۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82643864
T T
۰ نفر

محققان ایرانی آسیاب میكرونیزه غلتكی ساختند

۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82643864
محققان ایرانی آسیاب میكرونیزه غلتكی ساختند

مشهد- ایرنا- رئیس پژوهشكده علوم و صنایع غذایی، مستقر در مشهد، اعلام كرد: برای نخستین بار در كشور دستگاه آسیاب غلتكی میكرونیزه توسط محققان این پژوهشكده، طراحی و ساخته شد.

قدیر رجب زاده روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این دستگاه در صنایع غذایی كاربرد فراوانی دارد كه اندازه ذرات پس از عبور از آن از 300 تا 400 میكرون به 30 تا 70 میكرون كاهش می یابد.
وی سرعت بالا، سایش كم، قابلیت تنظیم دما، یكنواختی اندازه ذرات، دقت و تكرارپذیری اندازه ذرات، سادگی بهره برداری و نگهداری و قابلیت تنظیم اندازه ذرات ورودی و خروجی را از جمله مزیت های این دستگاه در صنعت غذا دانست.
رئیس پژوهشكده علوم و صنایع غذایی مزیت این دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن را اضافه كردن مكانیزم تنظیم فاصله غلتكها و سامانه سرمایش و گرمایش در طراحی جدید آن دانست.
رجب زاده افزود: با طراحی و ساخت آسیاب غلتكی میكرونیزه به میزان 50 درصد صرفه جویی ارزی نسبت به واردات آن از خارج كشور صورت می گیرد.
وی گفت: قیمت ارزان، بومی سازی فناوری، در دسترس بودن خدمات پس از فروش و نیز طراحی و ساخت سفارشی و متناسب با نیاز مشتری از دیگر مزایای دستیابی به دانش فنی ساخت این دستگاه است.
مجری این طرح نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ساخت این دستگاه در قالب طرح پژوهشی كه هزینه سعی و خطا نیز دارد حدود 500 میلیون ریال هزینه دربرداشته است كه یقینا اگر هزینه این سعی و خطاها و تكرارها كم شود قیمت تمام شده دستگاه پایین تر می آید.
مهدی میرزابابایی افزود: نمونه ساخته شده در این پژوهشكده، نه تحقیقاتی كه نیمه صنعتی است و در آزمایشگاه از آن استفاده می شود و با توجه به اینكه دانش فنی آن وجود دارد می توان ساخت آنرا برای كاربردها و ظرفیتهای مختلف توسعه داد.
وی گفت: در صنایع غذایی كشور تا كنون مشابه این دستگاه و در این ظرفیت وجود نداشته، اگرچه در ظرفیت های بزرگ 2 نمونه صنعتی در 2 كارخانه شكلات سازی موجود است كه ظرفیتشان چند تن در روز است اما ظرفیت این دستگاه، 10 كیلوگرم در ساعت است كه نمونه آزمایشگاهی است و تا كنون به ایران وارد نشده است.
او افزود: قیمت های گرفته شده نشان می دهد كه نمونه های اروپایی این دستگاه در این مقیاس، بیش از یك میلیارد ریال قیمت دارد ولی در نمونه های چینی ممكن است این رقم 400 تا 500 میلیون ریال باشد اما مبنای مقایسه ما در بحث عملكرد، نمونه اروپایی آن بوده است.
پژوهشكده علوم و صنایع غذایی، مستقر در مشهد، از مراكز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است كه از سال 1385 با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی كشور به ویژه در منطقه شمال شرق راه اندازی شد.
1922/5132
خبرنگار: كامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
۰ نفر