كمالوندی: قدرت نظامی به تنهایی نمی‌تواند اقتدار بین المللی ایجاد كند/برنامه بازدید خبرنگاران از سایت راكتور آب سنگین خنداب

تهران - ایرنا - معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این كه قدرت نظامی به تنهایی نمی‌تواند اقتدار بین المللی ایجاد كند در زمینه شفاف سازی و رفع برخی ابهامات و اهداف سوء رسانه‌ای گفت: قرار است در آینده نزدیك اصحاب رسانه را به سایت راكتور آب سنگین خنداب ببریم كه واقعیت را خودشان ببینند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز كمالوندی در آئین روز كارمند در محل این سازمان اظهار داشت: ناچاریم یك سری اطلاعات محرمانه را هم برای رفع سوء تفاهمات رسانه ای ارائه كنیم.
وی تاكید كرد: به نظر می‌رسد شیوع این ابهامات كاری ناجوانمردانه و در مسیر اهداف دشمن است؛ چیزی كه دشمن می‌خواهد این است كه از همین مطالب غلط برخی رسانه ها استفاده كند و در فضای بین المللی بیاید و ورود شركت های بین المللی را به كشور به تعویق بیندازد. اینها در جهت خدمت به كشور نیست.
كمالوندی گفت: انشاءلله در روزهای آینده گزارشی از پیشرفت‌ها و تحولات و عملكرد سال 1395 ارائه خواهیم داد و این حتما مردم را خوشحال می‌كند.
وی همچنین با بیان این كه اعتلای جمهوری اسلامی ایران باید به گسترش عدل در سراسر جهان كمك كند افزود: 37 سال انقلاب اسلامی ایران به دنبال این است كه اهدافی را محقق كند كه عمدتا در راستای اعتلای جمهوری اسلامی ایران است؛ این اعتلاء در جهت اقتدار باید به گسترش عدل در سراسر جهان كمك كند و این وظیفه ما شیعیان است.
معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی گفت: این مهم مستلزم جمع‌آوری اسبابی است كه اصطلاحا در علم روابط بین‌الملل به آن منابع قدرت و اقتدار گفته می‌شود و در نگاه كلاسیك و استراتژیك است كه بیشتر بها را به قدرت نظامی می‌دهند. در حالیكه امروز صرف قدرت نظامی به تنهایی نمی‌تواند اقتدار بین المللی ایجاد كند؛ به همین دلیل در حوزه‌های دیگر از جمله تصویر‌سازی نیز می‌بایست تلاش زیادی شود؛ تصویری از كشور ساخته شود كه مطابق واقعیت باشد؛ در واقع تلاش دشمن در جهت ارایه تصویری مخدوش از كشور است.
وی افزود: دشمنان می‌خواهند ایران هراسی كنند و با این كار جلوی رشد اقتصادی كشورمان را بگیرند؛ این در حالی است كه كشوری كه قدرت نظامی داشته باشد و اقتصاد خوبی نداشته باشد نیز نمی‌تواند موفق باشد و یكی از موضوعات مهم همین بحث اقتصاد است.
كمالوندی ادامه داد: می‌دانیم كشور به لحاظ اقتصادی مشكلات بسیاری دارد؛ اگر چه در مقایسه با مسیری كه كشورهای قدرتمند دنیا رفته‌اند این مشكلات از جنس مشكلاتی است كه قابل حل است به شرطی كه برای آنها برنامه داشته باشیم.

**برجام قدمی بود برای به حداقل رساندن مشكلات اقتصادی
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اضافه كرد: در كشور ظرفیت و استعداد بالایی برای رشد اقتصادی وجود دارد كه مردم در آن احساس آرامش كنند، مهم‌ترین ویژگی آن این است كه درانزوا بوده و در این راستا برجام قدمی بود برای به حداقل رساندن مشكلات اقتصادی؛ اینكه موفق است یا نه از نظر سیاسی هر كس می تواند متفاوت صحبت كند. در مجموع قرار است كشور شرایط نسبتا آرامی پیدا كند. مبادلات تجاری اش با وجود برخی مشكلات به راحتی انجام شود، بخشی از مشكلات حل شود و به سمت مسیری برود و فضایی ایجاد شود تا شركت‌های بزرگ بتوانند وارد فعالیت های اقتصادی شوند. هدف برجام این بود كه موانع اقتصادی برداشته شود.
وی تاكید كرد: ایران هراسی می‌تواند این فضا را ایجاد كند كه نتوانیم از میوه‌های رفع تحریم استفاده كنیم. به همین دلیل است كه دشمنان تلاش‌های خود را انجام می‌دهند كه با طرح موضوعاتی از قبیل تروریسم، حقوق بشر، مسائل منطقه و دسترسی به سایت های نظامی و .... به ایران هراسی دامن بزنند.
كمالوندی با اشاره به اینكه اگر در داخل كشور صداهایی به حركت ایران هراسی كمك كند به نظرم اگر نگوییم خیانت، قطعا در جهت خدمت هم نیست، افزود: این رویكرد ، بازی كردن در زمین دشمن و دیگران است. چرا؟ چون استكبار تلاش می‌كند با ایران هراسی و ایجاد ابهام، جوی ایجاد كند كه سرمایه گذاران بالقوه وارد حوزه اقتصادی كشورمان نشوند. لذا این نكته ای بسیار مهم است كه اخبار و اطلاعات ارائه شده مبتنی بر واقعیت باشد.
**غنی سازی در مسیر خود قرار گرفته و ادامه پیدا كرده است
سخنگوی سازمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در یك نگاه اگر ببینیم، در وضعیت فعلی مهم‌ترین موضوع برای ما در مذاكرات غنی‌سازی بود. بحمدالله غنی سازی در مسیر خود قرار گرفته و ادامه پیدا كرده است. ما 11 تن مواد غنی شده داشتیم و توانستیم با تبادل آنها مقادیر زیادی مواد خام وارد كشور كنیم كه این كار استراتژیك مهمی است. آیا این ظرفیت در كشور هست كه بتواند این مواد را تولید كند؟ اگر به جای 11 تن، 30 یا 50 یا 100 تن می‌داشتیم چه تغییری در صنعت هسته ای ایجاد می‌شد؟
وی افزود: یك تغییر البته در صحنه سیاسی می‌توانست ایجاد كند و آن این بود كه طرف مقابل نگران باشد از اینكه شما بر اساس محاسبه آنها مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای داشته باشید. در صورتی كه قرار بود این نگرانی آنها رفع شده و از سویی غنی‌سازی نیز حفظ شود.
كمالوندی در ادامه سخنانش با اشاره به مقاله های اخیر‌ دیوید آلبرایت در سایت isis، با موضوعات مختلف با هدف محروم ساختن ایران از حق غنی سازی، گفت: در این مقاله ها آمده است كه اگر نتوانسته ایم ایران را از داشتن غنی سازی منع كنیم؛ كشورهای منطقه را تحریك كنیم تا آنها بگویند هر چه كه به ایران داده‌اید ما هم می خواهیم تا این زمینه در صحنه بین المللی فراهم شود كه ایران از این حق محروم شود.
وی ادامه داد: این نیست كه اینها هدف خود را فراموش كردند كه غنی‌سازی در كشور ما نباشد؛ اگر آنها نتوانستند این حق را از ما بگیرند دلیل بر نخواستن آنها نیست بلكه به دلیل وضعیت خوبی است كه كشور در آن قرار دارد، لذا نتوانستند آمال خود را محقق سازند. البته نكته مهم این است كه دستاوردهای تكنولوژی و فناوری را از طریق كار سیاسی حفظ كنیم.
كمالوندی تصریح كرد: اعتقاد من این است كه در هسته ای مسیر درستی رفتیم و این راه، راهی است كه ما را به مقصد می‌رساند اما مواجه هستیم با اینكه عده‌ای غیر از این می‌گویند. مهم این است كه در داخل صنعت با اعتقاد به اینكه مسیر درستی رفتیم بتوانیم كار را ادامه دهیم. در این زمینه لازم است فضای بین‌المللی را باز كنیم كه بتوانیم به مواد اولیه دسترسی داشته باشیم. اگر این طور نباشد 100 تا 200 هزار سانتریفیوژ پیشرفته هم نصب كرده باشیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم؛ درست مثل ماشینی خواهند بود كه بنزین ندارد.
معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: ما كشوری نیستیم كه به لحاظ منابع اورانیوم غنی باشیم. تمام این موادی كه در طول سالها تولید كرده‌ایم به اندازه یكی از این محموله‌هایی نبوده كه وارد كشور كرده‌ایم. سرمایه‌گذاری اصلی دشمنان ما روی اشتباهات ماست نه كارهای خودشان.
وی همچنین با اشاره به نقل قول رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ان شاء الله بتوانیم از گردنه ترامپیسم عبور كنیم همانگونه كه تاكنون از بحران های مختلف عبور كرده‌ایم. امیدواریم كشور در جایگاهی قرار بگیرد كه جزء 8-7 كشور بازیگر اصلی در دنیا باشیم. این دور از انتظار نیست و شدنی است. این موضوع باید باور تك تك افراد جامعه باشد و مسؤولین باید برای این موضوع برنامه‌ریزی كنند.
كمالوندی با تاكید بر این مساله كه دولت برآمده از مردم است افزود: در دنیا كمتر دولت و مردمی پاك همچون دولت و مردم كشور ما وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: دولتمردان ما و حتی دولت‌های دوره های مختلف دولت های پاكی بوده و هستند و صرف نظر از مواردی انگشت شمار اگر مقایسه كنیم با بسیاری از دولت‌های سراسر دنیا كه آلوده به فساد هستند و فساد برایشان عادی شده، دولت ما برآمده از مردم است و برای مردم كار كرده و برایشان ایجاد امید می‌كند.
كمالوندی در عین حال با یادآوری آیه شریفه «ان تنصروا الله ینصركم و یثبت اقدامكم» تاكید كرد: مادامی كه در مسیر الهی حركت كرده و با خداوند عهد و پیمان بسته‌ایم برای پیروزی بیمه الهی داریم.
سیام**6084**1449**تنظیم: امیر خان زاده*انتشار: امیر كاردان راد