بكاهد، به عنوان نمونه ايجاد دانشگاه هنر و مجموعه توريستي در منطقه سنگ سياه كه در بافت تاريخي اين شهر قرار دارد و داراي جاذبه هاي گردشگري بسياري است به احياي دو باره اين محيط كمك كرده است.
موسوي ادامه داد: انجام فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي در مناطق حاشيه اي و بافت تاريخي شيراز بايد به صورت پيوسته و با مشاركت دستگاه هاي مختلف انجام شود زيرا اين كار به تنهايي از عهده يك نهاد و يا دستگاهي خاص برنمي آيد و نتيجه اين تلاش و فعاليت هاي مستمر نيازمند گذشت زمان است و به تدريج دستاوردهاي آن را مشاهده خواهيم كرد.
2027 /6118
خبرنگار: سيد احمد نجفي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي