۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۴
کد خبر: 82647926
T T
۰ نفر
فلاح: مربیان مقصر اصلی شكست كشتی آزاد در جهانی پاریس/ توجه وزیر اتفاق خوبی است

تهران - ایرنا - دارنده مدال طلای پیكارهای كشتی آزاد قهرمانی سال 1993 تورنتو كانادا گفت: 7 آزادكار، مربیان و كادر مدیریتی فدراسیون مقصرین شكست كشتی ایران در پیكارهای جهانی بودند اما در این بین مربیان تیم ملی نتوانستند نقش خود را در كشتی های حساس و سخت به خوبی ایفا كنند.

«اكبر فلاح» روز سه شنبه درخصوص ناكامی بزرگ كشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی فرانسه به خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط سخت برخی مبارزه ها، مربیان تیم ملی نتوانستند به داد شاگردان خود برسند. مربیانی كه در طول سال به مسافرت های مختلف برون مرزی می روند باید تجربه لازم را داشته باشند كه در چنین لحظات سختی به كشتی گیران خود كمك كنند و اگر نتیجه چیزی به غیر از این باشد، یعنی تنها مسافرت رفته اند.
وی حسن یزدانی دارنده مدال طلای رقابت های جهانی پاریس را ستاره كشتی ایران دانست و گفت: او با كسب این مدال طلا آبروی كشتی را حفظ كرد و جای شكر دارد كه یك كشتی گیر از هشت نفر اعزامی به رقابت های جهانی به مدال طلا رسید و این یعنی پرچم كشتی ایران هنوز بالا است و باید به او افتخار كرد.
فلاح ادامه داد: حال جای سئوال است كه اگر مربی سازنده حسن یزدانی (همت مسلمی) در كنار تیم ملی در رقابت های جهانی پاریس حضور پیدا می كرد، جای دیگر مربیان را تنگ می كرد؟ و با وجود اعزام نفرات اضافه به رقابت های جهانی با هزینه فدراسیون، اكنون باید پاسخگو باشند چرا مربی یزدانی را نبردند و چرا این نتایج ضعیف به دست آمده است.
دارنده دو مدال طلا و نقره جهان یادآور شد: مربیان سازنده با حضور در رقابت های بین المللی می توانند نكات فنی خوبی را یاد بگیرند و آن را در باشگاه ها به شاگردان خود بیاموزد.
فلاح با اشاره به اینكه هیچگاه قهرمانی در رویدادی همچون جام جهانی، نمی تواند معیاری برای كشتی باشد، تصریح كرد: تیم ها در جام جهانی با نفرات اصلی خود نمی آیند و اگر هم باشند ناآماده هستند چرا كه مسابقه مهمی نیست و نباید در این خصوص بزرگنمایی كرد زیرا این برای كشتی ما خوب نیست.
وی با اشاره به اینكه قصد تخریب كشتی و یا فدراسیون را ندارد تصریح كرد: از كسانی هستم كه معتقدم افرادی همچون رسول خادم به عنوان یك قهرمان باید در راس فدراسیون باشند اما ایراداتی نیز در كارشان هست كه برطرف شدن آن به سود كشتی خواهد بود.
به گفته فلاح مربیانی اكنون در تیم ملی حضور دارند كه طی این چند سال به اندازه مربیان تاریخ تیم ملی به مسافرت خارجی رفته اند و بیشترین انتقاد به سمت افرادی است كه طی این سال ها حق بسیاری از مربیان سازنده كشتی كشور را ضایع كرده اند.
وی بیان داشت: ملی پوشان كشتی ایران در رقابت های قهرمانی جهان در فرانسه به اندازه توانایی های خود ظاهر نشدند زیرا به نظر من آزادكارانی همچون اطری، امیر محمدی و یدالله محبی توانایی این را داشتند كه حتی به نیمه نهایی راه یابند و حسین خانی در وزن 70 كیلوگرم نیز باید فینالیست می شد اما متاسفانه ناموفق بودند و امیدوارم در رقابت های بعدی جبران كنیم.
دارنده مدال نقره رقابت های جهانی 1995 آتلانتا آمریكا ادامه داد: اجرای تاكتیك و شیوه ثابت، همه جا جواب نمی دهد. یك كشتی گیر در ابتدای مسابقه با خاك كردن حریف امتیاز می گیرد و تا لحظات آخر آنرا نگه می دارد اما در ثانیه های پایانی با زیرگیری حریف، شكست می خورد و در مجموع تاكتیك ملی پوشان ما در این رقابت ها اشتباه بود و بیشتر آنها با اختلاف یك امتیاز باختند كه نقش مربیان در این ناكامی بیشتر به چشم می آید.
وی بیان داشت: البته در این خصوص باید صحبت های فنی مربیان را بشنویم و سپس در خصوص مباحث ریز فنی قضاوت كرد.
این مربی سازنده تهران درخصوص اینكه آیا باز هم می توان به هفت ملی پوش حذف شده از رقابت های جهانی در مسابقات آینده اعتماد كرد؟ گفت: هر هفت آزادكار تیم ملی در رقابت های جهانی پاریس استحقاق كسب مدال را داشتند اما در شرایطی كه ملی پوشان در برخی كشتی ها در تنگنا و فشار بودند، مربیان نتوانستند كمكی به آنان كنند و به طور حتم همگی آنها ظرفیت كسب مدال های جهانی را در آینده خواهند داشت و اینطور نبوده كه در خانه خوابیده بودند و یكدفعه راهی مسابقات جهانی شدند.
فلاح تاكید كرد: حضور در مسابقات جهانی پس از قهرمانی در مسابقات انتخابی حق كشتی گیران اعزامی بوده و باید دوباره به آنها فرصت داد تا جبران كنند و اینكه آنها را بگذاریم گوشه دیوار و متهم كنیم، چیزی درست نمی شود.
فلاح خاطر نشان كرد: كشتی گیری كه برای نخستین مرتبه در رقابت های جهانی و با حضور تعداد زیادی تماشاگر مقابل حریفان جهانی مبارزه می كند، تازه متوجه می شود كه می تواند آنها را شكست دهد و به همین دلیل باید به آنها فرصت داد و هفت آزاد كار دیگر تیم ملی با شركت در رقابت های انتخابی سال آینده فرصت حضور دوباره در رقابت های جهانی را خواهند داشت.

*توجه وزیر به كشتی اتفاق خوبی است
وی درخصوص نامه وزیر ورزش در خصوص علل بررسی شكست كشتی آزاد و همچنین بیانیه فدراسیون درخصوص این نامه گفت: وزارت ورزش این كار را برای همه رشته ها انجام داده و اتفاقا كار خوبی است كه نشان می دهد وزارت ورزش توجه دارد و هیچ ناراحتی ندارد و به نظرم رسول خادم در جلسه ای با وزیر ورزش خواسته های خود را مطالبه كند كه آنها تاكنون برای كشتی چكار كرده اند و اینكه آیا بودجه فدراسیون را به موقع و به طور كامل پرداخت كرده اند؟
وی اظهار داشت: كشتی همواره در بازی های المپیك، بازی های آسیایی و رقابت های جهانی برای كشورمان مدال آورد بوده و جور بسیاری از رشته ها را نیز كشیده و برغم این همه موفقیت توجه كافی به این رشته از سوی مسئولان نمی شود و رسول خادم باید به وزیر ورزش پاسخ داده و از او بخواهد كه به كشتی توجه داشته باشد.
فلاح در پاسخ به این سئوال كه آیا اكنون فرصت آن نیست تا با حضور در كادر فنی تیم ملی به كشتی كمك كند؟ گفت: همین كه در باشگاه خود آزادكارانی را تربیت می كنم كه بتوانند افتخار آفرینی كنند این یعنی كمك به كشتی و اینكه انتقادی به كشتی می كنم به معنی آن نیست كه می خواهم مربی تیم ملی شوم چرا كه برای كشتی صحبت می كنم و به مربیگری تیم ملی فكر نمی كنم. من با رسول خادم و محمد طلایی سرمربی تیم ملی دوستی دیرینه دارم و اگر انتقاد سازنده ای می كنم باید خوشحال شوند.
وی بیان داشت: مواردی را كه بیان كردم به هیچ عنوان به معنی تلاش برای تغییر سرمربی و یا مربیان تیم ملی نیست چرا كه اعتقاد دارم آنها تا بازی های المپیك 2020 توكیو باید باشند و از سوی دیگر ضمن انتقاد پذیر بودن باید ایرادات خود را نیز برطرف كنند و به مربیان سازنده نیز توجه داشته باشند.
وزیر ورزش و جوانان پس از نتایج ضعیف تیم ملی از داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای خود خواست این موضوع را پیگیری كند.
فدراسیون كشتی نیز روز گذشته در واكنش به این نامه در بیانیه ای كه البته در سایت رسمی فدراسیون منتشر نشد، اعلام كرد: سازمان مدیریت كشتی كشور از اینكه وزارت ورزش و جوانان پس از رقابت‌های جهانی فرانسه، به فكر ورزش ملی كشور افتاد، خرسند است. چون متاسفانه در تمامی موفقیت های كشتی ایران در چند سال گذشته از كسب مدال طلا در كشتی آزاد المپیك پس از 16 سال و سایر موفقیت های كشتی كسی پیگیر دلایل كامیابی‌های كم نظیر تیم‌های كشتی ایران در سطح جهان نبود و ورزش ملی كشور تا امروز سهمی در تبریك و ملاقات با رئیس جمهور نداشت و همواره با مشكل ضیق وقت دوستان روبرو بوده است.
فدراسیون كشتی درحالی مدعی شده كه كشتی سهمی در ملاقات ها با رئیس جمهوری نداشته است كه رسول خادم رئیس فدراسیون كشتی در هیچكدام از دیدارهای متعدد رییس دولت تدبیر و امید با جامعه ورزش كشور كه به مناسبت های مختلف طی چهار سال گذشته برگزار شده ، حضور نیافته است.
رقابت های كشتی آزاد قهرمانی سال 2017 جهان روزهای سوم و چهارم شهریور ماه با حضور 56 تیم از سراسر جهان در سالن «آكور هتلز آرنا» شهر پاریس برگزار شد كه تیم ملی ایران با تك مدال طلای حسن یزدانی در وزن 86 كیلوگرم و با 16مجموع امتیاز در رده نهم قرار گرفت و تیم های آمریكا و روسیه نیز قهرمان شدند.
با توجه به اینكه جام جهانی كشتی همه ساله با حضور 8 تیم برتر رقابت های قهرمانی جهان برگزار می شود، تیم ملی كشتی آزاد ایران با این نتیجه ناامید كننده كه به هیچ عنوان در شان و جایگاه كشتی ایران نبود، در جام جهانی سال 2018 را كه در آمریكا برگزار می شود، حضور نخواهد داشت.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**1067** 1701
خبرنگار: رضا رمضانی* 1701