۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82646415
T T
۰ نفر
50 بناي ارزشمند تاريخي استان مركزي نياز به تملك دارد

اراك - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي ادراه كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: 50 بناي ارزشمند تاريخي در اين استان به منظور جلوگيري از تخريب و حفظ سبقه تاريخي، نياز به تملك دارد.

صغري نيك پور روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: حمام حصار، منزل كلافي، منزل عماد و بانك شاهي بخشي از آثار تاريخي باارزش استان است كه به علت كم توجهي در سال هاي قبل آسيب جدي ديده و نياز به تملك و سپس مرمت دارند.
وي اظهار كرد: 25 بناي تاريخي نيازمند تملك در بافت تاريخي اراك واقع شده كه در حال حاضر توسط مالكان رها شده اند و بايد هر چه سريعتر عمليات مرمتي آن ها انجام شود تا سرعت تخريب كاهش يابد.
وي گفت: استانداري و شهرداري ها با تملك اين بناهاي تاريخي مي تواند در حفظ و نگهداري بناهاي ارزشمند ياريگر ميراث فرهنگي باشند.
نيك پور افزود: تملك بناهاي تاريخي با جلب مشاركت به‌ منظور ايجاد درآمد مي تواند به حفظ اين آثار كمك كند، تجربه اي كه ساير استان ها با تملك و تبديل بناها به موزه، مراكز علمي و فرهنگي از تخريب آنها جلوگيري كرده اند.
معاون ميراث فرهنگي ادراه كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: ايجاد انگيزه و تشويق مالكان و ورثه با هماهنگي ميراث فرهنگي براي تغيير كاربري خانه هاي تاريخي به هتل، كتابخانه و واحد فرهنگي راهكاري موفق در اين زمينه است.
نيك پورافزود: واحدهاي آموزشي عالي در اراك نيز مي توانند از اين بناها براي مهمانسرا و سالن هاي مورد نياز استفاده كنند و دستگاه هاي دولتي نيز با تملك برخي از اين بناهاي تاريخي و تبديل به اقامتگاه، فرهنگسرا و موزه در راستاي وظايف حاكميتي با گرايش فرهنگي اقدام كنند
وي اظهار كرد: اين اداره كل در تملك بناهاي تاريخي تنها است كه با استفاده از ظرفيت مشاركت بخش خصوصي مي توان اين بناها را از تخريب نجات داد و به درآمدزايي نزديك كرد.
نيك پور افزود: صنايع توليدي بزرگ استان مركزي مي تواند به عنوان حامي با تملك ابنيه تاريخي درآمد زايي كرده و از آثار گذشتگان نگهداري كند اما تاكنون از اين ظرفيت غفلت شده است.
بيش از 2 هزار جاذبه گردشگري در استان مركزي شناسايي شده كه 850 اثر تاكنون در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهيمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري