۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82646864
T T
۰ نفر
يك مسوول: رعايت استاندارد جهاني ضرورت صادرات در پسابرجام است

تهران- ايرنا- مديركل دفتر صادرات كالاي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: يكي از ضرورت‌هاي صادرات در پسابرجام و فراهم سازي زمينه بازگشت محصولات ايراني به سبد وارداتي كشورهاي اروپايي و آمريكايي، حركت شركت‌هاي صادراتي و توليدي طبق استانداردهاي جهاني است.

به گزارش دوشنبه تارنماي سازمان توسعه تجارت ايران، «محمود بازاري» افزود: امروزه با توجه به رقابت بازارهاي پيراموني براي خريد كالاهاي كشاورزي و غذايي ايران، بايد به سمت و سوي ارتقاي شاخص‌هاي كيفي پيش رويم.
به گفته وي، ماندگاري در بازارهاي هدف كشورهاي پيشرفته و درحال توسعه شرق و جنوب شرق آسيا و حتي در بازارهايي مانند روسيه و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، به روزرساني توليدات كشاورزي و غذايي طبق استانداردهاي كيفي و بهداشتي و ارائه محصولات در بسته بندي مناسب و جذاب و قابل عرضه در شبكه توزيع و فروش در بازارهاي هدف است.
به اعتقاد بازاري، توليدكننده و صادركننده ايراني بايد با فروش مستمر و پايدار محصولاتش مشروط بر توليد محصول با كيفيت، نگهداري مناسب آن و عرضه قابل قبول محصولات با بسته‌بندي صحيح و استاندارد و قيمت رقابتي شرايط حضور و فعاليت بيشتر در اين بازارها را فراهم سازد.
وي اذعان كرد: عادت‌هاي توليدكننده و صادركننده ايراني از بعد شاخص‌هاي كيفي همچون بسته‌بندي و استانداردهاي بهداشتي كالا سطح مناسبي ندارد.
به گزارش ايرنا، صدور فله اي و بسته بندي نامناسب محموله هاي ميوه و تره بار صادراتي ايران در سال هاي اخير سبب از دست رفتن بخشي از بازارهاي هدف و نيز جايگزين شدن كشورهاي رقيب شده است.
براي نمونه در بازار كشورهاي همسايه بويژه افغانستان و عراق كه عمده بازار صادراتي ايران را تشكيل مي دهند، كشورهاي بزرگ صادركننده ميوه و محصولات جاليزي از جمله تركيه تلاش كرده اند با عرضه محصولات خود در بسته بندي هاي مناسب ضمن توسعه بازار محصولات خود، ميزان ضايعات محموله هاي صادراتي را به حداقل برسانند.
نمونه اخير اين موضوع را مي توان در بازار قطر ديد كه صادركنندگان تركيه با برخورداري از بسته بندي مناسب و بهره گيري از كاميون هاي يخچالي و شناورهاي سردخانه دار، به سرعت بخش زيادي از تقاضاي بازار قطر را پوشش دادند.
الزام صادركنندگان براي صدور محصولات باغي و كشاورزي در قالب بسته بندي هاي مناسب و استانداردهاي جديد با هدف كاهش حجم ضايعات محموله هاي صادراتي در فرايند عرضه و صيانت از جايگاه و برند محصولات ايراني در بازارهاي هدف انجام شده است.
مسوولان سازمان توسعه تجارت اعلام كرده اند صدور فله اي و بسته بندي نامناسب به صادرات ميوه و تره بار كشور آسيب مي زند.
سازمان توسعه تجارت ايران بتازگي با ابلاغ بخشنامه اي به گمرك هاي سراسر كشور، براي هر يك از محصولات كشاورزي و باغي، حد استاندارد و نوع بسته بندي را مشخص كرده است.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام*9132*1961*تنظيم: فرزانه سلامت بخش**انتشار: مريم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد