۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۴۹
کد خبر: 82641527
T T
۰ نفر
عمليات انتحاري توسط يك كودك در كامرون چهار قرباني گرفت

تهران - ايرنا - خبرگزاري فرانسه روز چهارشنبه در گزارشي از يوانده اعلام كرد كه يك كودك بمبگذار انتحاري 4 شهروند كامروني را در يك اقدام تروريستي كشت.

يك منبع از نيروهاي مردمي كامرون به اين خبرگزاري گفت : گروه تروريستي بوكوحرام شب گذشته در روستاي آمچيده در شمال كامرون كودكي را مامور انجام اين عمليات تروريستي كرد كه بر اثر آن چهار نفر جان خود را از دست دادند.
اين منبع در يوانده كه خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با فرانس پرس تصريح كرده كه اين اقدام تروريستي نخستين حادثه بعد از 2 هفته ناآرامي ها در اين كشور است چرا كه تروريست هاي بوكوحرام در 5 اوت (14 مرداد) نيز در حمله اي مشابه در روستاي اروكسوم در منطقه مرزي با نيجريه 8 نفر و در ماه ژوئيه نيز 15 شهروند ديگر را در اين منطقه كشتند.
استفاده مكرر تروريست هاي بوكوحرام از كودكان و زنان مدتي است كه به پديده مذموم در غرب آفريقا بدل شده است به گونه اي صندوق كودكان ملل متحد (يونيسف) ديروز نسبت به استفاده اين گروه تروريستي وابسته به القاعده از كودكان و عمدتا دختران در بمب گذاري هاي انتحاري توسط تروريست هاي هاي بوكوحرام هشدار داد و آنرا محكوم كرد.
اين نهاد بين المللي از مقامات نيجريه و به ويژه ديگر نهادها و سازمان هاي بين المللي خواست تا راهكارهايي را براي جلوگيري از اين روند غيرانساني پيدا كنند.
براساس اين گزارش، تروريست هاي بوكوحرام در يك روند تصاعدي از اين دسته از دختران و نونهالان براي بمب گذاري در بازارها، مساجد و ديگر مراكز تجمع انساني در كشورهاي حوزه درياچه چاد استفاده مي كند به گونه اي كه استفاده از كودكان از اول سال ميلادي جاري نسبت به سال گذشته (2016) چهار برابر شد است و به 83 تن رسيد.
تروريست ها امسال از 55 دختر نوجوان زير 15 سال و 27 پسر و حتي در يك مورد از يك كودك خردسال براي اهداف بمب گذاري خود در شمال نيجريه استفاده كردند.
گزارش ها حاكي است كه از سال 2014 تا كنون 125 كودك در اين اهداف تروريستي مورد سوء استفاده قرار گرفته است
خشونت هاي اجتماعي در منطقه درياچه چاد (شامل نيجريه، كامرون، نيجر) و به ويژه در شمال نيجريه كه از سال 2009 آغاز شد حداقل 20 هزار كشته و 2 ميليون 600 هزار آواره برجاي گذاشته است، اين درحالي است كه تقريبا نيمي از جمعيت كودكان كشورهاي منطقه در معرض خطرات جدي قرار دارند.
گروه تروريستي بوكوحرام كه از سال 2009 در شمال نيجريه ظهور كرده، بارها در عمليات هاي انتحاري از زنان و دختران جوان و نوجوان براي انجام اقدامات تروريستي به ويژه در حمله به مساجد، بازار، مدارس و كليساها سود استفاده كرده و موجب كشته و زخمي شدن شمار زيادي از شهروندان غيرنظامي شده است.
هفته گذشته بود كه حتي ابوبكر شكائو، سركرده بوكوحرام براي نخستين بار اقرار كرد كه بارها از زنان و دختران براي اهداف خود استفاده كرده، اين درحالي است كه در سبك جديد حملات انتحاري كودكان و شرخوارگان هيچ دركي از مرگ و كشته شدن براي اهداف نظامي ندارند.
پس از بررسي حملات تروريستي مختلف، مشخص شد ترويست هاي زن در هنگام عبور از ايست بازرسي ها، نوزاداني را در آغوش مي گيرند تا مأمورين آن‎ها را غيرنظامي تلقي كنند.
در سال 2015 ميلادي چهار زن سعي در اجراي حملاتي ديگر در شهر ماداگالي داشتند. 2 تن از آن‎ها در ايست‎ بازرسي شناسايي شدند، اما 2 تن ديگر كه نوزاداني را در آغوش داشتند، موفق به عبور از ايست و اجراي حملات انتحاري خود شدند.
در ماه‎هاي اخير، نيروهاي ارتش و مبارزان غيرنظامي در نيجريه با جلوگيري از ورود مهاجمان به مناطق پرجمعيت، موفق به خنثي كردن چندين حملۀ تروريستي ازجمله حملات انتحاري شدند.
البته تروريست‎ها نيز در واكنش به اقدامات دولتي در منطقه، حملات خود را افزايش داده‎‏اند.
خاورم 1378** 1908
مترجم علي نصيري**ناشر : افشار دارابي
۰ نفر